Cinderella Classic 4-seizoenen dekbed nu vanaf € 69,95!

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: is tofu of tempeh gezonder?

Als je soms even géén vlees op tafel wilt zetten, kan het misschien lastig zijn om een lekkere vleesvervanger te vinden. Tofu of tempeh zijn hier beide goede en gezonde opties voor. Maar welk van deze 2 zijn nou eigenlijk beter voor je? Libelle zocht het voor je uit.

Zowel tofu als tempeh is gemaakt van sojabonen. Het verschil is dat tofu niet gefermenteerd is en tempeh juist weer wel.

Advertentie

Tofu
Tofu is tegenwoordig te koop in iedere supermarkt, maar ook in toko’s en biologische winkels. Zijde tofu is het beste te gebruiken voor baksels, terwijl de normale variant ideaal is om curry’s, salades en Aziatische gerechten mee op te leuken. Je kunt het op smaak brengen met kruiden, knoflook en olie, en vervolgens krokant opbakken in de koekenpan.

Gezondheidsvoordelen
“Tofu bevat alle aminozuren die je lichaam nodig heeft om spieren, hormonen en antilichamen te maken”, zegt voedingsdeskundige Karen Ansel. “Bovendien bevat het van nature weinig verzadigde vetten en bevat het geen cholesterol”, vervolgt hij. Ook is het niet genetisch gemodificeerd, in tegenstelling tot veel andere sojaproducten.

Tempeh
Ook tempeh is gemaakt van sojabonen. Alleen worden deze bonen eerst gekookt, gefermenteerd en daarna samengevoegd in een plak. Deze plak kun je vervolgens naar eigen smaak kruiden met bijvoorbeeld sesamolie, knoflook, verse gember en zout.

Gezondheidsvoordelen
Het fermentatieproces maakt dat tempeh erg goed voor je darmbacteriën is. Ook bevat het ongeveer 10 procent van je dagelijkse calcium- en ijzerbehoefte en relatief weinig calorieën. “De lengte van de gistingstijd is rechtstreeks van invloed op de voordelen voor de gezondheid”, verklaart voedingsdeskundige Karen Ansel.

Conclusie
Beide vleesvervangers bevatten veel goeds en zijn gemakkelijk te bereiden. Ook bevatten beide sojaproducten maar weinig calorieën. Toch is tempeh een wat betere keuze. “Tempeh bevat meer eiwitten, voedingsvezels en vitamines in vergelijking met tofu,” verklaart Karen. “Het wordt ook minder bewerkt, waardoor tempeh als gezonder wordt gezien.”

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland! 

Bron: Women’s Health. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien