Lekker lezen: Libelle bookazines voor € 3,35

Zoek binnen:

Zo gezond zijn die prachtige smoothiebowls écht

Smoothiebowls zien er altijd prachtig en kleurrijk uit. Perfect als ontbijt en we denken vaak dat ze megagezond zijn. Maar is dat wel echt zo? Hoeveel voedingswaarden, -stoffen, calorieën en suikers bevat zo’n smoothiebowl eigenlijk?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een smoothiebowl is helaas lang niet zo gezond als we denken. En dat komt vooral door alle fructose, beter bekend als fruitsuiker, die in zo’n bowl zit. Fructose is een natuurlijke suiker, maar in je lichaam is en blijft suiker suiker.

Advertentie

Groene smoothiebowls

Betekent dat dat je geen fruit meer in je bowl mag doen? Zeker niet. Maar kies dan slechts 1 stuk fruit, zoals een voedzame banaan. Die kun je dan samen met een groente, zoals boerenkool of spinazie, blenden. Als je juist die romige structuur lekker vindt, kun je er kwark, yoghurt of zelfs – jawel – bloemkool aan toevoegen. Gek op zoet? Voeg dan wat eiwitpoeder toe.

Top, top, toppings

Als de kers op de taart, zo zien de toppings op zo’n smoothiebowl eruit. Vaak zie je er extra fruit, granola, honing, noten, pompoenpitten, kokosrasp, chiazaad, en ga zo maar door, bovenop liggen. Erg lekker en ook gezond, maar ook veel calorieën. Gebruik daarom niet te veel toppings. Kies niet alleen degene die jij het lekkerste vindt, maar ook die een aanvulling zijn op de voedingswaarde van jouw bowl. Dankzij al dat fruit in jouw smoothiebowl heb je vaak al genoeg koolhydraten. Probeer dat aan te vullen met een topping die voorziet in eitwitten en vetten. Maar ook daarvoor geldt: niet te veel.

Tandjes op elkaar

De vezels en vitaminen van fruit worden voor een deel afgebroken en gaan dus verloren als je het in de blender doet. Daarnaast kun je je minder verzadigd voelen na het eten van je smoothiebowl, omdat je niet tot nauwelijks hoeft te kauwen. Kauwen zorgt ervoor dat je hersenen sneller denken dat je voldoende hebt gegeten. Om je brein toch dat seintje te geven kun je kiezen voor kauwbare toppings die vol vitaminen en vezels zitten. Bijvoorbeeld aardbeien of frambozen, want die zijn laag in calorieën en suikers, met daarbij een paar lepels zelfgemaakte granola, chiazaad of havermout.

Geniet, maar met mate

Helaas, de conclusie is dus dat een smoothiebowl niet zo gezond is als we denken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dit nooit meer als ontbijt mag eten. Met al deze tips kun je met gemak een gezondere en voedzame versie van een smoothiebowl maken.

Wil je afvallen? Dan is dit het perfecte ontbijt om je dag te starten:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Women’s Health, Beeld: iStock

Lees meer

Tessel Tindert: “Zou hij mij ook geld afhandig hebben willen maken?”

Met een bonkend hoofd en een uitgedroogde mond word ik wakker van bouwvakkers die in de binnentuin met een gillende zaag aan het werk zijn. Ik trek mijn dekbed over mijn hoofd.

Ik wil slapen, ik wil er niet zijn, ik wil weg uit mijn lichaam dat beurs en pijnlijk aanvoelt alsof ik in elkaar ben geslagen. Terwijl ik luister naar het gejank van de zaag, denk ik aan de vorige avond. Doris, Julie en ik hebben toen David/Taco was vertrokken 2 flessen wijn soldaat gemaakt en ik heb zelfs een sigaret van Doris gerookt terwijl ik al 15 jaar ben gestopt. Ik kan mezelf wel voor mijn h

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien