1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van zonnebloempitten

Zonnebloempitten kun je in je yoghurt of over je salade gooien, in je taart of soep verwerken of als snack eten. Waren ze vroeger niet aan te slepen, tegenwoordig lijken we ze minder te eten. Is dat zonde?

Zonnebloempitten zijn langwerpige, gestreepte zaden (dus geen pitten). Ze zien er een beetje saai uit, waardoor je bijna zou vergeten dat het de vruchten van die prachtige bloemen zijn. De zaden van de zonnebloem worden geoogst en gedroogd en vervolgens klaargemaakt. Ze zijn een echte bron van vitamine E, magnesium en selenium. “Voedingsstoffen die vaak ontbreken in onze voeding”, zegt diëtiste Sonya Angelone daarover tegen Womenshealth.

Advertentie

Gezonder dan lijnzaad?
Maar dan nu: hoe gezond zijn zonnebloempitten ten opzichte van andere zaden? Ze bevatten veel calorieën: 1 kopje gepelde zonnebloempitten bevatten 818 calorieën (!). Een kopje lijnzaad bevat ongeveer 600 calorieën. Chiazaad dan weer 960. Hoewel zonnebloempitten dus veel calorieën bevatten, bevatten ze ook veel plantaardige eiwitten, gezonde vetten en vezels. Als je ze zonder schil eet bevatten zonnebloempitten meer eiwitten dan lijnzaad en meer vezels dan hennepzaden. Daarnaast bevatten ze ongeveer evenveel ijzer als hennepzaden, lijnzaad en chiazaad.

Gezondheidsvoordeel
Gezond zijn ze zeker. Ze zijn voedzaam, handig om mee te nemen en lekker. Ook kunnen ze op verschillende manieren worden gebruikt, zegt Angelone. Ze zijn niet alleen vullend door de hoeveelheid vezels, ze zijn ook goed voor je hart. “Ze leveren een duidelijk gezondheidsvoordeel op, vooral gerelateerd aan de gezondheid van het hart en het risico op hart- en vaatziekten”, zegt diëtist Alissa Rumsey.

Cholesterol verlagen
Ze helpen daarnaast niet alleen het cholesterol te verlagen door de aanwezigheid van fytosterolen, het is ook een goede bron van antioxidanten: “Vitamine E neutraliseert schadelijke chemicaliën in het lichaam die cellen kunnen beschadigen en helpt het risico op verharding van de slagaders te verminderen.”

Goed voor dieet?
“Hoewel er geen limiet is aan het aantal zonnebloempitten dat je per dag zou mogen eten, is het wel verstandig om rekening te houden met portiegroottes, aangezien de pitten een behoorlijke hoeveelheid vetten en calorieën bevatten”, legt Angelone uit. Zoals bij elk voedingsmiddel zullen zonnebloempitten je alleen laten aankomen als je er te veel van eet. Zonder schil is beter: “De buitenste schil heeft echt ruwe vezels en kan moeilijk te verteren zijn”, zegt Cording.

Zaden kun je vinden in de uitgebloeide bloemen in jouw tuin. Maar hoe weet je of deze al rijp zijn? Libelle’s tuinvlogger Loes vertelt het je:

Meer tips over gezond zijn vind je in de Libelle special Gezond:

Libelle special 12 – Gezond
Libelle special 12 – Gezond
€4,99
Bestel

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Womenshealth. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien