Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Krokante scampihapjes van Jamie Oliver

Jamie Oliver denkt aan vroeger bij deze Krokante scampihapjes: “In de jaren zestig en zeventig, voordat men in pubs veel gevarieerder begon te koken en, net als mijn vader, de menukaart sterk uitbreidde, waren scampi’s in een mandje een van de weinige gerechten die je in elke pub in Groot-Brittannië kon bestellen. Je kunt het met recht een pubklassieker noemen en in mijn tijd als jonge kok bij mijn ouders in de zaak heb ik heel wat broodjes voor scampi verkruimeld.”

Wat? (4 tot 6 personen, ongeveer 30 stuks)
• paar flinke handjes bloem
• 200 g witbrood, in fijne kruimels
• 3 grote vrije-uitloopeieren
• zeezout en peper
• cayennepeper
• 1 citroen
• 800 g langoustines of garnalen, vers of uit de diepvries
• tartaarsaus (zie blz. 390)
• zonnebloemolie (2-3 l)
• 1 nieuwe aardappel, voor het testen

Advertentie

Hoe?
Doe de bloem en de broodkruimels in twee aparte schalen. Kluts de eieren met een snufje peper en zout, cayennepeper en flink wat geraspte citroenschil. Hussel de langoustines of garnalen, of wat voor vulling je ook gebruikt, door de bloem en schud de overtollige bloem eraf. Haal ze vervolgens eerst door het eimengsel, dan door het broodkruim en schud het overtollige kruim eraf. Het is handig als iemand ze met de ene hand door de bloem haalt en met de andere hand door het ei, en dat jij de broodkruimels voor je rekening neemt: dat is schoner en sneller dan wanneer je alles zelf probeert te doen. Leg de scampi op een bord, dek ze af en zet ze in de koelkast terwijl je met de tartaarsaus aan de slag gaat.

Zet wanneer je zover bent een zware pan met een laag van ongeveer 8 cm olie op hoog vuur. Zorg ervoor dat er geen kinderen in de keuken rondrennen – hete olie kan lelijke brandwonden veroorzaken.

Gooi een klein stukje aardappel in het vet om de temperatuur in de gaten te houden. Als het stukje goudbruin is en boven komt drijven is de olie rond de 180 °C (maar de beste methode om het te checken is toch met een keukenthermometer).

Schep de helft van de gepaneerde scampi voorzichtig met behulp van een schuimspaan in de hete olie, bak ze 2-3 minuten, tot ze prachtig goudbruin en krokant zijn, laat ze op een stuk keukenpapier uitlekken en strooi er een snufje zout op. Serveer er tartaarsaus en eenpartje citroen bij en strooi er een snufje cayennepeper op. Ik serveer ze soms in bakjes van ijsbergsla met een plukje tuinkers – in de goede oude tijd werd dit gezien als een bijzonder hippe garnering, maar de hete, krokante scampi in combinatie met de frisse ijsbergsla en mosterdachtige kers is gewoon erg lekker. Het enige wat je nodig hebt om het feest compleet te maken is een leuke pot voetbal op tv, een lekker glas bier en een ‘goed mannengesprek’.

Heb jij de Engelse smaak helemaal te pakken? Probeer dan ook eens Jamie’s knapperige tuinsaladeverse tomatensoep, of zomerse vlierbessenpudding.

Of bestel het complete boek ’Te Gast bij Jamie’ voor €29,95 op de website van Boekenwereld. Kosmos Uitgevers, ISBN 9789021551357.

 

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Met deze laagdrempelige oefeningen blijf je fit zonder sportschool

Dat bewegen gezond is, weet iedereen. Naar de sportschool gaan is voor sommigen echter een brug te ver of niet mogelijk. Spinnen, je buikspieren trainen, de legpress: je kunt het eigenlijk best even laten. Zolang je déze oefeningen doet en verder een goede gezondheid hebt, kun je prima een tijdje zonder de sportschool.

We hopen natuurlijk dat sportscholen zo snel mogelijk weer open kunnen. Maar in tijden waarin de sportschool niet of beperkt toegankelijk is, zijn dit soort oefeningen natuurlijk ideaal.

Advertentie

Boodschappen dragen als HIIT-training

Sommigen halen één keer per week boodschappen in huis, anderen gaan iedere dag naar de buurtsuper. Het kan allebei: uit onderzoek blijkt namelijk dat het dragen van (zware) boodschappentassen gelijkstaat aan een HIIT-training (gedurende korte periodes zware fysieke inspanningen uitvoeren). Moet je nagaan als je iedere keer na het boodschappen doen twee volle boodschappentassen draagt. Belangrijke tip: let er goed op dat je rechtop blijft lopen.

De fiets of de trap pakken

Trainen vereist twee factoren: inzet en bewustwording. Zo kun je ervoor kiezen om, in plaats van de auto de fiets te pakken naar de stad. Ga dan ook meteen langs de bakker en de slager of fiets door dat ene leuke straatje. Maak er een uitje van: je hoeft immers niet meer naar de sportschool, dus die tijd kun je anders indelen.

Wees je bewust van je kantoor: áls je op kantoor mag werken, hoe vaak pak je dan de lift? Als je op driehoog werkt, dan kun je ook eens de trap gebruiken. Al is het maar een keer per week of alleen als je naar beneden gaat.

Je hippocampus trainen door te fietsen en wandelen

Niet alleen je lichaam wordt sterker en gezonder door sport, ook je geest heeft er baat bij. Ruim een miljoen werkende Nederlanders hebben last van burn-outklachten. Nog 250.000 Nederlanders zijn overspannen. Mocht je hier last van hebben of dagelijks veel stress ervaren, dan kan dat invloed hebben op je hippocampus. Die is essentieel voor het geheugenproces, dus moet je er goed voor zorgen.

HIIT-training is hier niet de oplossing voor: om je hippocampus (en daarmee je geheugen) een oppepper te geven, moet je matig intensief sporten. Dit houdt in dat je voor voldoende rust tussen oefeningen door zorgt en dat je beter geen krachtsporten uit kunt oefenen. Voorbeelden van matig intensieve sporten zijn: badminton, rustig fietsen (maximaal 19 kilometer per uur) en stevig doorwandelen (maximaal 7 kilometer per uur).

Let goed op jezelf en bepaal welke doelen je voor jezelf wilt bereiken. Luister naar je lichaam en bel je vriendin om samen boodschappen te gaan doen, te wandelen, of te fietsen.

Door deze oefeningen ná het sporten te doen voorkom je spierpijn na het sporten:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Freundin, Alles over Sport, volksgezondheidenzorg.info. Beeld: Getty Images.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Met deze laagdrempelige oefeningen blijf je fit zonder sportschool

Dat bewegen gezond is, weet iedereen. Naar de sportschool gaan is voor sommigen echter een brug te ver of niet mogelijk. Spinnen, je buikspieren trainen, de legpress: je kunt het eigenlijk best even laten. Zolang je déze oefeningen doet en verder een goede gezondheid hebt, kun je prima een tijdje zonder de sportschool.

We hopen natuurlijk dat sportscholen zo snel mogelijk weer open kunnen. Maar in tijden waarin de sportschool niet of beperkt toegankelijk is, zijn dit soort oefeningen natuurlijk ideaal.

Advertentie

Boodschappen dragen als HIIT-training

Sommigen halen één keer per week boodschappen in huis, anderen gaan iedere dag naar de buurtsuper. Het kan allebei: uit onderzoek blijkt namelijk dat het dragen van (zware) boodschappentassen gelijkstaat aan een HIIT-training (gedurende korte periodes zware fysieke inspanningen uitvoeren). Moet je nagaan als je iedere keer na het boodschappen doen twee volle boodschappentassen draagt. Belangrijke tip: let er goed op dat je rechtop blijft lopen.

De fiets of de trap pakken

Trainen vereist twee factoren: inzet en bewustwording. Zo kun je ervoor kiezen om, in plaats van de auto de fiets te pakken naar de stad. Ga dan ook meteen langs de bakker en de slager of fiets door dat ene leuke straatje. Maak er een uitje van: je hoeft immers niet meer naar de sportschool, dus die tijd kun je anders indelen.

Wees je bewust van je kantoor: áls je op kantoor mag werken, hoe vaak pak je dan de lift? Als je op driehoog werkt, dan kun je ook eens de trap gebruiken. Al is het maar een keer per week of alleen als je naar beneden gaat.

Je hippocampus trainen door te fietsen en wandelen

Niet alleen je lichaam wordt sterker en gezonder door sport, ook je geest heeft er baat bij. Ruim een miljoen werkende Nederlanders hebben last van burn-outklachten. Nog 250.000 Nederlanders zijn overspannen. Mocht je hier last van hebben of dagelijks veel stress ervaren, dan kan dat invloed hebben op je hippocampus. Die is essentieel voor het geheugenproces, dus moet je er goed voor zorgen.

HIIT-training is hier niet de oplossing voor: om je hippocampus (en daarmee je geheugen) een oppepper te geven, moet je matig intensief sporten. Dit houdt in dat je voor voldoende rust tussen oefeningen door zorgt en dat je beter geen krachtsporten uit kunt oefenen. Voorbeelden van matig intensieve sporten zijn: badminton, rustig fietsen (maximaal 19 kilometer per uur) en stevig doorwandelen (maximaal 7 kilometer per uur).

Let goed op jezelf en bepaal welke doelen je voor jezelf wilt bereiken. Luister naar je lichaam en bel je vriendin om samen boodschappen te gaan doen, te wandelen, of te fietsen.

Door deze oefeningen ná het sporten te doen voorkom je spierpijn na het sporten:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Freundin, Alles over Sport, volksgezondheidenzorg.info. Beeld: Getty Images.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Tijdens uitvaart Philip is deze schone taak voor Kate weggelegd

Sinds prins Harry (36) na de veelbesproken Megxit het Verenigd Koninkrijk heeft verlaten, heeft hij zijn broer William (38) – waarmee hij naar verluidt gebrouilleerd is – niet meer gezien. Daar komt tijdens de uitvaart van hun grootvader prins Philip aanstaande zaterdag verandering in. Aan Williams vrouw Kate (39) de schone taak om alles (lees: de twee broers) in goede banen te leiden, zo meldt de Britse krant The Telegraph

Naar verwachting lopen de broers zaterdag zij aan zij met hun vader achter de kist van Philip tijdens de optocht in Windsor. Volgens bronnen heeft hertogin Kate aan vrienden duidelijk gemaakt dat het nog niet te laat is voor Harry en William om hun meningsverschillen bij te leggen.

Advertentie

Hertogin Kate speelt vredestichter

Hoewel William en Harry elkaar via de telefoon hebben gesproken, zien ze elkaar deze week voor het eerst sinds een jaar. Kate hoopt op een verzoening na het beruchte interview van Harry en zijn zwangerevrouw Meghan (39) met Oprah Winfrey. Voor haar is de rol van vredestichter weggelegd: bronnen beweren dat zij de spanningen tussen de broers wil verzachten.

Hoewel Kate het liefst conflicten vermijdt, gaat het haar aan het hart dat de broers niet meer zo hecht zijn als voorheen. “Omdat ze zelf zo hecht is met haar eigen broer en zus, James en Pippa, en van dichtbij de speciale band tussen William en Harry heeft gezien, vindt ze de situatie moeilijk en verontrustend.”

Lees ook:
William en Kate klaar voor gezinsuitbreiding: “Ze heeft altijd gedroomd van 4 kinderen”

Meghan Markle is afwezig

Meghan schittert door afwezigheid tijdens de uitvaart. Wegens de grote ophef rondom het Oprah-interview dat Meghan en Harry eerder gaven, werd al vermoed dat de vrouw van Harry niet bij de koninklijke begrafenis aanwezig zou zijn. Haar naam was direct trending op Twitter, gezien velen zich afvroegen wat ze zou doen.

Buckingham Palace bevestigde niet veel later dat Meghan in verband met haar zwangerschap in Los Angeles blijft. Haar dokter zou het niet verstandig vinden om in deze fase van de zwangerschap te vliegen.

Een royal zijn klinkt misschien sprookjesachtig, maar het is zeker geen garantie op een lang en gelukkig leven. Sterker nog: voor deze royals was het tegendeel het geval.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Tijdens uitvaart Philip is deze schone taak voor Kate weggelegd

Sinds prins Harry (36) na de veelbesproken Megxit het Verenigd Koninkrijk heeft verlaten, heeft hij zijn broer William (38) – waarmee hij naar verluidt gebrouilleerd is – niet meer gezien. Daar komt tijdens de uitvaart van hun grootvader prins Philip aanstaande zaterdag verandering in. Aan Williams vrouw Kate (39) de schone taak om alles (lees: de twee broers) in goede banen te leiden, zo meldt de Britse krant The Telegraph

Naar verwachting lopen de broers zaterdag zij aan zij met hun vader achter de kist van Philip tijdens de optocht in Windsor. Volgens bronnen heeft hertogin Kate aan vrienden duidelijk gemaakt dat het nog niet te laat is voor Harry en William om hun meningsverschillen bij te leggen.

Advertentie

Hertogin Kate speelt vredestichter

Hoewel William en Harry elkaar via de telefoon hebben gesproken, zien ze elkaar deze week voor het eerst sinds een jaar. Kate hoopt op een verzoening na het beruchte interview van Harry en zijn zwangerevrouw Meghan (39) met Oprah Winfrey. Voor haar is de rol van vredestichter weggelegd: bronnen beweren dat zij de spanningen tussen de broers wil verzachten.

Hoewel Kate het liefst conflicten vermijdt, gaat het haar aan het hart dat de broers niet meer zo hecht zijn als voorheen. “Omdat ze zelf zo hecht is met haar eigen broer en zus, James en Pippa, en van dichtbij de speciale band tussen William en Harry heeft gezien, vindt ze de situatie moeilijk en verontrustend.”

Lees ook:
William en Kate klaar voor gezinsuitbreiding: “Ze heeft altijd gedroomd van 4 kinderen”

Meghan Markle is afwezig

Meghan schittert door afwezigheid tijdens de uitvaart. Wegens de grote ophef rondom het Oprah-interview dat Meghan en Harry eerder gaven, werd al vermoed dat de vrouw van Harry niet bij de koninklijke begrafenis aanwezig zou zijn. Haar naam was direct trending op Twitter, gezien velen zich afvroegen wat ze zou doen.

Buckingham Palace bevestigde niet veel later dat Meghan in verband met haar zwangerschap in Los Angeles blijft. Haar dokter zou het niet verstandig vinden om in deze fase van de zwangerschap te vliegen.

Een royal zijn klinkt misschien sprookjesachtig, maar het is zeker geen garantie op een lang en gelukkig leven. Sterker nog: voor deze royals was het tegendeel het geval.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien