Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Waarom het heel slim is om voor het sporten rozijnen te eten

Gedroogd fruit wordt over het algemeen beschouwd als een suikerbom, terwijl rozijnen juist heel goed voor je zijn. Vooral net voor het sporten is het een verantwoorde keuze.

Rozijnen zijn lekker zoet en zitten boordevol voedingstoffen. Daarom is het heel slim om ze in je ontbijt te doen, zodat je lichaam meteen in de ochtend een boost krijgt. Maar ook vlak voor het sporten wordt aangeraden.

Advertentie

Gedroogd fruit

Een rozijn is een gedroogde druif. Ze worden hiervoor in de zon gelegd en doordat het vochtgehalte van de druif tijdens het droogproces daalt, krimpt de druif en krijgt het een donkerdere kleur. Omdat een groot gedeelte van het vocht uit de druif is verdwenen, zijn rozijnen zoeter dan druiven.

Suikers

Je zou zeggen dat zowel in een druif als in een rozijn evenveel voedingsstoffen zouden zitten, maar dat klopt niet helemaal. Zonder het watergehalte in de druif, is het aantal voedingsstoffen geconcentreerder. Maar dat betekent ook gelijk dat de hoeveel suiker procentueel gezien meer wordt. Daarom blijft het belangrijk om ook rozijnen met mate te eten. Maar dat neemt niet weg dat er een hoop voordelen aan rozijnen zitten en deze voordelen geven aan dat het een ideale snack is om te eten vóórdat je gaat sporten:

1. Antioxidanten

Net als druiven zijn rozijnen een goede bron van antioxidant en dan met name de polyfenolen. Polyfenolen helpen bij het bestrijden van vrije radicalen in het lichaam en verminderen daardoor ontstekingen. Bovendien beschermen de antioxidanten je hersenen tegen cognitieve ziekten, zoals Alzheimer en dementie.

2. IJzer

Rozijntjes zitten boordevol ijzer en daarom is het prima snack als je veganistisch of plantaardig eet. IJzer helpt bij de bloedstroom en is belangrijk voor je hart- en bloedvaten. Daarom zijn rozijnen heel goed als snack voor de training. Om ervoor te zorgen dat je lichaam het ijzer goed opneemt, moet het worden gecombineerd met vitamine C en laat rozijnen die voedingsstof ook voldoende bevatten.

3. Calcium

Calcium speelt een belangrijke rol bij de spierfunctie en helpt bij het doorgeven van berichten uit de hersenen naar de spieren. Zorg dus altijd voor een doosje rozijntjes in je sporttas.

4. Proteïne

Je kunt rozijnen natuurlijk niet vergelijken met ei, vlees, noten, bonen of tofu. Maar ook rozijnen bevatten de voedingsstof proteïne en elk klein beetje telt.

5. Vezels

Rozijnen zijn ook een goede bron van vezels. Vezels zijn een van de belangrijkste voedingsstoffen voor het lichaam. Ze helpen ontstekingen te verminderen en de darmgezondheid te verbeteren. Net als bij proteïne helpen de vezels ook voorkomen dat de overvloedige natuurlijke suikers van het gedroogde fruit zo’n sterk effect hebben op je bloedsuikerspiegel.

Wanneer sport je genoeg en wanneer is het te veel?

Hoera, Libelle is genomineerd voor Website van het Jaar 2020. Help jij ons naar de overwinning? Stemmen kan hier.

Bron: Well+Good. Beeld: iStock

Rozijnen - Libelle

Lees meer

Janine (58) nam een ooglidcorrectie: “De maat was vol toen ik in de bios al na 5 minuten mijn ogen wilde sluiten”

ooglidcorrectie

Per jaar worden in Nederland ruim 30.000 ooglidcorrecties uitgevoerd, waarmee het hier een van de populairste cosmetische ingrepen is. Na afloop zijn de meeste mensen razend enthousiast. Daarom: alles over een ooglidcorrectie.

Vraag je aan Sarah (39) of ze ijdel is, dan zal het antwoord zijn dat ze dat beslist niet is. “Sterker nog, ik gebruik amper make-up en doe hoogstens twee keer per jaar lippenstift op. Ik ben dan ook niet het type dat snel aan zichzelf zou laten sleutelen.” Toch heeft ze vorig jaar besloten om haar bovenste oogleden te laten liften. Niet omdat ze

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien