Anastasia nu met € 10,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Waarom magere yoghurt en een koolhydraatarm dieet géén goede combinatie zijn

Koolhydraatarme diëten zijn – ondanks hun omstreden imago – tegenwoordig populair. Je zou er in korte tijd snel van afvallen en ontstekingen in het lichaam zouden verminderen.

“De voordelen zijn zeker per persoon verschillend, maar de meesten zien absoluut verbetering in hun energie en slaap, evenals een betere concentratie”, aldus diëtiste Carolyn Brown. “Toch is het wel oppassen geblazen omdat sommigen er een te lage bloedsuikerspiegel door krijgen, uitgeput zijn en meer hormonale schommelingen hebben.”

Advertentie

Maar volg je toch een koolhydraatarm dieet, dan vraag je je vast af of je magere yoghurt kunt eten.

Suikers en koolhydraten
“Yoghurt is een geweldige bron van eiwitten, maar vanwege de lactose erin – de suiker in melk – kan het suiker bevatten”, zegt Brown. “Alle yoghurt bevat wat suiker, afhankelijk van de manier waarop ze zijn gemaakt, maar die suikers zijn wel koolhydraten.”

Hoeveel mag ik?
170 gram is een vrij standaard portie yoghurt, en gewone, ongezoete versies bevatten ongeveer 6 gram suiker per portie. Als alternatief kan Griekse en Skyr-yoghurt aanzienlijk minder suiker bevatten – ongeveer 3 tot 4 gram. Bij magere yoghurt ligt dat hoger; om het gebrek aan vet te compenseren voegen fabrikanten extra suiker toe. En zoals zojuist is uitgelegd, zetten deze extra suikers zich om in koolhydraten.

De beste keuze
Oké, als we volgens de regels een een koolhyraatarm dieet moeten volgen, kunnen we de magere yoghurt dus beter laten staan. Maar waar moeten we dan wel hebben? “Gewone, ongezoete versies zijn de beste,” zegt diëtiste Amy Stevens. “Ik kijk altijd naar het totale aantal koolhydraten in een yoghurt, dus ook de suikers.”

Haar vuistregel is 6 gram of minder per portie, terwijl Brown een beetje soepeler is met 10 gram. Het komt echt neer op het type koolhydraatarm dieet dat je volgt (het ketodieet vereist bijvoorbeeld 50 gram koolhydraten of minder om ketose te bereiken).

Fruityoghurt
Met de yoghurt met smaakjes moeten we wel nog even extra uitkijken. Deze kunnen namelijk met meer dan 20 gram per portie ware suikerbommen zijn. Stevens tipt daarom om zelf de yoghurt zoeter te maken met een klein beetje honing of wat besjes. “De besjes bevatten natuurlijke vezels, die je gelijk zullen helpen verzadigen.”

Van deze (gezonde) yoghurtsnoepjes kun je echt niet afblijven:

 

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Womenshealth. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien