Déze 6 yoga poses zijn ontzettend goed voor je brein Beeld Getty Images/iStockphoto
Déze 6 yoga poses zijn ontzettend goed voor je breinBeeld Getty Images/iStockphoto

Déze 6 yogaposes zijn heel goed voor je brein

Eerder schreven we al waarom yoga zo goed is voor je hersenen en je mentale gezondheid. Zo werkt het heel goed tegen stress. Maar welke poses zijn nou het beste voor je brein?

Charlotte Labee van Brain Balance weet alles over de hersenen en heeft zes ideale yogaposes op een rij gezet.

1. De lotushouding

Dit is een bekende, meditatieve yogapose die hoofdzakelijk een kalmerend effect heeft op de hersenen. Let goed op je ademhaling als je deze pose hebt aangenomen. Zo word je rustig, kun je negatieve gedachtes naar de achtergrond laten verdwijnen en kun je je focus trainen.

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

2. De kaars

Nu komen we al bij een moeilijkere yogapose: de kaars. Met deze pose activeer je het parasympathisch zenuwstelsel. Hierdoor komt je brein in een toestand van rust en herstel. Dit komt omdat je lichaam in deze pose denkt dat de bloeddruk in de hersenen wordt verhoogd. Dit is niet zo, maar dat helpt je wel ontspannen.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

3. De tang

De tang is een mooie pose om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen en om mentale vermoeidheid te verminderen. Door de verlichting die deze pose aan gespannen spieren geeft en de afvalstoffen die deze helpt afvoeren, werkt deze oefening ontspannend.

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

4. De Japanse zithouding

Deze pose is goed voor de hersenen, omdat-ie je bloedcirculatie verbetert. Daarnaast stimuleert deze pose je spijsvertering, waardoor het beter lukt om voedingsstoffen uit voeding op te nemen. Iets waar je brein veel baat bij heeft.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

5. De hoofdstand

Als het je lukt, is ook de hoofdstand een mooie pose. Doordat deze pose het angstcentrum in de hersenen stimuleert, kan de hoofdstand je helpen om angstgevoelens te overwinnen. Ook vergroot deze oefening de bloedtoevoer naar je hersenen.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

6. De ploeg

Nog een pose voor gevorderden, maar wel eentje met een mooi effect. De ploeg wordt zelfs regelmatig ingezet bij behandelingen tegen depressie. Het draagt namelijk bij aan een goede gemoedstoestand. Ook mooi meegenomen: deze pose stimuleert de werking van je schildklier.

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

Zorgt elke dag yoga voor minder stress? Libelle’s Coks probeerde het uit

Bron: Charlotte Labee.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden