Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Eten voor het slapen? Deze snacks zorgen voor een betere nachtrust

Als je wil genieten van een goede nachtrust en je wil wat gewicht verliezen, zijn snacks voor het slapengaan uit den boze, of toch niet? 

Volgens diëtiste Tracy Lockwood Beckerman bestaan ze wel degelijk: snacks die gezond zijn om voor bedtijd te eten, zo laat ze weten aan Well + Good.

Advertentie

Reflux

Allereerst wil de diëtiste de altijd terugkerende vraag beantwoorden: is eten voor het slapengaan slecht? Volgens haar ligt dat eraan wát je eet, en of je soms last hebt van brandend maagzuur.

“Als je gaat liggen, verlies je de zwaartekracht die je nodig hebt om het voedsel dat je hebt gegeten van boven naar beneden te laten bewegen,” vertelt diëtiste Tracy Lockwood Beckerman aan Well + Good. “De slokdarmsfincter, de klep tussen je maag en keel, sluit daardoor misschien niet helemaal. Dit kan zorgen voor opkomend maagzuur.”

Dat wil volgens haar daarentegen niet zeggen dat een snack in de avond altijd een slecht idee is. Sterker nog: de juiste keuze kan zelfs voor een goede nacht zorgen. “Als je je glucosegehalte vaak slecht onder controle hebt, vaak wakker wordt door hongergevoel of probeert spiermassa te vergroten, kan een late night snack soms een goede zaak zijn”, zegt Beckerman. In het algemeen raadt ze aan om het klein te houden, tot ongeveer 200 calorieën. Komen ze:

1. Pindakaas en banaan

Bananen hebben een hoog kalium- en magnesiumgehalte, wat je spieren kan helpen ontspannen”, vertelt de diëttiste. Daarnaast zit er tryptofaan in banaan en in pindakaas. Tryptofaan is belangrijk voor de aanmaak van de stof serotine, die weer zorgt voor de aanmaak van het hormoon melatonine, een stof die helpt bij je natuurlijke dag- en nachtritme.

2. Griekse yoghurt

Griekse yoghurt bevat veel eigenschappen die een positieve invloed kunnen hebben op je slaap. Het is eiwitrijk, bevat weinig suiker en juist veel probiotica. Het eiwit helpt je ’s nachts te ontspannen en probiotica kunnen de slaapkwaliteit verbeteren”, zegt Beckerman.

3. Zalm

Zalm zit vol met magnesium en vitamine B6, een belangrijke vitamine als je goed wil slapen. B6 is namelijk belangrijk voor de aanmaak van serotine en melatonine, die bijdragen aan een goede nachtrust.

4. Amandelen

Amandelen zijn rijk aan eiwitten en vezels, selenium en magnesium. Dit is goed nieuws voor notenliefhebbers, want terwijl het eiwit en de vezels je hongergevoel stillen, kan het magnesium je helpen om sneller in slaap te vallen.

Of heb je juist overdag onverwachts trek? Dit zijn volgens diëtiste Wendy de gezondste snacks:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well + Good. Beeld: iStock

Lees meer

Sylvia Witteman: “Ik moffel de grote glasscherf op de grond snel weg”

Sylvia Witteman | Libelle

Sylvia Witteman (54) is getrouwd, heeft een dochter (22), twee zoons (18 en 16) en katten Lola en Siepie. Deze week doet ze een poging om het huis van haar moeder schoon te maken. 

“Goed nieuws!”, zegt mijn moeder in het verpleeghuis. “Ik mag morgen naar huis!” Een week of vier heeft het wel geduurd voordat ze weer een beetje uit de voeten kon met haar nieuwe heup, maar nu is het toch (bijna) zover. “Stofzuigen en dweilen en zo kan ik voorlopig niet”, zegt ze. “Het zal wel een smeerboel zijn thui

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien