PREMIUMHoning helpt tegen keelpijn

10 huis-tuin-en-keukenmiddeltjes die goed zijn voor je gezondheid

null Beeld

Wist je dat de groentela en het keukenkastje vol zitten met producten die verrassend goed zijn voor de ­gezondheid? Van rauwe honing tot dadels, van ­zuurkool tot rode biet: van harte beterschap!

Rosa Dammers en Elle Smolders
null Beeld

Zuurkoolstamppot is winterse kost pur sang, maar juist zonder de aardappels en de rookworst is die fijngesneden witte kool een gezondheidsbom. Zuurkool onderscheidt zich van veel ­andere groenten doordat de kool gefermenteerd is. De probiotica die daarbij ontstaan zorgen, net als in yoghurt, voor ultra gezonde darmen. Ze helpen voedingsstoffen beter op te nemen, obstipatie en diarree te voorkomen en je eetlust te reguleren. 100 gram zuurkool bevat bovendien maar liefst 25 milligram vitamine C (een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid), veel ijzer, vitamine K en B16. Zelf zuurkool maken? Geduld is het ­belangrijkste ­ingrediënt: het ­fermentatieproces van de reepjes witte kool duurt zo’n vijf tot acht weken. Een ­sneller alternatief is zuurkool vers ‘uit het vat’ van de groenteboer of, net zo gezond, voorverpakt uit de supermarkt. Spoel de zuurkool niet af en kook de kool niet, maar warm voorzichtig op – zo blijven de bacteriën behouden. Eet de zuurkool zo, combineer met appel of ananas of maak een tosti met zuurkool en peer.

null Beeld

Een scheutje over een winterse ­salade of als ochtenddrankje op een nuchtere maag: veel voedings­experts zweren bij deze azijn die wordt gemaakt van gefermenteerde appelsap. Logisch, want het azijnzuur in appelazijn helpt bij het produceren van de juiste hoeveelheid maagzuur, zorgt dat voedingsstoffen beter worden opgenomen en levert een bijdrage aan het afvoeren van giftige stoffen. Het helpt ook de bloedsuiker­spiegel in balans houden, onder meer nodig voor een goede hormoonbalans, emotionele stabiliteit en vermindering van het stresshormoon cortisol. Omdat appelazijn voor een vol gevoel zorgt, wordt het bovendien vaak ingezet als hulpmiddel om af te vallen. Kies een biologische variant met troebele sliertjes op de bodem van de fles. Die zien er misschien niet appetijtelijk uit, maar juist die bevatten goede stoffen. Even schudden voor gebruik dus. O ja, drink appelazijn nooit puur maar meng een tot twee eetlepels met lauwwarm water en drink het door een rietje zodat het zuur je tanden niet aantast.

null Beeld
null Beeld

Veel mensen beginnen de dag met koffie, maar voor je gezondheid is het beter om de waterkoker aan te zetten. Volgens de Richtlijnen ­Goede Voeding van de Nederlandse Gezondheidsraad zouden we ­dagelijks drie tot vijf koppen groene of zwarte thee moeten drinken. Zo verlaag je de bloeddruk en cholesterol en neemt het risico op hart- en vaatziekten af. Groene thee stimuleert ook nog eens de ­vetverbranding, werkt stressverlagend door de stof theanine én is goed voor huid en ­gebit. Kruidenthee zoals rooibos of zoethout is niet afkomstig van de theeplant en bevat beduidend minder gezonde stoffen.

null Beeld

Tja, die lucht… maar knoflook heeft een heleboel gezondheidsvoordelen die het de hand voor je mond waard maken. De teentjes worden al eeuwenlang geroemd om hun medicinale werking. De kracht van knoflook zit in de zwavelhoudende stof allicine, een ferme oppepper voor ons immuunsysteem. Knoflook helpt de bloedvaten te vergroten, verbetert de bloedcirculatie (goed voor de bloeddruk) en heeft een antibacteriële en ontstekingsremmende werking. Maximaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van knoflook? Verruil de pers voor een mes! Door de teentjes te pletten en daarna fijn te hakken worden enzymen ­geactiveerd waardoor er meer allicine wordt opgebouwd. Laat de snippers vervolgens tien ­minuten met rust voordat ze de pan ingaan, ook deze pauze zorgt voor extra opbouw van ­allicine. Goed om te weten: hoe kleiner de stukjes knoflook, hoe sterker de geur. Kauwen op een stukje appel of een blaadje peterselie of munt kan je knoflookadem verdoezelen.

null Beeld
null Beeld

Bieten danken hun kleur aan betaïne, een pigment dat de groente ook een ontstekingsremmende werking heeft. Verder ondersteunt de biet de aanmaak van rode bloedcellen en helpt de kalium die erin zit je bloeddruk te verlagen. Daarnaast is het foliumzuur in rode biet goed voor je concentratie­vermogen en geheugen. Roosteren of koken mag, maar het állergezondst is het om bietjes rauw te eten. Bij verhitting gaat een deel van de betaïne verloren. Tip: voeg wat rauwe biet toe aan een slowjuice met wortel, ­appel en gember. Andere gezonde én ­lekkere gerechten: rode bieten-hummus, stamppot met rode biet en appel, ­bietensoep, carpaccio van biet of een bietenburger met zoete aardappelfriet. Rode bieten zijn meestal biologisch, relatief goedkoop (zeker voorgekookt) en van eigen bodem dus duurzaam. Voorgekookte bieten blijven bovendien lang goed en staan zó op tafel.

null Beeld

Honing bestaat voor 80% uit suiker, aangevuld met water. Het is dus niet gezonder dan een schepje suiker in de thee. Toch is de ontstekingsremmende en anti­bacteriële werking van rauwe ­honing wetenschappelijk bewezen. Het vloeibare goud is daarmee een natuurlijk en effectief smeermiddel voor een pijnlijke keel en doet wonderen voor de huid. Honing wordt dan ook al sinds de oudheid gebruikt om wonden te behandelen en werkt bijvoorbeeld pijnstillend, ontsmettend en genezend bij kleine brandwonden. Last van schrale winterplekjes? Verdeel een lepel honing over je gezicht voor een simpel en doeltreffend ­hydraterend masker. Laat even intrekken en spoel dan af met lauw water. Ook schrale handen worden zacht van een lik honing.

null Beeld

Pure chocolade met meer dan 92% cacao, rauw cacaopoeder enrauwe cacaonibs zitten bomvol antioxidanten. Die ruimen de vrije radicalen (agressieve stoffen) in het lichaam op, stimuleren de vetver­branding en dragen met hun bloeddrukverlagende eigenschappen bij aan een goed hart en gezonde bloedvaten. Cacao bevat tevens een flinke dosis magnesium, belangrijk voor hersenen, stofwisseling en immuunsysteem. Door de fenylalanine, een stofje dat door het lichaam wordt omgezet in ­dopamine, zorgt cacao tevens voor een goed gevoel. Strooi een handje cacaonibs over yoghurt of havermout, voeg ze toe aan een smoothie(bowl) of neem een stukje pure chocola als snack. O ja, cacao bevat cafeïne dus eet het liefst vóór het middaguur en houd je aan een maximum van 40 gram rauwe cacao of pure chocola per dag.

null Beeld

Havermout, havermelk, haverpannenkoeken, haver-cappuccino: haver is hip én gezond. Een jaar of tien geleden werd het ineens weer razend populair als overnights oats, een nachtje geweekt in water of (plantaardige) melk. Het geheim? De vezels zijn goed voor het cholesterol-gehalte. Door het cholesterolverlagende ­effect heeft havermout zelfs als een van de weinige granen een gezondheidsclaim. Die vezels zorgen ook voor een langzamere en betere vertering van eten en houden de darmflora gezond. Haver is daarnaast een van de weinige glutenvrije graan-soorten. Roer wat door de yoghurt of pannenkoeken- beslag of bak er koekjes van.

null Beeld
null Beeld

Ideaal tegen de middagdip, zeker als ze gevuld zijn. De hoeveelheid magnesium en kalium in dadels draagt bij aan het verlagen van de bloeddruk. Dadels zijn ­bovendien rijk aan vezels en daardoor goed voor de spijsver­tering en de stoelgang, en ze bevatten vitamine B6 die hersenfuncties zoals het geheugen verbetert. Er zijn veel verschillende soorten dadels, maar de medjoul-dadel steekt er met kop en schouders bovenuit. Deze energiebommetjes groeien aan de dadelpalm, een plant die met name voorkomt in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Vul een dadel met een stukje pure chocola, een lik pindakaas, een amandel of een walnoot. Dadels zijn ook een gezonde én lekkere vervanger van suiker in baksels zoals bananenbrood en cake.

null Beeld

Te veel gegeten, een opgeblazen gevoel of last van verstopping? Dan is verse muntthee het ultieme after dinner-drankje. Het werd al door de oude Grieken en Egyptenaren gebruikt ter ondersteuning van de spijs- vertering. Munt vermindert maagkramp, winderigheid en misselijkheid. Andere ­heilzame effecten: dankzij de vitamine C, vitamine E, calcium en fosfor is munt een boost voor je immuunsysteem, werkt het ontstekingsremmend en helpt tegen stress. Laat het theewater eerst wat afkoelen en doe dan pas de munt erbij, anders gaat een deel van de geneeskrachtige werking ­verloren. Verse munt is ook lekker in salades, smoothies, fruitcocktails en gerechten met couscous en (lams)vlees.

Fotografie: stocksy, beeldigbeeld/stockfood. | Illustraties: Shutterstock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden