Koffie Beeld Getty Images
KoffieBeeld Getty Images

Dít gebeurt er met je lichaam als je stopt met koffiedrinken

Hoewel het drinken van koffie heel wat gezondheidsvoordelen heeft, kan het afbouwen van deze gewoonte ook een positief effect hebben op je lichaam. Maar daar kun je wel wat ontwenningsverschijnselen van krijgen.

Zo kan het gebrek aan dagelijkse adrenaline en dopamine leiden tot frequente hoofdpijn. Hierdoor klinkt het niet echt verleidelijk om te stoppen (of minderen) met koffiedrinken, maar aan de andere kant geeft het wel aan wat het met je lichaam doet.

Ontwenningsverschijnselen als je stopt met koffiedrinken

Koffie (en dan vooral de cafeïne) werkt als een stimulerend middel voor het centrale zenuwstelsel. Het beïnvloedt de neurale activiteit in je hersenen, verhoogt je alertheid en vermindert je vermoeidheid. Maar wanneer je lichaam afhankelijk wordt van cafeïne, kun je ontwenningsverschijnselen krijgen als je stopt met koffiedrinken.

Met dit lijstje willen we laten zien dat het niet gek is dat je lichaam eraan moet wennen dat het geen cafeïne meer binnenkrijgt. Onderstaande symptomen worden vanzelf minder als je volhoudt.

1. Hoofdpijn

Hoofdpijn is een van de meest gemelde symptomen van stoppen met koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat bloedvaten in de hersenen samentrekken, wat de bloedstroom vertraagt. Cafeïneconsumptie zorgt ervoor dat de bloedvaten vernauwen. Verminder of stop je die inname, dan openen die bloedvaten zich juist weer meer en neemt de bloedtoevoer naar de hersenen toe. Deze plotselinge verandering in de bloedstroom kan ontwenningshoofdpijn veroorzaken.

2. Vermoeidheid

Veel mensen zijn afhankelijk van een dagelijkse kop koffie om hen een energieboost te geven. Cafeïne helpt de alertheid te verhogen en vermoeidheid te verminderen. Geen cafeïne meer nemen kan dan het tegenovergestelde effect hebben en dus slaperigheid en vermoeidheid veroorzaken. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die dagelijks cafeïne consumeerden, ernstigere ontwenningsverschijnselen hadden dan degenen die het maar een paar keer per week dronken.

3. Angst

Cafeïne is een stimulerend middel dat de hartslag, bloeddruk en de stresshormonen cortisol en epinefrine verhoogt. Bij mensen die gevoelig zijn voor cafeïne, kan slechts één kopje koffie ervoor zorgen dat ze zich zenuwachtig en angstig voelen. Hoewel het consumeren van cafeïne gevoelens van angst kan veroorzaken, kan het weglaten ervan deze bijwerking (tijdelijk) óók veroorzaken.

4. Concentratieproblemen

Veel mensen kiezen ervoor om cafeïne te nemen in de vorm van koffie om de concentratie te verhogen. Je lichaam raakt hieraan gewend, waardoor het geleidelijk afschaffen van cafeïne een negatieve invloed kan hebben op je concentratie. Je lichaam heeft dan moeite om te wennen aan het functioneren zónder.

5. Somber en prikkelbaar

Cafeïne zorgt dus voor een verhoogde alertheid en kan daardoor ook je positieve gevoelens stimuleren. Als je normaal gesproken veel koffie drinkt, kan het weglaten van cafeïne leiden tot een negatieve en depressieve stemming. Je kunt in een dipje terechtkomen, maar dit gaat gelukkig snel weer over. Ook ben je prikkelbaarder dan normaal, waardoor je sneller geïrriteerd of boos kunt worden. Houd vol, dit gaat over!

6. Trillingen

Hoewel ze niet zo vaak voorkomen als andere symptomen, kunnen sommige koffieliefhebbers last krijgen van trillingen als ze stoppen met koffiedrinken. Vooral voor mensen die dagelijks grote hoeveelheden cafeïne consumeren, kan het cold turkey stoppen leiden tot een trillerig gevoel, voornamelijk in de handen. Als je last hebt van trillende handen die langer dan negen dagen aanhouden, is het verstandig om even lang de huisarts te gaan om andere oorzaken uit te sluiten.

7. Kilo’s aankomen

Koffie kan je eetlust tijdelijk onderdrukken. Wanneer je hier dus mee stopt, zul je merken dat je vaker dan normaal naar vet- of suikerrijke vervangers grijpt. Heel gek is het dan ook niet als je een beetje aankomt. Zie je dat niet zitten? Zorg er dan voor dat je van tevoren weet wat je gaat eten en ook wat groenten en fruit in huis hebt om te snacken, zodat je de honger kunt stillen.

Deze invloed heeft (cafeïnevrije) koffie op je nachtrust:

Bron: Healthline, Business Insider.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden