PREMIUMlekker in je vel

14 tips voor een gelukkig(er) leven

null Beeld Magda Rinkema
Beeld Magda Rinkema

Sommige vrouwen zitten 100% goed in hun vel, zijn nooit ziek, altijd positief en gelukkig. Wat is hun geheim? En eh… mogen wij er ook wat van?

Amanda van SchaikMagda Rinkema
null Beeld

Korte ochtendrituelen

“Ik begin elke dag positief. Onder de douche of tijdens het tandenpoetsen bedenk ik drie dingen waarvoor ik dankbaar ben. Dat hoeft niet eens iets groots te zijn. Verder luister ik naar een podcast terwijl ik naar mijn werk wandel. Voor mij is het belangrijk om te bewegen én me te ontwikkelen, dus dit kan ik dan mooi combineren. Deze ochtendrituelen leveren niet alleen bakken energie op, ik verzamel hiermee ook munitie ­tegen ergernissen en andere onplezierige gedachten.” Anne de Jong, psycholoog, coach en trainer, schreef onder andere De Geluksroute

null Beeld

Duik het bos in

“Het liefst elke dag neem ik een bosbad: shinrin yoku in het Japans. Tijdens een boswandeling laat ik de natuur via al mijn zintuigen binnenstromen: het geritsel, de geuren, de kleuren. Zo ervaar ik een diepe ontspanning en ontstaat er ruimte om uit mijn hoofd te komen. Bomen zijn fascinerend, ze staan met hun wortels stevig in de aarde en kunnen dus veel aan. Ze hebben mij veel geleerd over het vinden van rust en balans in het dage-lijks leven. Niet alleen geestelijk, maar ook fysiek hebben ze een helende werking. Ze produceren etherische stoffen die ons zenuwstelsel activeren en de bloeddruk verlagen. En dat geeft het immuunsysteem een boost.” Natascha Boudewijn, ­oprichter van de Shinrin Yoku Academy

null Beeld

KOM VAN DIE BANK AF
“Na een drukke, stressvolle dag ben ik geneigd om voor de tv op de bank te ploffen. Even bijkomen! Maar daar word ik eigenlijk alleen maar vermoeider van. Daarom probeer ik juist iets te ondernemen, zoals ergens iets gaan drinken met een vriendin, sporten of yoga. Dat kost in het begin moeite, maar levert uiteindelijk méér energie op. Ga dus niet de hele avond zitten scrollen, maar dwing jezelf om iets te gaan doen. Dan tank je weer bij.” GZ-psycholoog Najla Edriouch

null Beeld
null Beeld

Kies bewust

“Omdat er zo veel op ons af komt, zeggen we op te veel dingen ja. Vaak onbewust. Voor je het weet, neem je drie keer per dag een tussendoortje en is je agenda vol. Ik probeer bewust keuzes te maken. Mijn aanpak bestaat uit twee onderdelen. Het eerste gaat over mijn budget. Hoeveel tijd heb ik, hoeveel energie, hoeveel ruimte in mijn maag? Stap twee is een vraag die ik mezelf stel als er iets op mijn pad komt: is dit ’m? Is dit die ene portie zoetigheid die ik vandaag wil nemen of kies ik straks iets lekkerders? Is dit het probleem waar ik mijn aandacht aan wil geven? Of vind ik iets anders belangrijker?” Meijke van Herwijnen is deskundige op het gebied van leefstijl en gedrag. Zij schreef het boek Meer rust

null Beeld

Wandel je blij

“Het is een open deur, maar bewegen is dus écht heel goed voor je. Bewegen zorgt dat er endorfine wordt aangemaakt, een lichaamseigen geluksstofje. Daardoor ervaar je minder stress en voel je je ­gelukkiger. Ook ik heb niet altijd zin om te sporten, maar een halfuurtje wandelen is al voldoende om de geluksstofjes te laten stromen. Dus maak een wandelafspraak met een vriendin, vergader wandelend of ga lekker even lopen tijdens je lunchpauze.” Sportpsycholoog Maaike Bierstekers

null Beeld

Dít ging goed vandaag

“Onderzoek laat zien dat bewust aandacht schenken aan alles wat goed gaat, meer positieve emoties genereert. Daarom schrijf ik in een dagboekje dagelijks drie dingen op die me een goed gevoel gaven. Dat kan van alles zijn. Iemand die de deur voor me openhoudt of naar me lacht in de supermarkt, een knuffel van mijn kind. In tijden waarin het minder gaat, ben je vaak meer gefocust op wat niet goed gaat in je leven. Blader dan in het ­dagboekje en lees wat wél goed is.” Ursula Hendriks-van den Bos, GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut

null Beeld

KLEINE STAPJES
“Tussen mijn dertigste en veertigste kwam ik elk jaar een kilo aan, want ik snoepte graag en geregeld. Rond mijn veertigste viel ik negen kilo af. Sindsdien is mijn gewicht stabiel en zit ik lekkerder in mijn vel. Wat mij ontzettend hielp bij het afvallen, was om mezelf niets te verbieden. Als je jezelf beperkingen oplegt, moet je de hele tijd ontzettend veel zelfcontrole hebben. Dat is niet vol te houden. Dan krijg je iets tegendraads en ga je je te buiten aan eten. Zet kleine stapjes. Je hoeft geen marathon te lopen, elke dag wandelen met de hond is ook goed. Je hoeft ook niet op dieet. Ontzeg jezelf niets, maar matig gewoon iets.” Ingrid Steenhuis, hoogleraar Preventie en Volksgezondheid, VU Amsterdam. Zij schreef Terugval en verleiding

null Beeld
null Beeld

Vind je levensdoel

“Dagelijks ben ik gericht op mijn ikigai, Japans voor levensdoel. Dus eigenlijk de reden waarom je ’s ochtends je bed uit komt. Ik stel mezelf vragen als: wat geeft mijn leven betekenis? Waar word ik echt blij van? Hoe kan ik iets betekenen voor anderen? Dit schept helderheid op allerlei vlakken. Als je weet waarvoor je uit bed komt, kun je keuzes maken om dat te bereiken. Uit ruim drieduizend onderzoeken blijkt dat het gevoel hebben dat je een betekenisvol leven leidt, een van de voorspellers is van een lang, gelukkig en gezond leven.” Huisarts Tamara de Weijer, auteur van Het leefstijlboek

null Beeld

Half-vast

“Sinds een paar jaar doe ik aan intermittent fasting, dus ik wissel een periode van vasten af met eten. Het komt erop neer dat ik doordeweeks mijn eerste maaltijd pas om één uur ’s middags eet en mijn laatste om zeven uur ’s avonds. Hierdoor heb ik meer energie én ik blijf op gewicht. Door te vasten gaat mijn lichaam over van ­­suiker- naar vetverbranding. Ik was gewend om de hele dag maar te eten wat ik wilde. Ik had ook de hele tijd trek. Het duurde maanden voor ik dat patroon kon doorbreken, maar uiteindelijk wende het. In het weekend ontbijt ik wel gewoon, dat is het gezelligste moment met mijn gezin.” Jamila Winwood is healthcoach. Zij schreef Van tajine tot havermout

null Beeld

Knuffel je suf

“Ik ben zo dol op knuffelen dat ik er mijn beroep van heb gemaakt. Er gaat niets boven de verbinding en troost van een fijne omhelzing. Het haalt je uit je hoofd dat maar blijft denken, piekeren en analyseren. Knuffelen zorgt ook voor aangename chemische reacties in het brein, er komen fijne stofjes vrij zoals het knuffelhormoon oxytocine. Aanraking is zo’n krachtig mechanisme dat er zelfs gelukshormonen vrijkomen wanneer je een knuffel simuleert met een teddybeer. Je fopt dan als het ware je brein. Grappig, hè?” Wilrieke Sophia geeft knuffelworkshops

null Beeld

HALLO PAARDENBLOEM!
“Wat mij heel vrolijk maakt, is v­rienden worden met de bloemen en planten die ik zie. Tijdens een wandeling zeg ik tegen een madeliefje of paardenbloem: ‘Hé hallo, jij ook hier?’ of ik kijk naar de grond en verwonder me over de stoepkruidjes die groeien en bloeien tussen de tegels. Dan voel ik me onderdeel van een groter geheel, daar put ik kracht uit. Alles verandert, maar alles komt ook weer terug. Ik ben slechts een speldenknopje op deze wereld. Zit iets tegen, dan kan ik dat daardoor ook weer goed ­relativeren.” Kruidenkundige Lisette Kreischer is auteur van The Plant Pharmacy

null Beeld

Word je eigen ­psycholoog

“Denk je vaak: niemand vindt mij leuk, ik hoor er niet bij, ik kan dit niet? Er is een effectieve manier om deze negatieve gedachten en emoties te doorbreken. Beeld jezelf in dat je een psycholoog bent, welk advies zou je jezelf geven? Misschien zou je zeggen: ‘Denk terug aan een moment in het verleden waarop je die negativiteit wist om te ­buigen naar iets positiefs, en bekijk de ­situatie ­opnieuw met de energie van toen.’ Door met afstand naar jezelf te kijken, zul je merken dat je beter omgaat met belemmerende ­overtuigingen.” Paula van der Werff, psycholoog/PSYCH-K® instructeur

null Beeld
null Beeld

Naar buiten

“Elke ochtend loop ik buiten met de hond. Gezond voor de hond én voor mij, want zo krijg ik meteen een flinke dosis daglicht. Buiten word je ondergedompeld in minstens tienduizend lux, dat is een maat voor lichtsterkte. Ter vergelijking: binnen is de lichtintensiteit maar t­weehonderd lux, zelfs met de gordijnen open of het licht aan. Dat gigantische verschil valt nauwelijks op omdat onze ogen een enorm aanpassingsvermogen ­hebben. Maar je lijf merkt het wel. Die blootstelling aan licht is trouwens ook goed voor een goed slaap- en waakritme.” Chronobioloog (slaap-waakritme onderzoeker) Marijke Gordijn, RU Groningen

null Beeld

Adempauze

“Wat mij dagelijks energie en rust geeft, is een adempauze van een paar minuten. Ik breng mezelf in het moment door rechtop te gaan zitten. Ik sluit mijn ogen merk op wat er is aan gedachten, emoties en lichamelijke sensaties zonder daarover te oordelen. Dan ga ik met mijn aandacht naar mijn adem, door te observeren hoe de lucht mijn neusgaten passeert. Als mijn gedachten afdwalen, breng ik mijn aandacht mild en vriendelijk terug naar mijn adem, zodat ik me weer bewust ben van het hier en nu. Ten slotte breid ik de aandacht voor mijn adem uit naar mijn hele lichaam. Ik voel hoe ik zit, mijn houding en het contact met de ondergrond.” Retraitebegeleider Sylvia Monten van Groeicirkel

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden