We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Van deze gezonde voedingsmiddelen kun je een opgeblazen gevoel krijgen

Dat koolzuurhoudende drankjes en gefrituurd eten voor een opgeblazen gevoel kunnen zorgen, is niet heel verrassend. Maar wist je dat dit ook bij gezonde voedingsmiddelen het geval kan zijn? Hier 6 onverwachte boosdoeners.

Noten
Noten zijn hartstikke gezond, mits je ze met mate eet. Ze bevatten nu eenmaal veel calorieën en vetten, dus een handje noten per dag is meer dan genoeg. Als je deze hoeveelheid overschrijdt, is de kans groot dat je juist last krijgt van een opgeblazen gevoel en langzame spijsvertering.

Advertentie

Dit heeft ook te maken met de toxische stoffen die noten bevatten. Als je van deze toxische stoffen wil afkomen, kun je de noten het beste in een kommetje met koud water en een scheutje appelazijn leggen. Laat ze zo’n 4 uur onderdompelen, waarna je ze kan afspoelen en droog deppen met keukenpapier. Wedden dat je voortaan minder last hebt van je buik na het eten van noten?

Water
Hoewel water hartstikke gezond is, kan het moment waarop je dit drinkt allesbepalend zijn voor je spijsvertering. Wanneer je een glas koud water tijdens het avondeten drinkt, verlaag je je maagzuur. Dit zorgt ervoor dat je lichaam het voedsel anders verteert. Je kunt dan ook het beste een half uur voor en een half uur na je eten geen water drinken. Drink je toch graag iets tijdens je maaltijd? Ga dan voor lauw water met citroen, hete thee of eventueel water op kamertemperatuur.

Smoothies
Begin jij het liefst je ochtend met een ijskoude smoothie? Dan kan het helpen om voor een ander (warmer) ontbijtje te gaan, zoals een kom havermout. IJskoude dingen zorgen er namelijk voor dat je spijsvertering wat langzamer op gang komt. Mocht je toch per se een smoothie willen drinken, dan kun je het beste verwarmende specerijen zoals gember en kaneel toevoegen. Probeer rauwe groenten zoveel mogelijk te vermijden, omdat deze moeilijk verteerbaar zijn.

Rauwe salades
Hoewel het heus niet erg is om af en toe groentes rauw te eten, kun je dit beter niet dagelijks doen. Rauw eten is namelijk veel moeilijker te verteren dan gekookt, gestoomd of gebakken eten. Probeer dit dus voldoende af te wisselen.

Mint
Bij veel mensen met spijsverteringsproblemen kan mint uitkomst bieden, maar wist je dat dit niet altijd zo is? Wanneer je last hebt van een trage spijsvertering kun je mint maar beter laten voor wat het is, en gaan voor wat meer verwarmende specerijen zoals gember, kaneel en kardemom.

Yoghurt met een laag vetgehalte
Je denkt misschien verstandig bezig te zijn door vooral te gaan voor ‘lightproducten’, maar pas op: deze producten bevatten namelijk vaak meer suiker en zijn lang niet zo vullend als de volle variant. Een volle yoghurt is veel beter te verteren, dus laat die light-variant vooral rechts liggen.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bron: Bedrock. Beeld: iStock

Een opgeblazen gevoel wordt overigens niet altijd veroorzaakt door voeding. Het kan ook zijn dat je last hebt van een prikkelbare darm:

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien