Stijlvolle designertas van € 295,- voor € 79,95!

Zoek binnen:

Gestrest of angstig? Déze etenswaren werken kalmerend

Iedereen heeft zo z’n eigen manier om stress tegen te gaan. Voor de een werkt mediteren, voor de ander een rondje met de hond wandelen.

Voor jou niet? Misschien helpen deze voedingsmiddelen je.

Advertentie

Immuunsysteem
Er wordt steeds vaker gesuggereerd dat het darmstelsel je mentale gezondheid en angsten beïnvloedt. Niet vreemd, aangezien je darmen veel bepalen over je immuunsysteem en neurologische systemen. Goed voor je je maag-darmkanaal zorgen, gaat op de lange termijn voor een veel beter humeur zorgen.

Gouden combi
Groenten, fruit, granen, noten, zaden en ongezoete zuivelproducten zijn de juiste producten om ons biochemisch niveau op pijl te houden. Het zijn natuurlijk geen wondermiddelen om je eventuele depressie te behandelen – praat hiervoor echt met je huisarts – maar ze kunnen zeker je gemoedstoestand verbeteren. En het is nog gezond ook.

Kersen
Kersen bevatten antioxidanten zoals quercetine, die je kalmer kunnen maken. Het eten van meer fruit en groenten in het algemeen is ook in verband gebracht met minder angst en depressie en meer geluksgevoel.

Kiwi
De topcombinatie vitamine C en E plus foliumzuur helpt oxidatieve stress te verminderen (wat leidt tot chronische ontstekingen) en dat vind je in een kiwi. Bovendien kunnen ze de productie van serotonine bevorderen, wat samenhangt met je welzijn en geluk.

Zeevruchten
De essentiële omega-3-vetzuren geven een geweldige boost aan je gemoedstoestand. Probeer meer zalm, makreel, sardines en schelpdieren te eten. Of algenolie als je veganist of vegetariër bent.

Avocado
Yes! Een fijne toevoeging aan het lijstje. Niet alleen lekker om in veel gerechtjes te verwerken (zei daar iemand omelet, salades, smoothies?), deze voedingsrijke vrucht bast ook van de vitamine B6 en magnesium. Een combinatie die de productie van serotonine bevordert. En de vrucht helpt ook om meer vezels en gezonde vetten binnen te krijgen. Wat wil een mens nog meer?

Bonen
Bonen, maar ook kikkererwten, linzen en peulvruchten bevatten antioxidanten, vitamine B6 en magnesium. Het zijn eiwitrijke krachtpatsers, dus ze dienen ook perfect als vervangers voor rood vlees.

Griekse yoghurt
Om je zuivelopname aan te vullen kun je het best kiezen voor Griekse yoghurt. Yoghurt (in het algemeen) biedt belangrijke mineralen die kunnen helpen stress te stabiliseren, maar het biedt ook probiotica. Kies het beste voor een eenvoudige, ongezoete versie.

Granen
Prebiotica is een verzamelnaam voor stoffen die de groei van bepaalde (goede!) bacteriesoorten in het lichaam bevorderen. Deze vind je vooral in granen als haver, gerst en zemelen, en zoals eerder vermeld verschillende soorten fruit, groenten en bonen. Het bevordert de serotonine-aanmaak en er is een bewezen verminderd risico op chronische ziekten.

Melk
Een goed glas koude melk, daar houden de meeste Nederlanders wel van. En dat is fijn, want een glas melk levert mineralen zoals calcium, kalium en magnesium. Magnesium is in het bijzonder veel bestudeerd vanwege de vermindering van angst bij inname.

Pompoenpitten
Niet alleen een fijne topping over je broodje of yoghurt, ook een belangrijke bron van magnesium en kalium (maar liefst 20% van je nodige dagelijkse hoeveelheid).

Een paar ingrediënten naar wens gevonden? Wie weet vind je er een lekker recept bij in de nieuwe Libelle Lekker special:

Libelle special 6 – Lekker
Libelle special 6 – Lekker
€4,65
Bestel

Een beetje stress is oké, maar volgens Dr Rutger moet je uitkijken voor een burn-out:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Goodhousekeeping. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien