We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

In deze voeding vind je probiotica en dit is waarom het zo gezond is

Probiotica is een term waar je steeds meer over hoort. Het zou namelijk allerlei gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Maar in plaats van een voedingssupplement te nemen, kun je het ook gewoon uit voeding halen. 

Probiotica zijn levende bacteriën die bij kunnen dragen aan een gezondere darmflora, het verminderen van darmklachten en allergische verschijnselen. In déze voeding vind je de gezonde micro-organismen.

Advertentie

Zuurkool
Deze gefermenteerde kool is een goede bron van probiotica. Helaas is dit niet bij alle zuurkool die je in de supermarkt koopt het geval, omdat door pasteurisatie de gezonde bacteriën gedood worden. Kies dus voor zuurkool direct uit het vat.

Volle rauwmelkse yoghurt
Ook je bakje yoghurt bevat probiotica. Je vindt het alleen in yoghurt waarbij ‘levende bacteriën’ of ‘actieve culturen’ op het etiket staat.

Kombucha
Kombu-wat? Kombucha is een drankje dat steeds meer aan populariteit wint en ideaal is om te drinken tijdens warme dagen. Het is een bruisend en zuur drankje, waar ook veel probiotica in te vinden is.

Miso
Deze Japanse zoutpasta is niet alleen een goede smaakmaker in gerechten, maar ook nog eens een goede bron van probiotica. Let wel op dat je het pas toevoegt nadat je je pan van het vuur hebt gehaald, anders gaan de bacteriën verloren.

Tempeh
Dit zijn gefermenteerde sojabonen die je heel lekker kunt eten als vleesvervanger. Een beetje marineren met sojasaus, peper en zout en klaar is je gezonde hap. Het is heel lekker te eten met rijst en groenten, en in curry’s of wokgerechten.

Augurken
Zelfs in deze groene vrienden zit probiotica. Voeg er een paar toe aan een salade voor een extra bite, of doe er een paar op je huisgemaakte broodje hamburger.

Kimchi
Heb je hier al weleens van gehoord? Kimchi is een gefermenteerde groente uit Korea, waarin je ook veel gezonde bacteriën kunt vinden. Je kunt het heel lekker toevoegen aan salades.

Zwarte olijven
Ook door een handje olijven te snacken bij je glas wijn, werk je al wat gezonde bacteriën naar binnen. Kies voor de zwarte olijven, die gepekeld zijn en ingemaakt met olie, zout, water en kruiden.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Santé, Voedingscentrum, beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien