Heerlijk ontspannen: Wellness tickets nu voor 15,95

Zoek binnen:

Waarom je eens hennepzaad aan je yoghurt zou moeten toevoegen

Het lijkt alsof opeens iedereen hennepzaad over de yoghurt heen mikt om interessant te doen. Grote kans dat je denkt dat het maar gewoon een hype is. Niets is minder waar.

Want nu verkoopt ook jouw vaste supermarkt de zaadjes. Waarom zou je hennepzaad eten? Is het echt zo gezond?

Advertentie

Wat je moet (w)eten
Allereerst is het handig om te weten dat je hennepzaad ook op andere manieren kunt eten. Naast het over je yoghurt te strooien, kun je het verwerken in shakes en smoothies, ontkiemen en dan in een salade doen, er thee van maken, tot hennepmelk verwerken of in brooddeeg verwerken. Om de voordelen van hennepzaad te ervaren, vertelt Amy Shapiro, oprichtster van Real Nutrition dat je dagelijks een eetlepel hennepzaad in je voeding moet verwerken.

Geen THC
En ja, hennep komt uit dezelfde plantenfamilie als marihuana. Maar nee, je wordt er niet high van. Er is een duidelijk verschil tussen psychoactieve en niet-psychoactieve vormen van hennep. Hennepzaden bevatten zelfs minder dan 0,3 procent tetrahydrocannabinol (THC), wat heel minimaal is.

Wat er wél gebeurt bij het veelvoudig eten van hennepzaad:

1. Minder honger
Volgens Shapiro zitten hennepzaden boordevol vezels, waardoor je veel langer vol zit. Dit is vooral handig bij het overbruggen naar de lunch. Zorg er alleen wel voor dat je voldoende water drinkt om te voorkomen dat die vezel in je maag blijft hangen.

2. Je krijgt energie
Hennepzaden bevatten een kleine hoeveelheid complexe koolhydraten (ongeveer een gram per eetlepel), die volgens The American Heart Association glucose langzaam in de bloedbaan afgeeft. Dit voorkomt de gevreesde schommeling in de bloedsuikerspiegel en houdt het stabiel.

3. Helpt hartaandoeningen te voorkomen
Het eten van hennepzaad “helpt hartaandoeningen te voorkomen, de aderen open te houden en de bloeddruk te verlagen”, zegt Shapiro. Dat komt door de ruime hoeveelheid omega-3 en omega-6-vetzuren. De zaden bevatten ook grote hoeveelheden arginine, die in het lichaam tot stikstofoxide worden omgezet, wat noodzakelijk is voor een optimale gezondheid van het hart.

4. Je slaapt beter
Hennep bevat veel magnesium, een mineraal dat het lichaam op natuurlijke wijze kalmeert en spieren ontspant, meent Shapiro. Eet voordat je naar bed gaat een beetje hennepzaad voor een goede nachtrust.

5. Het helpt bij afvallen
Hennepzaad zal niet ervoor zorgen dat je afvalt wanneer je het extra eet, maar wanneer je vettere en rijkere soorten eiwitten in het dieet vervangt door hennepzaad. Bijvoorbeeld rood vlees of volkoren zuivel. Daarnaast heeft bijvoorbeeld hennepmelk minder koolhydraten en suikers dan reguliere melk en hennepproteïnepoeder is een geweldige toevoeging aan smoothies om de eetlust onder controle te houden. Oh, en een pluspunt: mocht je er nog bij sporten, dan bouw je door hennepzaad meer spieren op (eiwitbom!)

Eén van de manieren om hennepzaad in je dieet te verwerken, is dus om in het in salade toe doen. Komt dat even goed uit met het Libelle Salades kookboekje:

Libelle kookboek Salades
Libelle kookboek Salades
8,95
Bestel

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: womenshealthmag.com. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien