Nu 50% korting op 6-delige pannenset in verschillende kleuren!

Zoek binnen:

‘Havermelk of rijstmelk: eigenlijk net frisdrank’

Veel foodies zweren erbij: havermelk of rijstmelk. Maar zijn dit soort drankjes echt wel zo goed voor je? Nee, zegt voedingsdeskundige Astrid Postma-Smeets. “Rijst- of haverdranken bestaan vooral uit koolhydraten en water – dan is het net alsof je cola drinkt.”

Als je rijst- of havermelk drinkt in plaats van gewone melk, dan loop je flink wat belangrijke voedingsstoffen mis. “Deze drankjes bevatten inderdaad niet dezelfde voedingstoffen als koemelk”, zegt Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum. “Van nature zit er weinig eiwit, calcium en geen vitamine B12 in rijst- en havermelk. We krijgen gemiddeld genoeg eiwit binnen, dat is niet zo’n probleem, maar het is niet zo makkelijk om de aanbevolen hoeveelheid calcium met andere producten dan zuivel binnen te krijgen.”

Advertentie

B12

Dat geldt ook voor vitamine B12. “B12 zit alleen in dierlijke producten, dus als je elke dag rijstmelk drinkt en daarnaast weinig vlees eet, loop je het risico dat je te weinig vitamine B12 binnenkrijgt. Het is daarom beter om een plantaardige zuivelvervanger te gebruiken waar calcium en B12 aan is toegevoegd.”

Net frisdrank

Maar wat zit er dan wel in rijst- of havermelk? Nou, eigenlijk niet zo heel veel. “Omdat er in rijst- en havermelk ook maar weinig rijst en haver zit (en dus weinig vitamines en mineralen uit rijst en haver), en weinig eiwit, bestaat het voornamelijk uit water met een beetje koolhydraten. Het is eigenlijk gewoon een drankje met calorieën en weinig voedingstoffen, net als frisdrank.”

Zuivel vervangen?

Postma-Smeets snapt wel waarom sommige mensen voor rijst- of havermelk kiezen, in plaats van koemelk, maar waarschuwt toch voor deze keuze. “Het is voor het milieu en voor je eigen gezondheid goed om te zorgen dat je voedingspatroon voor een groter deel uit plantaardige producten bestaan dan uit dierlijke producten. Voor de gemiddelde persoon betekent dat dat het beter is om minder vlees te eten en meer peulvruchten en noten, omdat die voor een groot deel dezelfde voedingstoffen als vlees leveren. Maar als je naast vlees ook zuivel wilt vervangen voor een plantaardig drankje, dan moet je goed opletten welke vervanger je kiest, want die zijn niet allemaal even goed. Voor je gezondheid is het overigens niet nodig om gewone zuivel te vervangen. Het is zelfs zo dat het eten van 2-3 porties zuivel per dag samenhangt met een lager risico op darmkanker en diabetes type 2.”

Dr. ir. Astrid Postma-Smeets is voedings- en gezondheidsexpert van het Voedingscentrum.

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

Beeld: Istock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien