Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Deze sapjes kun je wel drinken zonder je zorgen te maken over suiker

Dacht je jarenlang gezond bezig te zijn met een vers glaasje jus of een zelfgemaakte aardbeiensmoothie, blijkt dat het gros van de (fruit)sapjes qua suiker gelijk staat aan een glas cola. En dat je beter twee stuks fruit uit het vuistje kan eten dan je vitamines halen uit een drankje, omdat je dan tenminste nog vezels binnenkrijgt. 

Sapjes en smoothies hebben dus een niet al te best imago gekregen. Maar wat als je gewoon niet zo’n stevige ontbijter bent en de dag het liefst begint met een smoothie? Of je moeite moet doen om je dagelijkse vitamines binnen te krijgen via fruit? En je net hebt geïnvesteerd in een high-tech blender? Geen nood: je kan nog steeds genoeg sapjes en smoothies maken die wel bijdragen aan je gezondheid.

Advertentie

Sappen van Naturalicious
Sappen van Naturalicious
37.50 30
Sappen van Naturalicious
  1. In de blender
    Ten eerste: je kan beter een blender gebruiken dan een citruspers. In de blender blijft de pulp en schil van het fruit/groente behouden.
  2. Ga voor groente
    Zorg ervoor dat je sapje voor het grootste gedeelte uit groente bestaat. Kies voor maximaal twee stuks fruit en denk daarbij aan een handje bessen of een kleine banaan.
  3. Citrus zoet
    Voeg (vers) citroensap, limoen of een scheutje appelciderazijn toe aan je sap of smoothie. Dit maskeert de (overheersende) smaak van de groente en maakt je drankje wat zoeter zonder meer fruit of zoetstoffen te gebruiken.
  4. Lekker vet
    Voeg ook (gezonde) vetten toe om de opname van suiker te vertragen. Denk bijvoorbeeld aan stukjes walnoot of lijnzaad.
  5. Zo kort mogelijk
    Gebruik de blender (of nog beter: de slowjuicer) zo kort mogelijk zodat je nog steeds een beetje moet kauwen op de ingrediënten. Daardoor gaat je spijsvertering beter aan het werk.
  6. Ga voor groen
    Het beste ingrediënt wat je kan drinken in een sapje is groene bladgroente. Spinazie, boerenkool en snijbiet zijn echte toppers. Zorg ervoor dat dit het hoofdingrediënt is van je drankje. Zo krijg je automatisch minder suikers binnen, maar wel een hele trits antioxidanten en vezels.
  7. Ongezoet
    Voeg je graag iets romigs toe om je smoothie wat zachter van smaak te maken? Sla yoghurt en melk over en ga voor ongezoete amandelmelk of – kokosmelk. Nóg beter is om je sapje/smoothie gewoon te blenden met water.
  8. Doe niet dubbelop
    Als je een goedgevulde smoothie maakt, is het niet nodig om ook nog een royaal ontbijt te eten. Een smoothie telt als een volwaardige maaltijd als het genoeg goede koolhydraten uit groente en fruit bevat samen met proteïne en vet uit avocado’s, melk, noten en/of ongezoete proteïnepoeder.

Santé!

De beste artikelen in je mailbox? Abonneer je op de leukste nieuwsbrief van Nederland!

Bron: BBC Good Food/Women’s Health. Beeld: iStock

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien