Mamma Mia! Ontvang tot € 20,- voordeel per kaart t/m 31 mei

Zoek binnen:

Waarom je vaak na je ontbijt al snel weer trek hebt én hoe je dit kan voorkomen

Veel mensen hebben er last van: ergens tussen 10 en 11 uur in de ochtend begint je maag alweer te knorren. Pff… Is het al bijna tijd voor de lunch?

Natuurlijk is het logisch dat je maag voor de lunch al begint te rommelen als je niet ontbeten hebt. Maar wist je dat zelfs een goed gevulde maag die rommelige maag niet altijd kan tegengaan?

Advertentie

Eiwitten
Een combinatie van vezels en eiwitten zorgt in principe voor een langdurig verzadigd gevoel. Een voorbeeld van een vullend ontbijtje is kwark met fruit of havermout met nootjes. In principe zou je hier zeker een paar uur vol van moeten zitten.

Foodfoto’s
Nog steeds trek ondanks een goed ontbijt? Dan kan het zijn dat je té veel bezig bent met eten. Denk er maar eens over na: zodra je even je tv aanzet zie je overal reclames over eten. En een rondje scrollen over je Instagram-tijdlijn gaat bijna niet zonder minstens één foto van een kleurrijk ontbijtje te zien. Al deze confrontaties met eten kunnen je hongergevoel goed aanwakkeren.

Dichtbij
En dat is niet het enige, ook het meebrengen van je lunch kan ervoor zorgen dat jij met een knorrende maag achter je computer zit. Het idee dat er binnen handbereik wat te eten valt zorgt ervoor dat je onbewust bezig bent met eten, waardoor je honger kan krijgen.

Echt honger?
Probeer erachter te komen of je écht honger hebt. Focus je op je lichaam, heb je zin in een echte maaltijd? Dat kan, ook om 11:00 uur. Maar soms kan het ook al voldoende zijn om even wat snoeptomaatjes of komkommerplakjes te snacken. Ieder lichaam is anders en zal op andere tijden om eten vragen. Om te weten te komen wat je lichaam nodig heeft zal je wat verschillende voedingspatronen moeten uittesten. Sommige lichamen reageren het best op meerdere kleine, lichtere maaltijden per dag. Maar andere lichamen hebben meer baat bij 3 grote hoofdmaaltijden waarbij je geen tussendoortjes neemt. Dit is voornamelijk een kwestie van uitproberen.

Balans
Zorg er hoe dan ook altijd voor dat je maaltijden qua voedingsmiddelen uitgebalanceerd zijn en voldoende eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten bevatten (zoals nootjes, olijfolie of avocado). Op die manier is je lichaam langdurig voorzien van voedingsstoffen.

Die knorrende maag hoeft dus niet altijd te betekenen dat je écht honger hebt. Denk daar dus over na voor je de volgende keer naar een pak koekjes grijpt!

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Goedgevoel.be. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien