Heerlijk ontspannen: Wellness tickets nu voor 15,95

Zoek binnen:

Eten te pittig? Met deze tip los je het op

Ben je iets te enthousiast in de weer geweest met de chilipeper of sambal tijdens het maken van je gerecht? Geen paniek, met toevoeging van een ander ingrediënt is je eten zo weer zoals gewenst.

Afhankelijk van wat bij je gerecht past, kun je één van de volgende dingen toevoegen om het eten minder pittig te maken:

Advertentie

Zuivel
Melk bevat het eiwit caseïne. En dat eiwit zorgt ervoor dat de ‘pittige stoffen’ als het ware worden weggespoeld. Een scheutje melk past goed bij scherpe rijstgerechten. Houd je niet zo van melk? Een lepel zure room kan ook wonderen doen.

Pindakaas
Dáár had je vast nog niet aan gedacht. En hoe gek het ook klinkt, het is één van de beste tips. Pindakaas verbetert namelijk niet alleen het evenwicht in je te scherpe gerecht, het verbetert ook de totale smaak. Vooral bij stoofschotels of romige soepen is pindakaas een oplossing. Maar ook bij Aziatische gerechten smaakt het vaak prima, net als pindasaus.

Suiker
Suiker helpt ook om het gerecht weer wat meer in balans te krijgen. Dat kunnen suikerkorrels zijn, maar bijvoorbeeld ook honing of zoete sojasaus. Tomaten overigens ook, deze zijn namelijk van nature zoet. En laat dat nu net bij veel gerechten passen.

Zuur
Om bovenstaande tips nog iets te versterken, kun je er nog iets zuurs aan toevoegen. Zoete smaken komen beter naar voren als je er ook iets zuurs aan toevoegt. Denk hierbij aan limoensap of balsamicoazijn.

Meer (lekkere) tips over voedingsstoffen? Je leest het in de Libelle special Lekker:

Libelle special 2 – Lekker
Libelle special 2 – Lekker
€4,55
Bestel

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Elle. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien