Tas Shabbies Amsterdam: nu met 50% korting!

Zoek binnen:

Selderijzaad: 5 gezondheidsvoordelen van deze onderschatte specerij

Je vindt een potje selderijzaad gewoon in de supermarkt en wordt gebruikt om thee van te zetten en om gerechten te kruiden zoals soep en salades. Wat maakt het zo gezond?

Diëtiste Kelly Jones meent bij Well + Good dat het kruid veel in de ayurvedische geneeskunde wordt gebruikt om verschillende kwaaltjes op te lossen, waaronder ontstekingen en artritis. Maar ook in ons eigen keukenkastje is het volgens haar essentieel.

Advertentie

1. Het is rijk aan ijzer

IJzergebrek is de meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede. Deze lage hoeveelheid gezonde rode bloedcellen treft vooral vrouwen, kinderen en sporters. “Het kan niet alleen leiden tot lage fysieke en mentale energieniveaus, maar ook tot een verzwakt immuunsysteem,” zegt Jones. Een eetlepel selderijzaad bevat 17 procent van de aanbevolen dagelijkse waarde ijzer, wat een aanzienlijke stimulans is voor risicogroepen of mensen die hun hemoglobinegehalte willen verhogen.

2. Het verbetert de bloeddruk

“Een onderzoek met ratten toonde een antihypertensief effect aan” zegt Jones. Dat verlaagt de bloeddruk. Ook bevat het calcium (wat hartcontracties ondersteunt) en cafeïnezuur (een diureticum), die bijdragen aan een betere bloeddruk.

3. Het bevat antioxidanten

“Een kleine overzichtsstudie vond verschillende krachtige antioxidanten in selderijzaad die het lichaam beschermen,” zegt Jones. Omdat er tienduizenden antioxidanten zijn die samenwerken om cellen te beschermen tegen schade en de progressie van ziekten te vertragen, is het daarnaast wel belangrijk om een gevarieerd dieet vol met fruit, groenten en mager eiwit te volgen.

4. Het zou je botten kunnen versterken

“Selderijzaad kan de gezondheid van de botten ondersteunen omdat een portie meer dan 10 procent van de dagelijkse waarde calcium bevat en bijna 10 procent van de dagelijkse waarde magnesium bevat”, zegt Jones. Calcium en magnesium kunnen helpen het risico op osteoporose, breuken en verwondingen te verminderen. Wanneer je het selderijzaad over andere botversterkende voedingsmiddelen, zoals kaas en yoghurt, bladgroen en vis strooit, heb je het beste effect.

5. Het zou artritis kunnen verlichten

Volgens Jones zijn er veel artsen die beweren dat selderijzaad artritis, jicht en andere ontstekingen verminderen vanwege de potentiële diuretische eigenschappen. Heb je dus last van gewrichtsproblemen en ontstekingen hebt, is deze specerij zeker de moeite waard om in huis te halen.

Ook de specerij cayennepeper brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well + Good. Beeld: iStock

Lees meer

Libelle Legt Uit: zijn superfoods écht gezond?

Ze zijn goed voor je hart, je krijgt er meer energie van of je valt ervan af: superfoods beloven wonderen voor onze gezondheid. Maar maken ze die ook waar? En hoe zit het met de duurzaamheid?

Mogen we even voorstellen: de gojibes, afkomstig uit Azië en in Tibet ‘geluksbes’ genoemd. Ziet eruit als een rood-roze rozijn en schijnt een geneeskrachtige werking te hebben. En ken je maca al, een Peruaans knolgewas vol vitaminen en mineralen waarvan de tot poeder gemal

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien