Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Koop jij in de supermarkt vaak meer dan gepland? Dat komt híerdoor

Heb je netjes een boodschappenlijstje samengesteld, kom je tóch weer met meer producten thuis van de supermarkt. Herkenbaar?

Volgens voedselwaakhond Foodwatch komt dat door de volgende trucjes die supermarkten gebruiken.

Advertentie

Eerst groente en fruit
Wanneer we eerst groente en fruit kopen, kopen we daarna meer junkfood, blijkt uit onderzoek. Wanneer je al spinazie, bananen en paprika hebt gekocht, gun je jezelf daarna eerder een pak koekjes. En waar kom je als eerst langs als je de supermarkt binnenkomt? Juist, de groente- en fruitafdeling.

Muziek
Je bent je er hoogstwaarschijnlijk niet bewust van, maar muziek stuurt onze koopkeuzes aan. Zo is gebleken dat we van Duitse muziek meer Duitse wijn kopen en dat van Franse muziek opeens de verkoop van Franse wijn stijgt. Raar, maar waar.

Hongerig
Mensen met trek, kopen meer. En daarom worden we in supermarkten hongerig gemaakt. Zo krijgen klanten het gevoel iets verschuldigd te zijn als ze gratis dingen mogen proeven en is het niet toevallig dat veel supermarkten hun afbakovens wijdopen zetten. Er blijken zelfs parfums te zijn met een broodgeur!

Grote winkelkarretjes
Wanneer je een grote winkelkar hebt en er liggen maar een paar producten in, kun je als klant het gevoel krijgen dat je maar weinig hebt uitgekozen. Hoe groter de winkelkar, hoe sneller je dit gevoel hebt. Daarom spelen veel supermarkten hierop in door gebruik te maken van grote winkelkarretjes.

Verleidingen
De supermarkt ligt vol met verleidingen en hier spelen ze goed op in. Brood, fruit en melk liggen doorgaans ver uit elkaar, dus je moet langs een hoop verleidingen wanneer je je route afgaat.

Ongezond eten
Op sterk bewerkte fabrieksproducten vangt een supermarkt vaak hogere winstmarges. Dit zijn vaak de iets ongezondere keuzes en dus leggen ze die altijd goed in het zicht.

Ooghoogte
Deze ken je misschien al wel: supermarkten leggen de duurdere producten op ooghoogte, want dingen die op ooghoogte liggen, koop je eerder. De budgetvarianten liggen meestal onderaan.

Kassa
Eerlijk: hoe vaak pik jij bij de kassa nog een Snickers mee? Bij de kassa moeten we vaak wachten en dat is het moment om nog een impulsaankoop te doen. Dat is dan ook de reden dat supermarkten bij de kassa vaak allerlei impulsproducten hebben liggen. Ook kinderen zijn hier gevoelig voor, en als een kind gaat zeuren, zwicht je soms eerder voor zo’n aankoop.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: AD. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien