Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: is zonnebloemolie beter dan olijfolie?

Over olie zijn de meningen al jaren verdeeld en dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven. Het ene jaar hoor je dat je het beste kunt bakken in olijfolie, een jaar later blijkt een andere soort olie tóch beter te zijn. Maar is dat wel zo?

Een nieuw onderzoek van het Duitse voedingsinstituut Potsdam-Rehbruecke zegt dat zaadoliën gezonder zouden zijn dan bijvoorbeeld olijfolie, omdat deze beter zouden helpen om cholesterol te verlagen. Zo zou zonnebloemolie de perfecte vervanger zijn vanwege de gezondheidseffecten én vanwege de prijs.

Advertentie

Effect
Voor het onderzoek bekeken de wetenschappers de impact van verschillende soorten olie op de bloedwaarden. Ze vergeleken het effect van dertien oliën en vetten als zonnebloemolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, olijfolie, kokosolie en boter op ons cholesterol.

Welke het beste uit de test kwamen? Dat waren de zonnebloemolie, saffloerolie, koolzaadolie en lijnzaadolie. Deze oliën zouden helpen om een hoog cholesterol te verlagen. Boter noemden de onderzoekers daarentegen de vijand van cholesterol. En de bij veel mensen zo geliefde olijfolie? Die was inderdaad ook niet in dit rijtje te vinden.

Verschillen
Zijn de verschillen tussen de twee soorten olie wel echt zo groot? Libelle’s voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein vertelt: “Als we alleen naar het cholesterol kijken, dan doet de olie rijk aan de zogenaamde omega 6-vetzuren of linolzuur het inderdaad goed. Het goede cholesterol gaat ervan omhoog en het slechte naar beneden. Gezondheid is echter meer dan een laag cholesterol. Zo blijkt dat veel welvaartsziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kanker en auto-immuunziekten ook gerelateerd kunnen worden aan zogenaamde chronische laaggradige ontsteking. Dan doet het lichaam net alsof er ergens een wondje of infectie is. Deze lichte vorm van ontsteking wordt gestimuleerd door junkfood, rijk aan snelle koolhydraten (suiker en wit meel) en verzadigd vet. Onderzoek laat zien dat ook overmatig gebruik van omega 6-vetzuren zorgen voor meer laaggradige ontsteking. Olijfolie is juist rijk aan zogenaamde omega 9-vetzuren. Deze vetzuren gaan samen met goede gezondheidsuitkomsten en een verminderd risico op welvaartsziekten en veroudering. Dit geldt ook voor omega 3-vetzuren, zoals in lijnzaadolie, walnoten en vette vis.”

Vetten
“Veel mensen denken tegenwoordig dat wij te weinig vetten binnen krijgen, maar dit zien we in de praktijk echter niet”, zegt Walrabenstein. “De meeste Nederlanders gebruiken veel olie en mogen wel iets zuiniger zijn. Probeer vetten zoveel als mogelijk uit volwaardige producten te halen, zoals noten, olijven en avocado. Als je olie gebruikt, neem dan weinig en kies voor olijfolie als basis. Die omega 6-vetzuren uit bijvoorbeeld zonnebloemolie krijgen wij meer dan voldoende binnen.”

Voedingspatroon
“Wil je het echt goed doen? Zorg dan voor een voedingspatroon rijk aan plantaardige, vezelrijke voeding, veel groenten en fruit, volkoren granen en peulvruchten. Voor de gezonde vetten zijn ook ongezouten noten heel geschikt. Gebruik over je salade lijnzaadolie, rijk aan omega 3-vetzuren. Deze olie kan je overigens niet verhitten! Voor het bakken en braden kun je prima olijfolie gebruiken. En wil je op hoog vuur wokken? Gebruik dan rijstolie of arachideolie. Per saldo krijg je dan weinig verzadigd vet binnen en veel vezels en dit zorgt voor een laag cholesterol en tegelijkertijd ook een lager risico op welvaartsziekten en veroudering.”

Wendy Walrabenstein

groente Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog

 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Thesun.co.uk. Beeld: iStock.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien