Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

7x vegetarische voedingsmiddelen die meer ijzer dan rood vlees bevatten

Als je geen vlees (meer) eet, ben je misschien bang dat je daarmee een ijzertekort oploopt. We weten namelijk allemaal dat rood vlees veel van dat belangrijke mineraal bevat. Maar wist je dat er in veel vegetarische voeding nog meer ijzer zit? Libelle zet de belangrijkste producten voor je op een rij.

Het leuke is dat de producten nog ontzettend lekker zijn ook. Wat dacht je bijvoorbeeld van drop? Ja, echt!

Advertentie

Linzen

Linzen zijn niet alleen ontzettend veelzijdig en lekker, maar ook nog eens een grote bron van ijzer. Want 4 theelepels linzen bevatten al 4,5 milligram ijzer. Dagelijks hoeft een vrouw gemiddeld 14,8 milligram ijzer per dag binnen te krijgen, dus met het eten van een portie linzen kom je al flink in de buurt. De peulvrucht kun je gemakkelijk door salades, soepen of curry’s verwerken en is nog eens heel voedzaam ook.

Vijgen

Op zoek naar een gezond en lekker tussendoortje? Dan is een handje vijgen een goed idee. Je kunt zowel de gedroogde als de verse variant eten als lekkere snack waarmee je ook nog eens veel ijzer binnenkrijgt. Een vijg bevat namelijk 2 milligram ijzer. Eet er een paar per dag en je bent al goed op weg om voldoende ijzer binnen te krijgen.

Sesamzaadjes

Sesamzaadjes zijn maar klein, maar onderschat ze niet. Door dagelijks wat van de zaadjes over je eten te strooien, krijg je namelijk al veel van het belangrijke mineraal binnen. 20 gram sesamzaadjes bevat welgeteld 3 milligram ijzer.

Tofu

Vegetariërs en veganisten zijn niet onbekend met deze vleesvervanger en dat is niet voor niets. Tofu is niet alleen een grote bron van eiwitten, laag in calorieën en voedzaam, maar ook nog eens een zeer grote bron van ijzer. Per portie van 100 gram krijg je namelijk 3,5 gram ijzer binnen.

Drop

Gezond is drop natuurlijk niet echt, maar ook deze snoepvariant bevat veel ijzer. Dus als je geen zin hebt in gezond eten, maar wel wilt letten op het binnenkrijgen van voldoende ijzer, kun je ook gewoon de snoeppot induiken. 50 gram dropjes staan namelijk gelijk aan 4 milligram ijzer.

Boerenkool

Boerenkool is de afgelopen periode heel populair geworden en dat is niet zomaar. Boerenkool als basis voor salades, door stampotten en zelfs door smoothies, overal wordt gesproken over deze gezonde groente. 150 gram boerenkool bevat 3 milligram ijzer, dus blijf het vooral lekker in je salades en smoothies gebruiken.

Pistachenootjes

Lekker bij de borrel, als tussendoortje of door salades; pistachenootjes kun je op heel veel verschillende manieren door gerechten verwerken. En dat is een goede keuze, want daarmee zorg je ook nog eens dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. De kleine nootjes moet je niet onderschatten, want ze bevatten namelijk 14 milligram ijzer per 100 gram.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women’s Health. Beeld: iStock

ijzer Libelle

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit zijn de 6 meest gemaakte fouten bij het thuissporten

Ben jij ook lekker aan het thuissporten geslagen nu de sportscholen dicht zijn? Goed bezig! Let er alleen wel op dat je niet een van deze veelgemaakte fouten maakt. Zo voorkom je dat je een vervelende blessure oploopt.

Als jij voorheen regelmatig naar de sportschool ging, dan baal je nu waarschijnlijk flink dat-ie dicht is. Maar bekijk het van de positieve kant: thuissporten heeft veel voordelen. Je hoeft niet te wachten tot je favoriete sportapparaat vrij is, je kunt zelf bepalen welke muziek je aanzet en niemand let op je.

Advertentie

Veelgemaakte fouten bij het thuissporten

Een nadeel is dat er geen trainer met je mee kan kijken of je de oefeningen wel goed doet. Daarom moet je zelf extra waakzaam zijn dat je geen blessures oploopt. Gelukkig helpen wij je een handje. Wij hebben de zes meest gemaakte fouten bij het thuissporten op een rij gezet. Zo kan jij ervoor zorgen dat jij deze fouten niet maakt.

1. Geen warming-up doen

Vaak wanneer mensen thuis gaan sporten, klikken ze een work-out video op YouTube aan en doen ze die mee. Het probleem hierbij is dat er in veel van deze video’s direct met het sporten begonnen wordt. Er wordt geen warming-up gedaan. En dat is nou juist zo belangrijk. Door je spieren van te voren op te warmen en je lichaam los te maken, voorkom je blessures en spierpijn.

2. Geen schoenen dragen

Wat veel mensen doen als ze thuis trainen, is op hun sokken of blote voeten sporten. Doe dit niet! Het is belangrijk om sportschoenen te dragen, ook thuis.

Sportschoenen ondersteunen en beschermen je voeten namelijk tijdens bepaalde oefeningen, wat leidt tot minder blessures na het sporten. Lees hier welke risico’s je loopt als je geen sportschoenen draagt.

3. Een te moeilijke work-out doen

Een andere veel gemaakte fout is dat thuissporters de lat vaak te hoog leggen. Doe jij ook graag mee met een work-out video? Wees dan bij het selecteren van de video heel kritisch op hoe zwaar de oefeningen zijn.

Zeker als je al een tijdje wat minder of helemaal niet sport, is het slim om het sporten rustig aan op te pakken. Start niet gelijk met een te pittige work-out, want dat kan voor blessures zorgen.

4. Geen rustdagen nemen

Het is natuurlijk hartstikke fijn als je enthousiast en fanatiek met thuissporten begint. Maar ga nu niet iedere dag van de week zware work-outs doen. Natuurlijk is het goed om iedere dag eventjes te bewegen, maar je spieren moeten ook herstellen na het sporten en daar hebben ze rust voor nodig.

5. Geen gewicht gebruiken

We snappen het als je thuis geen hele fitnessruimte vol met materialen hebt. Misschien heb je zelfs geen gewichtjes. Natuurlijk hoef je die ook niet aan te schaffen, als je dat niet wil, maar het is zonde als je alleen maar cardio doet. Cardio is goed voor je conditie, maar je kunt veel meer uit je work-out halen als je ook gewicht gebruikt.

Wees daarom creatief en zoek in huis naar zware voorwerpen die je kunt gebruiken. Denk aan flessen water of een tas gevuld met zware boeken. Zo word je naast fit, ook sterk!

6. Iedere dag dezelfde work-out doen

Misschien heb je een work-out video gevonden die je hartstikke leuk vindt. Leuk genoeg om ‘m elke dag te doen! Dat is superfijn, maar elke dag hetzelfde doen is zeer inefficiënt. Je lichaam raakt dan namelijk gewend aan de oefeningen en wordt niet meer uitgedaagd.

Wanneer je aanvoelt dat een work-out steeds makkelijker voor je wordt, is het tijd voor moeilijkere oefeningen. Ook voor de variatie is het leuker om meer af te wisselen.

Sportvlogger Lot (62) laat zien hoe je strakke billen en benen krijgt

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women’s Health, Gezonder Genieten. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Boerin Steffi over bevalling: "Twee uur later stond Yvon Jaspers in het ziekenhuis"

Vrijdag 22 januari werd het dochtertje van boerin Steffi en haar grote liefde Roel geboren. Het kindje werd naar Yvon Jaspers vernoemd. Toen het meisje ter wereld kwam was de Boer zoekt vrouw-presentatrice er dan ook als de kippen bij.

 Aan Rtl boulevard vertelt boerin Steffi het hele verhaal.

Advertentie

Bijzonder

“Het is echt heel bijzonder”, vertelt kersverse papa Roel over de geboorte van zijn dochter. Ook Steffi beaamt dit. “Als je het zelf meemaakt, blijken alle clichés waar.”

De geboorte van hun dochtertje was een bijzondere ervaring voor het Boer zoekt vrouw-koppel. Wat het extra bijzonder maakte, is dat Sterre is geboren op de verjaardag van Roel. “Dat is heel toevallig”, vertelt hij. “Maar wel heel leuk.”

Bevalling

De bevalling verliep gelukkig soepel. “Ik had het idee dat een bevalling minimaal tien uur zou gaan duren”, vertelt Steffi. “In die veronderstelling waren we onderweg naar het ziekenhuis.”

Daar eenmaal aangekomen bleek Steffi al acht centimeter ontsluiting te hebben. En toen ging het snel. “Binnen vier uur tijd was ze er.”

Vernoemd naar Yvon

Steffi en Roel speelden al enige tijd met het idee om hun dochtertje te vernoemen naar Yvon Jaspers. “Zonder het programma was ze er niet geweest. Maar daar zijn we nog niet helemaal over uit”, liet Steffi een tijdje geleden weten.

Uiteindelijk besloot het stel dat toch te doen. Hun dochtertje kreeg de naam Sterre Yvon Madelon.

Op bezoek

Slechts anderhalf uur na de geboorte van Sterre werd Yvon dan ook al gebeld. “Sterre is om half zes geboren in het ziekenhuis en ik denk dat ik Yvon om zeven uur gefacetimed heb”, vertelt Steffi.

Yvon kreeg te horen hoe het kersverse Boer zoekt vrouw-kindje heette en besloot direct op bezoek te gaan. “Twee uur later stond Yvon bij ons in het ziekenhuis.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Steffi Verhagen (@verhagensteffi)

Ook Boer Tom heeft inmiddels een kindje gekregen met zijn grote liefde. Hoe het vaderschap hem af gaat, hoor je in deze video. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Rtl Boulevard. Beeld: Kro-ncrv. 

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is wat de hele dag zitten met je billen doet

De hele dag zitten schijnt net zo slecht voor je lijf te zijn als roken. Maar buiten alle gezondheidsnadelen, knapt je achterste er ook niet bepaald van op.

Thuiswerken betekent voor veel mensen: de hele dag zitten. En dat is niet zo heel fijn voor je achterste. Je billen gaan er namelijk flink op achteruit als je de hele dag zit. Dat komt niet doordat ze platgedrukt worden door de stoel, maar wel doordat je billen zich de hele dag niet aanspannen.

Advertentie

Wanneer je de hele dag zit, gaan de bilspieren in staking. De spieren vergeten daardoor wat ze eigenlijk precies moeten doen. Daardoor worden je knieën, heupen en onderrug ook nog eens zwaarder belast wanneer je loopt. Je kunt zelfs last krijgen van het zogenoemde dode-billen-syndroom, waarbij je billen in slaapstand verkeren. En ook dat kan vervelende gevolgen hebben voor je lijf.

Cellulitis

Als je jaar in, jaar uit een zittend beroep uitoefent, kan zelfs de vorm van je achterste veranderen. Je billen krijgen minder spierdefinitie en worden minder stevig. Bovendien blokkeer je door te zitten gedeeltelijk de bloedtoevoer waardoor je cellulitis kan ontwikkelen.

Lunges

Maar er is ook goed nieuws: er valt wat aan te doen, en daarvoor hoef je niet meteen ontslag te nemen. Met een goede zithouding en regelmatig sporten valt er wat te redden. Lunges en squats zijn de perfecte manier om je bilspieren weer wakker te schudden.

En anders is trainer Carlos er gelukkig nog om je een schop onder je kont te geven en uit die stoel te komen. Met déze work-out van hem kweek je namelijk weer volle, ronde billen. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Kakeibo: met deze Japanse manier van budgetteren houd je in 5 stappen meer geld over

Meer geld overhouden, dat is wat we allemaal wel willen. Het begin van een nieuw jaar is voor veel mensen ook het moment om de uitgaven weer eens kritisch te gaan bekijken en de hand wat meer op de knip te houden. Op zoek naar de juiste aanpak op weg naar financiële vrijheid? Doe het zoals de Japanners het doen: kakeibo.

We hebben van Marie Kondo al geleerd hoe we op moeten ruimen, maar we kunnen van de Japanse manier van budgetteren ook leren hoe we meer geld over kunnen houden. Met kakeibo houd je in vijf stappen aan het einde van de maand meer geld over. Met als doel: je dromen verwezenlijken.

Advertentie

Er zijn verschillende manieren om je spaarrekening elke maand wat bij te vullen. Je kunt het bedrag dat je aan het eind van de maand overhoudt, overmaken naar je spaarrekening of je kunt ervoor kiezen om dat meteen als het geld binnenkomt al te doen. Dat is ook wat je doet in de vijf stappen van kakeibo.

Zou houd je meer geld over aan het einde van de maand

  • Stap 1: wat komt er per maand binnen?
  • Stap 2: wat zijn als je vaste lasten? Denk aan huur of hypotheek, gas-water-licht, boodschappen, maar ook de zorgverzekering en andere bedragen die je elke maand betaalt.
  • Stap 3: waar spaar je voor? Hoeveel geld heb je daarvoor nodig en hoeveel moet je per maand sparen om dat te kunnen behalen?
  • Stap 4: Trek 2 en 3 van 1 af en deel het door vier. Het bedrag dat overblijft is het bedrag dat je per week uit kunt geven aan andere zaken als kleding, uitjes, cadeautjes, eten buiten deur, etc.
  • Stap 5: Bekijk aan het eind van de maand of dit goed heeft gewerkt en pas de bedragen aan waar nodig.

Marina Steinmann schreef een boek over kakeibo en vertelt tegen NU.nl: “Een weekbedrag helpt focussen. Als je optelt wat je aan losse uitgaven doet: je schrikt je dood. Opschrijven geeft overzicht en vermindert stress. Daardoor krijg je rust in je hoofd.”

BEKIJK OOK: Zó maak je met een klein budget weer een paradijs van je tuin:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Nu.nl. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien