Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Waarom we vaker peulvruchten op tafel zouden moeten zetten

Peulvruchten, zoals bonen, kikkererwten en linzen, zijn hartstikke gezond. Toch willen ze nog weleens ontbreken in onze weekmenu’s. 

Er zijn genoeg redenen te bedenken om toch eens wat vaker peulvruchten in je menu op te nemen. Neem bijvoorbeeld linzen:

Advertentie

Vezels
Per kopje bevatten linzen 15 gram vezels. Dat is al meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse inname. Dit is ontzettend goed voor je darmen, want het bevordert de overleving en verspreiding van goede bacteriën in de darmen. Goede darmen betekent een goede stoelgang, eetlust én stemming. Mooi meegenomen, toch?

Huid, haar en nagels
Naast je darmen worden ook je huid, haar en nagels blij van linzen. Dit komt door de samenstelling van de voedingsstoffen in de linzen, met onder andere eiwitten, ijzer en B-vitaminen. Dit helpt haarverlies te voorkomen en zorgt voor een mooie huid en gezondere en dikke haren en nagels.

Foliumzuur
Linzen bevatten superveel foliumzuur, dat tijdens een zwangerschap onmisbaar is. Genoeg foliumzuur nuttigen voor en tijdens de zwangerschap vermindert de kans op neurologische aandoeningen en andere belangrijke geboorteafwijkingen. Slechts 1 kopje linzen bevat al 90%(!) van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur.

Cholesterol
Linzen kunnen helpen je cholesterol te verlagen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat door 1 kleine portie linzen aan je dagelijkse dieet toe te voegen, je je cholesterolgehalte met 5% kunt verlagen. Linzen zijn daarnaast ook een goede vervanger van vlees, omdat ze helpen je inname van cholesterol en verzadigd vet te minderen. Daarnaast bevatten ze ook veel eiwitten en hebben ze een fijne structuur; geen wonder dat veel vegetarische recepten linzen als basis gebruiken.

Ijzer
Tot slot zijn linzen een belangrijke plantaardige bron van ijzer. Vooral tijdens een zwangerschap of heftige menstruaties is ijzer belangrijk, omdat ijzer essentieel is voor de productie van rode bloedcellen en het transport van zuurstof door het lichaam. Genoeg ijzer voorkomt bloedarmoede, (over)vermoeidheid en in het geval van zwangerschap zelfs vroegtijdige bevallingen.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Jan. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien