1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Heftig: we eten gemiddeld 25 suikerklontjes per dag

Deze week is het de Week van het Hart. Dit jaar draait die om de strijd tegen suiker. Die is ontzettend nodig, want gemiddeld eten we met z’n allen nog steeds veel te veel suiker. Wij geven je tips om je suikerinname te minderen.

Gemiddeld eten we 100 gram suiker per dag. 1 suikerklontje bevat 4 gram suiker, dus dit staat gelijk aan 25 klontjes. Dit komt neer op ongeveer 400 calorieën. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zouden we onze inname moeten verlagen tot 25 gram per dag. Volgens de WHO eet 60% van de volwassenen en 90% van de kinderen te veel suiker.

Advertentie

Gevaar
Voedingsexpert Patrick Mullie legt aan HLN uit hoe schadelijk dit is: “Uit tal van studies blijkt dat kinderen op steeds jongere leeftijd tandbederf krijgen door te veel suikers te eten en te drinken. Een ander gevolg is overgewicht.” Als je overgewicht hebt door te veel suikerinname, wordt de kans op diabetes type 2 groter. Op dit moment hebben ruim 1,2 miljoen Nederlanders diabetes en daar komen er elke week 1200 bij.

Werk aan de winkel, dus! Wij geven je 5 simpele tips om je suikerinname te verminderen:

1. Koffie
Een inkoppertje, maar drink je koffie zwart. Dit scheelt weer een paar klontjes op een dag. Vind je koffie zo niet lekker? Voeg dan wat ongezoete amandelmelk toe.

2. Zoek naar de geheime suikers
Op productverpakkingen staat een ingrediëntenlijst, maar het kan lastig zijn om suiker daarop te herkennen. Er staat namelijk niet simpelweg het woord ‘suiker’ op vermeld. Ga daarom op zoek naar alles wat eindigt op ‘ose’, bijvoorbeeld fructose, sucrose, sacharose en maltose. Dit is een simpele manier om toegevoegde suikers te herkennen.

3. Boodschappen doen
Het is veel makkelijker om minder koekjes en snoepjes te eten als je ze gewoon niet in huis hebt. Daarom is het heel belangrijk dat je bewust shopt. Vermijd de gangpaden waarin al dit lekkers staat en misschien nog wel de allerbelangrijkste regel: shop niet als je trek hebt.

4. Kijk uit met vetarme producten
Producten die aangeprezen worden als ‘vetarm’ zijn vaak helemaal niet zo gezond. Doordat het product minder vet bevat, is het vaak minder smaakvol. Daarom worden er extra suikers toegevoegd om de smaak ten goede te komen. Check daarom altijd de ingrediëntenlijst en zoek naar toegevoegde suikers.

5. Trek? Ga voor een natuurlijke snack
Als je trek hebt, grijp dan niet naar een tussendoortje dat vol met suikers zit, maar ga voor een natuurlijke snack. Denk aan een avocado of aan een handje nootjes. Deze zullen je veel langer een voldaan gevoel geven.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Goedgevoel.be, Diabetes Fonds. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien