Ceylon kaneel Beeld Getty Images
Ceylon kaneelBeeld Getty Images

Is ceylon kaneel gezonder dan de ‘normale’ variant?

Kaneel is een populaire specerij. Naast een heerlijke warme, zoete smaak heeft dit kruid ook een heleboel gezondheidsvoordelen. Of geldt dit alleen voor ceylon kaneel?

Kaneel is erg goedkoop en overal verkrijgbaar. Maar wat veel mensen niet weten is dat er twee kaneelsoorten zijn: cassia en ceylon. Wat is nu precies het verschil en is de een gezonder dan de ander?

Kaneelstokjes

Kaneel is een specerij dat wordt gemaakt van de binnenbast van de Cinnamomum-boom. De stroken van de binnenbast worden gedroogd totdat ze krullen tot rolletjes, die bekend staan als kaneelstokjes. Deze kunnen vervolgens vermalen worden tot poeder of extract.

Het eten van kaneel heeft veel gezondheidsvoordelen. Deze unieke eigenschappen komen van de essentiële oliën, zoals kaneelaldehyde.

Cassia kaneel

Cassia kaneel komt van de Cinnamomum cassia-boom. Het is ontstaan in Zuid-China en staat dan ook bekend als Chinese kaneel. Inmiddels wordt deze kaneel wereldwijd gebruikt en geconsumeerd. Bijna alle kaneel die je in supermarkten vindt, is cassia kaneel. Ongeveer 95% van de olie is kaneelaldehyde, wat cassia een zeer sterke, pittige smaak geeft.

Ceylon kaneel

Ceylon kaneel wordt ook wel ‘de echte kaneel’ genoemd en komt van een andere boom, uit een ander gebied. De Cinnamomum verum-boom vind je namelijk alleen in Sri Lanka en de zuidelijke delen van India.

Ceylon kaneel komt minder vaak voor en is vrij duur in vergelijking met de cassia-variant. Ook heeft het een andere kleur, structuur en vorm, waardoor het je gerechten een andere smaak geeft dan cassia.

Ceylon heeft een lichtzoete smaak. Ongeveer 50-63% van de essentiële olie is kaneelaldehyde, wat vrij laag is in vergelijking met cassia. Dit verklaart de mildere geur en smaak.

Diabetes

Eén van de voordelen van kaneel is dat het je bloedsuikerspiegel ten goede komt. Dit is erg belangrijk voor mensen met diabetes. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat zowel de cassia- als de ceylon-variant bloedsuikerverlagende effecten te hebben.

Zo constateerde een overzichtsstudie van zestien onderzoeken naar diabetesbehandelingen veelbelovende resultaten voor Ceylonkaneelpoeder dat als supplement werd ingenomen.

Gezondheidsvoordelen cassia en ceylon

Maar welke kaneel is nu gezonder? Ze zijn over het algemeen even gezond. Cassia en ceylon hebben evenveel gezondheidsvoordelen. Door de verschillende olieverhoudingen kunnen deze voordelen een beetje verschillen. Maar er is helaas (nog) geen enkel dat de gezondheidsvoordelen van Ceylon en cassiakaneel heeft vergeleken. Wel staat vast dat cassia de schadelijke stof coumarine bevat. Maar schrik niet: dit stofje is alleen schadelijk als je héél veel kaneel eet.

Eet je meer dan één à twee theelepels? Dan is het dus slim om over te stappen op ceylon kaneel. Verder kun je het vooral af laten hangen van de smaak.

Deze kaneel-blondies zijn de perfecte traktatie voor bij de thee:

Bron: Healthline.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden