Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Sushi eten maar ook op je lijn letten? Dan kun je dít het beste bestellen

Rijst met vis: je zou denken dat daar weinig mis kan gaan, maar sushi is lang niet altijd gezond. Om je maaltijd gezond te houden, is het belangrijk dat je de juiste dingen kiest.

Diëtiste Tracy Lockwood Beckerman geeft aan Well+Good haar tips voor een gezonde sushibestelling.

Advertentie

Voorgerechten
Volgens Tracy is het verstandig om te beginnen met een voorgerecht voordat je aan je sushirolletjes begint. Dit zijn volgens haar de twee gezondste opties:

  • Edamame (of groene sojaboontjes): deze vullende optie is laag in vetten, bevat veel vezels en zit boordevol aminozuren. Omdat het eten van edamame best een gedoe is, kun je volgens Tracy rustig op adem komen en je honger stillen terwijl je eet.
  • Misosoep: de tofu en het zeewier in deze soep bevatten allemaal antioxidanten die ervoor zorgen dat je lichaam weer een gezonde boost krijgt.

Hoofdgerecht
Wanneer Tracy haar sushirolletjes bestelt, kiest ze meestal voor een rol met zalm, avocado, komkommer en bruine rijst. Zalm zit boordevol omega-3 vetten die goed zijn voor je huid, hersenen en bloeddruk. Ook bevat het lekker veel vitamine D. Ook avocado zit boordevol gezonde vetten en komkommer geeft je weer wat hydratatie.

Daarnaast kun je volgens haar ook best wat porties sashimi bestellen, wat gewoon rauwe vis is zonder rijst of saus of wat rolletjes met enkel zeewier. Iets wat je volgens haar echt moet vermijden zijn rolletjes met krab. Volgens Tracy is de krab in sushi vaak imitatiekrab wat totaal geen gezondheidsvoordelen heeft.

Nog een paar do’s en don’ts
Probeer tijdens het bestellen én eten ook rekening te houden met de volgende do’s en don’ts:

  • Don’t: veel sojasaus gebruiken
    Gek op sojasaus? Ga dan voor een variant met weinig sodium eet hier niet teveel van. Een eetlepel lage sodium sojasaus bevat namelijk al 25 procent van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
  • Do: gember
    Hier kun je nooit teveel van eten! Gember bevat amper calorieën en is rijk aan de vitaminen B en C, bevat bètacaroteen en is een uitstekende bron van kalium.
  • Don’t: veel spicy mayo
    Pikante mayonaise is hartstikke lekker maar bevat helaas ook vaak veel toegevoegde vetten en extra calorieën. Toch zin in een pikante tonijnrol? Vraag dan of ze de saus apart doen, zodat je zelf kunt beslissen hoeveel saus je toevoegt.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Well+Good. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien