Stijlvolle designertas van € 295,- voor € 79,95!

Zoek binnen:

Gezond borrelen? Dat kan met deze heerlijke maar verantwoorde hapjes

Lekker borrelen tijdens de vrijmibo of in het weekend, maar wil je liever geen vette bitterbal naar binnen werken? We helpen je een handje.

Als je aan borrelen denkt, zie je al snel een bak chips, kaasplankje en bitterballen op tafel staan. Maar dat hoeft helemaal niet. Met deze gezonde hapjes kun je heerlijk borrelen dit weekend, zónder je naderhand schuldig te voelen:

Advertentie

Fruit- of groentespiesjes
Het ziet er vrolijk en kleurrijk uit én is ook nog eens hartstikke lekker. Dus hup: rijg wat druiven, frambozen, stukjes ananas of tomaatjes, komkommer of radijsjes aan een stokje en klaar is kees.

Zelf popcorn maken
Koop je popcorn in de winkel, dan is het helaas niet echt een gezonde snack. Maar wanneer je het zelf maakt, valt dit best mee. Je bepaalt namelijk zelf hoeveel zoet of suiker je erbij doet. Gooi een handvol maïskorrels in een verhitte pan (200 graden Celsius), genoeg om de bodem te bedekken. Doe de deksel op de pan, maar zorg er wel voor dat de stoom kan ontsnappen. Je kunt eventueel een beetje zonnebloemolie gebruiken om aanbranden te voorkomen. De popcorn is klaar als je geen ‘plof’ meer hoort.

Noten
Ongezouten noten zijn ook hartstikke gezond, aangezien ze goede vetten bevatten. Om ze nog net iets meer smaak te geven, kun je ze zelf in de oven of pan branden. Doe dit zonder zout of olie voor het gezondste resultaat.

Olijfjes
Olijven zijn niet mega gezond, maar bevatten relatief weinig kilocalorieën en veel onverzadigd vet. Deze vetten hebben een positief effect op je gezondheid. Ze kunnen dus prima bij de borrel.

Tapas van diverse groenten
Vul een grote schaal met verschillende soorten groenten. Kies bijvoorbeeld voor bleekselderij, komkommer, radijsjes, worteltjes, broccoli, paprika of tomaatjes. Bovendien ziet het er hartstikke vrolijk uit. In het midden kun je een dipje zetten voor de liefhebbers. De meeste dipsausjes maak je met mayonaise. Tip: wist je dat de mayonaise Friteslijn van Remia ‘slechts’ 20 calorieën per eetlepel bevat? Dit scheelt al gauw 100 calorieën per eetlepel met andere soorten mayonaise.

Komkommer met brie en walnoot
Dit is een heerlijke combinatie en heel makkelijk zelf te maken. Snijd mooie plakjes van komkommer, leg de stukjes brie op de plakjes komkommer en garneer ze met de stukjes walnoten. Et voìla!

Droge crackertjes met guacamole
In guacamole zit eigenlijk alleen wat ui, tomaat, avocado, limoensap, peper en wat knoflook. Voor een borrelhapje valt dat best mee, helemaal als je het combineert met droge crackertjes.

Dat wordt smullen!

Ook zo’n overheerlijk en verantwoord borrelhapje, deze carpacciowrap: 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Plus online. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien