Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Dít is waarom we vaker bramen zouden moeten eten

De nazomer is de ideale tijd voor bramen. Als je ze dan plukt, zijn ze op z’n lekkerst. En eet er lekker veel, want bramen hebben heel wat gezondheidsvoordelen.

Van juli tot en met september zijn de bramen op z’n allerlekkerst en smaken ze zoet in plaats van zuur. Maar de voordelen van bramen gaan verder dan alleen hun lekkere smaak. Ze hebben namelijk heel wat indrukwekkende gezondheidsvoordelen:

Advertentie

Vitamine C

Bramen zitten boordevol vitamine C. Eén kopje bevat zelfs al 30,2 milligram vitamine C. Dit is helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. En het is belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen, want deze vitamine levert je veel gezondheidsvoordelen op. Zo is vitamine C is belangrijk voor je immuunsysteem, je krijgt er een gezonde en sterke huid van, het is goed voor je kraakbeen, voor het helen van wondjes, een gezonde bloeddruk en het helpt hartaandoeningen voorkomen.

Vezels

Veel mensen krijgen met hun dieet niet genoeg vezels binnen. Dit kan voor spijsverteringsproblemen zorgen, zoals een opgeblazen gevoel, obstipatie of maagpijn. Door iedere wat bramen te eten, verhoog je je vezelinname. Bramen bevatten namelijk veel vezels. Naast een goede spijsvertering zorgen vezels ook voor het verlagen van je cholesterol en helpen ze een regelmatige stoelgang te bevorderen.

Vitamine K

Ook vitamine K is erg belangrijk voor je gezondheid. Je darmen maken deze vitamine al wel zelf aan, maar dat is niet genoeg. Aanvulling door voedsel is noodzakelijk. Een vitamine K-tekort kan namelijk makkelijk blauwe plekken, zware menstruatiebloedingen en bloed in de ontlasting of urine veroorzaken. Eén kopje rauwe bramen levert al bijna 29 microgram op. Dit is meer dan een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Mangaan

Bramen zijn rijk aan mangaan. Mangaan is misschien een onbekend mineraal, maar wel heel belangrijk voor een gezonde botontwikkeling een gezond immuunsysteem. Daarnaast kan mangaan osteoporose helpen voorkomen, de bloedsuikerspiegel onder controle houden en epileptische aanvallen verminderen.

Hersenen

De antioxidanten in bramen ondersteunen je brein. Ze helpen je om je hersenen in goede conditie te houden. Zo helpen ze om geheugenverlies door ouderdom te vertragen. Verder kan het eten van voldoende bramen je helpen je cognitieve en motorische vaardigheden te verbeteren.

Huid

Doordat bramen veel antioxidanten zoals polyfenolen, vitamine A en vitamine C bevat, zijn ze heel goed voor je huid. Deze stoffen vechten samen tegen vrije radicalen. Hierdoor beschermen ze je huid tegen schade van UV-straling en dragen ze bij aan de vernieuwing van huidcellen.

Wat is gezonder: fruit uit de blender, versgeperste sap of toch zelf kauwen? Diëtiste Wendy legt het uit:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Healthline. Beeld: iStock

Lees meer

Sylvia Witteman: “Ik moffel de grote glasscherf op de grond snel weg”

Sylvia Witteman | Libelle

Sylvia Witteman (54) is getrouwd, heeft een dochter (22), twee zoons (18 en 16) en katten Lola en Siepie. Deze week doet ze een poging om het huis van haar moeder schoon te maken. 

“Goed nieuws!”, zegt mijn moeder in het verpleeghuis. “Ik mag morgen naar huis!” Een week of vier heeft het wel geduurd voordat ze weer een beetje uit de voeten kon met haar nieuwe heup, maar nu is het toch (bijna) zover. “Stofzuigen en dweilen en zo kan ik voorlopig niet”, zegt ze. “Het zal wel een smeerboel zijn thui

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien