1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: hoe kom je als vegetariër aan belangrijke voedingsstoffen?

5% van de Nederlanders is vegetariër en eet geen vlees of vis. Missen zij daardoor bepaalde voedingsstoffen? Libelle Legt Uit.

Volgens voedingscentra is het prima om de schijf van 5 te heroverwegen en vlees weg te laten. Zolang je maar alternatieven vindt waar je belangrijke voedingsstoffen vandaan haalt, zoals eiwitten, ijzer en in sommige gevallen vitamine B12.

Advertentie

Eiwitten
Eiwitten heb je nodig voor de bouw van lichaamscellen. Vegetariërs lopen 20% aan eiwitten mis door het gebrek aan vlees en moeten dit ergens anders vandaan halen. Dit kan natuurlijk met een paar eieren per week, maar variatie in eiwitten is goed. Daarom kun je ook wat extra melk, yoghurt, kaas of volkoren graanproducten eten om aan de juiste hoeveelheid eiwitten te komen.

IJzer
IJzer heb je nodig voor het transport van zuurstof door je bloed. De ijzers die in vlees zitten zijn makkelijker voor je lichaam om op te nemen dan ijzers uit alternatieven. Als trucje kun je bij de maaltijd daarom altijd een stuk groente of fruit met veel vitamine C eten. Dit zorgt ervoor dat je lichaam de ijzers makkelijker absorbeert. Daarbij kun je ijzerrijke producten eten zoals andijvie, spinazie, volkoren graanproducten en aardappel.

B12
Voor sommige mensen kan een tekort aan vitamine B12 ook voorkomen bij een bewuster eetpatroon. Dit is namelijk een bouwstof die enkel voorkomt in dierlijke producten. Als je mindert met vlees is het dus belangrijk voldoende andere dierlijke producten te eten of te drinken. Als dat niet lukt of je besluit veganistisch te gaan leven, is het aan te raden B12 supplementen te slikken.

Gezonder zonder vlees
Minder vlees eten is dus makkelijk te compenseren met genoeg zuivel en ijzer en anders het gebruik van supplementen. Een kleine moeite dus! Daarbij doe je ook jezelf hiermee een plezier: je gezondheid kan namelijk flink meeliften op een vleesarmer leven. Zo verlaag je de kans op kanker, diabetes type 2 en een beroerte door minder (rood) vlees te eten.

Een geit en een kip
Uiteindelijk help je hiermee natuurlijk het meest de dieren. Door enkel flexitariër te worden – de leefwijze waarbij je 1 of meer dagen per week geen vlees eet – kun je al een groot verschil maken. Door bijvoorbeeld drie dagen in de week geen vlees te eten, red je al een geit en een kip per jaar.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Voedingscentrum. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien