the Addams Family: nu tot 50% korting

Zoek binnen:

Is vegetarisch broodbeleg gezonder dan vleeswaren?

Soms gaat er niets boven een boterham met boterhamworst, rauwe ham of met filet americain. Maar helaas horen we steeds vaker dat deze bereide vleeswaren niet goed voor ons zijn.

Volgens het kenniscentrum verhoogt bewerkt vlees de kans op darmkanker en hart- en vaatziekten. Bewerkt vlees met dit verhoogde risico op deze ziektes komen zelfs in hetzelfde rijtje terecht als asbest, alcohol en sigaretten.

Advertentie

Een keer per week
Maar vleeswaren links laten liggen vindt de Vlaamse diëtiste Sanne Mouha niet nodig. Ze vertelt bij AD.nl: “Als jij morgen bij het ontwaken enorm veel zin hebt in een boterham met ham of salami, mag je die gerust eten. Let alleen op dat je niet overdrijft.” Zo waarschuwt het Voedingscentrum dat je zoute vleeswaren als rauwe ham en salami beter niet meer dan een keer per week eet. En vleeswaren als kipfilet, ham, boterhamworst, kalkoenfilet en knakworsten niet meer dan een portie per dag.

Verhoogd risico
Een paar keer bewerkt vlees eten kan dus geen kwaad. Het brengt pas een verhoogd risico met zich mee als je echt veel consumeert. “En het is voor alle duidelijkheid ook niet zeker dat je er effectief darmkanker van krijgt. Maar als je dagelijks zes boterhammen met bewerkte vleeswaren eet, en je doet dat jaren aan een stuk, heb je wél een verhoogd risico”, aldus Mouha.

Onderscheid maken
Mouha wil nog een aandachtspuntje meegeven bij AD.nl: “Je moet op vlak van beleg een onderscheid maken tussen de begrippen gezond en caloriearm. Een vegetarische eiersalade bijvoorbeeld is niet per se ongezonder dan vleeswaren, maar bevatten wél veel meer calorieën, omdat er veel vetstoffen aan worden toegevoegd. De algemene richtlijn is dat je het best kunt kiezen voor broodbeleg dat niet meer dan 280 calorieën bevat per 100 gram.”

Variatie
“Eet je elke dag boterhammen? Zorg er dan gewoon voor dat je dat van alles in huis hebt – magere vleessalades, vegetarisch beleg, kaas, jam. Wissel elke dag af. Of eet een boterham met kaas, eentje met iets vegetarisch en eentje met vlees. Ook vis kun je perfect op je boterham leggen. Het belangrijkste is dat je varieert!”, aldus Mouha.

En als je geen overtuigde vegetariër bent en moeilijk verder komt dan een plak kaas: wat dacht je zelfgemaakte guacamole, wortelspread, hummus, plakjes aardbei of een gekookt eitje met tomaat?

 

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: AD.nl. Beeld: iStock

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien