Mamma Mia! Ontvang tot € 20,- voordeel per kaart t/m 31 mei

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: krijg je juist meer honger van lightproducten?

Dat suiker niet goed voor je is, is inmiddels geen nieuws meer, maar over lightproducten bestaan nog altijd twijfels. Is het echt waar dat je juist meer honger krijgt wanneer je kiest voor lightproducten?

De zoetstoffen in lightproducten zouden volgens verschillende theorieën juist voor meer trek kunnen zorgen doordat je lichaam als het ware in de maling wordt genomen. Daardoor heb je niet het gevoel dat je verzadigd bent en eet je meer. Maar is dat wel zo?
Volgens het Voedingscentrum is deze vraag niet makkelijk te beantwoorden. Een product kan namelijk om verschillende reden de stempel ‘light’ krijgen. Minder suiker, minder vet: in allebei de gevallen wordt dit light genoemd. Wettelijk gezien moet een lightproduct óf 30% minder vet bevatten óf 30% minder suiker. Daarom kun je deze vraag het beste in twee delen beantwoorden.

Drankjes
Wanneer je bijvoorbeeld naar drankjes kijkt, is het zo dat het lichaam niet goed in staat is om calorieën die je via een drankje binnenkrijgt te registreren. Maar werkt dit ook zo met zoetstoffen? Bij mensen is daar geen aanwijzing voor. In onderzoeken naar zoetstoffen is het niet zo dat bijvoorbeeld na het drinken van een drankje met zoetstoffen, er iets verandert in de glucose- of insulinegehaltes in het bloed. De hersenen lijken anders te reageren op zoetstoffen dan op suiker. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je een lightdrankje drinkt, je iets meer eet op een dag, maar dit zou vergelijkbaar zijn met het eten na het drinken van water. Zoetstoffen in frisdrank lijken dus niet voor meer trek te zorgen.

Advertentie

Minder vet
Maar hoe zit dat dan met producten met minder vet of minder calorieën? Wanneer een product minder vet bevat, betekent dit vaak niet dat het ook minder calorieën bevat. Zo bevat lightchips minder olie, maar meer aardappel. Daardoor verschillen deze twee weinig in calorieën en heeft dat ook geen effect op het hongergevoel. Als je over een hele dag veel producten eet met weinig calorieën, dan kun je daar wél meer honger door krijgen. Simpelweg omdat je meer calorieën nodig hebt. Daardoor zou je later op de dag weer meer eten, maar is het niet zo dat je meer eet dan aanbevolen.
Dan zijn er nog de psychische factoren die hierbij een rol spelen. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat mensen inderdaad meer van lightproducten nemen omdat ze denken: oh, dat bevat toch minder calorieën. En dat is natuurlijk precies niet de bedoeling.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Voedingscentrum. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien