We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Eiwitrijke voeding: ja of nee?

Eiwitrijke voeding staat tegenwoordig centraal bij het idee van afvallen en diëten. Eiwitten zijn belangrijk in het opbouwen van spierweefsel en hebben een honger onderdrukkend effect. Libelle heeft de voor- en nadelen van een eiwitrijk dieet op een rij gezet, en geeft je advies over wat de gezondste bronnen van eiwitten zijn. 

Advertentie

De voordelen van eiwitrijke voeding

Een eiwitrijk dieet is ideaal voor mensen die willen afvallen. Eiwitten zorgen ervoor dat je minder snel een hongergevoel krijgt. Dit betekent dat je eerder vol zit na het eten van een eiwitrijke maaltijd en minder de neiging krijgt om tussen door te snacken.

Daarnaast is een eiwitrijk dieet belangrijk als je veel gaat sporten. Eiwitten zijn essentieel bij het opbouwen en herstellen van spierweefsel. Na intensief te hebben gesport, is het aan te raden om veel eiwitten naar binnen te krijgen.

Naast het feit dat eiwitten belangrijk zijn bij een sportieve levensstijl duurt het bij eiwitten ook langer voordat ze verteerd zijn. Dit betekent dat het omzetten van eiwitten tot vet meer energie kost dan gemiddeld.

De nadelen van eiwitrijke voeding

Er zijn niet veel nadelen van een eiwitrijk dieet volgen. Het belangrijkste waar je op moet letten is dat je een gebalanceerd dieet volgt. Hiermee wordt bedoeld dat je alsnog genoeg vetten, vezels en koolhydraten naar binnen krijgt.

Een ander punt om rekening mee te houden is de soort eiwitrijke producten die je kiest. Sommige eiwitrijke producten, zoals vlees en vette zuivel, bevatten veel verzadigde vetten een calorieën. Gelukkig zijn er genoeg andere plantaardige en eiwitrijke producten verkrijgbaar.

Eiwitrijke voedselproducten

Er zijn veel verschillende soorten eiwitrijk voedsel te vinden. Hieronder zijn een paar voorbeelden van etenswaren die een goede bron van eiwitten zijn en tegelijkertijd ook mager.

  • Eieren: Voeg eieren aan je dieet toe door je ontbijt te
    maken op basis van ei. Ga hiervoor liever
    wel voor de gekookte variant.
  • eiwitrijke voeding Bonen: Probeer eens een lekker lunch gerecht met peulgroenten, bijvoorbeeld bruine bonen soep of chili con carne.
  • Vis: Ga lekker voor een stukje vis met gezonde vetten, zoals zalm, haring kabeljauw of tong.
  • Avocado: Avocado is heerlijk te combineren met gerookte kipfilet of op een volkoren cracker als snack. 1 avocado bevat maar liefst 10 gram eiwitten!
  • Zaadjes: Zaadjes zijn de perfecte oplossing als je trek hebt in iets te snaaien maar het toch gezond wil houden. Zonnebloemzaadjes bevatten bijvoorbeeld veel eiwitten.

 

Tip: Heb je bij de lunch gewoon zin in een lekkere belegde boterham? Probeer dan als beleg eens rosbief, kalkoenfilet, kipfilet, tonijn, makreel, zalm of pindakaas. Ben je benieuwd naar meer lekker en gezond brood beleg? Bekijk hier de tips van de redactie.

 

Voor meer voedingsadvies en recepten ga je naar Libelle Culinair.

Bron: gezonder afvallen Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien