Italiaans leren tassen van € 329,- voor € 79,95

Zoek binnen:

Vegetarisch eten? Zo kies je gezonde vleesvervangers uit

Bij vrijwel elke supermarkt kun je tegenwoordig verschillende vleesvervangers kopen. Een goed initiatief, maar dat betekent niet dat elke vleesvervanger gezond is. Zo zorg je ervoor dat je de juiste uitkiest.

Steeds meer mensen eten vegetarisch. Een vleesvervanger is ideaal als je toch het gevoel wilt hebben dat je een stukje vlees eet. Toch zijn niet alle vervangers gezond, bijvoorbeeld omdat ze (veel) suiker of kunstmatige toevoegingen bevatten. Voedingsexpert Sarai Pannekoek vertelt aan Women’s Health dat je moet letten op zo min mogelijke bewerkte producten, zoals eieren of tofu. Volgens Pannekoek moet 20 procent van de energie uit eiwitten komen bij een vleesvervanger. Verder moet het per 100 gram meer dan 0,6 milligram ijzer bevatten, meer dan 0,06 milligram vitamine B1 en meer dan 0,24 microgram vitamine B12 per 100 gram. Het is daarnaast ook verstandig om te letten op de hoeveelheid zout. Liever niet meer dan 1,1 gram zout per 100 gram.

Advertentie

Ongefermenteerde soja

Een gezonde vleesvervanger is tempeh. Dit wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen en bevat onder andere vitamine B12, ijzer, calcium, magnesium en een hoop natuurlijke eiwitten. Met tempeh kun je lekkere gerechten maken, zoals saté. Kies liever voor gefermenteerde in plaats van ongefermenteerde soja omdat daar onder andere isoflavonen inzitten, een stofje dat lijkt op oestrogeen. Als je dit af en toe eet kan het natuurlijk geen kwaad, maar het kan wel een keuze zijn om liever gefermenteerde soja te kopen in plaats van ongefermenteerde soja.

Kant-en-klaar

Net als in tempeh zitten er in kikkererwten een hoop vitamines, mineralen, vezels en eiwitten. Op basis van kikkererwten kun je bijvoorbeeld falafelburgers of falafelballetjes maken. Niet zo’n zin om zelf aan de slag te gaan en heb je liever iets wat kant-en-klaar is? De Consumentenbond onderzocht 36 vegetarische burgers op eiwit-, ijzer- en zoutgehalte. Deze burgers kwamen als gezondst uit de test: vers plantaardige burger van Albert Heijn, plantaardige bonenburger van Goodbite en de plantaardige bonenburger van Goodbite.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Lekkergezond.nl, Womenshealthmag.com, ekomenu.nl, businessinsider.nl. Beeld: iStock 

Lees meer

Speel hier de woordzoeker van maandag 17 februari

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien