Lekker lezen: Libelle bookazines voor € 3,35

Zoek binnen:

Vanwege deze gezondheidsvoordelen wil je vaker kersen eten

Kersen eet je misschien vooral verwerkt in taart, jam of een bonbonnetje, maar mon chéri, het is zo veel meer dan dat.

Zelf de wetenschap toont aan dat kersen (met name zure kersen) vele gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. We lichten ze toe.

Advertentie

Voedingswaarden

We trappen af met de waarden die erin zitten. 100 gram bevat niet meer dan 54 kcal en daarnaast een hoop vitamine en mineralen. Vooral aan vitamine B11, vitamine C, kalium, calcium, fosfor en magnesium is de kers heel rijk.

Beter slapen

Ja, ja: zelfs voor de slechte slapers kunnen kersen veel goeds doen. Kersen bevatten melatonine, een hormoon dat helpt om je slaap-waakcyclus onder controle te houden. “Niet veel voedingsmiddelen bevatten melatonine, maar zure kersen zijn een uitzondering”, benadrukt diëtiste Jessica Cording bij Womenshealth. Hoewel een goede nachtrust ingewikkeld is (en veel meer inhoudt dan alleen het eten van kersen), kan het fruit “helpen een gezonde slaap te bevorderen en je circadiane-ritme te reguleren”, zegt ze. Kersensap drinken voor het slapengaan kan bijvoorbeeld ook helpen.

Veel antioxidanten

Antioxidanten gaan de schadelijke stoffen in je lichaam tegen en beschermen je weefsel en het DNA in je cellen tegen vrije radicalen. Dit zijn de slechte stoffen in je lichaam die voor verschillende problemen kunnen zorgen, zoals hart- en vaatziekten en schade aan je zenuwstelsel. “Het pigment dat kersen hun prachtige kleur geven, geven ook aan dat ze veel antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen bevatten”, vertelt ze.

Immuunsysteem versterken

Kersen zijn rijk aan de antioxidant vitamine C: een handje kersen is al genoeg voor 15 procent van je dagelijkse behoefte. En dat doet – naast gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging – veel goeds voor je immuunsysteem.

Afvallen bevorderen

“Kersen zijn smaakvol en veel mensen merken dat ze voldoen aan hun verlangen naar iets zoets”, zegt Cording. Daarnaast eet je ze langzamer (we bedoelen: steeltje verwijderen en het geklier tijdens het ontpitten), waardoor je langzamer en bewuster eet. En dat is dan weer goed voor de lijn.

Verbeteren van sportprestaties en herstel

“Het is aangetoond dat zurekersensap de trainingsprestaties en het herstel na de training verbetert”, zegt een andere diëtist tegen de website. Jarenlang onderzoek ondersteunt dit: hardlopers die voor en na langeafstandswedstrijden kersensap dronken, herstelden sneller dan degenen die iets anders dronken. De antioxidanten van kersen kunnen ook helpen de pijn te verminderen na het sporten, volgens voedingsdeskundige Sonya Angelone. Daarnaast bleek uit een meer recente meta-analyse (die de gegevens van meerdere onderzoeken verzamelde) dat het eten of drinken van kersensap of -poeder voor fietsen, zwemmen of hardlopen het uithoudingsvermogen aanzienlijk verbeterde.

Eet je liever kersen waar de pit al uit is, maar heb je geen kersenontpitter in huis? Met dit trucje klaar je dat klusje zélf, zonder al te veel geknoei:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Womenshealth, Tandfonline, PMC. Beeld: iStock

Lees meer

Columnist Hans: “Het nadeel van gespreksnarcisten? Ze vréten energie”

Hans

Hans Verstraaten is journalist en schrijft elke week over de kleine én grote dingen in zijn leven. Deze week: gespreksnarcisten.

Gespreksnarcisme, ik had er nog nooit van gehoord. Een gespreksnarcist is iemand die gedurende een gesprek alleen maar over zichzelf wil spreken. Nu ik wist wat het was, moest ik meteen aan mijn buurvrouw Annemieke denken. Vorige week moest ik uitwijken voor een auto, waarbij ik van mijn fiets viel en mijn voet verstuikte. Dat liep een beetje moeilijk. “Wat heb jij nou?”, vroeg Annemieke, toen ik haar huis voorbij strompelde. “Van mijn fiet

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien