Polsklachten Beeld Getty Images
PolsklachtenBeeld Getty Images

Last van je pols? Déze oefeningen kunnen helpen

Dagenlang achter een beeldscherm werken kan funest zijn voor je lichaam. Een muisarm of polsklachten liggen dan al gauw op de loer. Hoe kun je deze klachten behandelen of zelfs voorkomen?

Blijven bewegen

Aangezien je je pols voor alledaagse dingen gebruikt, is het naast pijnlijk ook erg onhandig als je hier last van hebt. Vaak ontstaan polsklachten door overmatige belasting. De spieren in je pols kunnen dan geïrriteerd raken.

Sterker maken

Door je polsen regelmatig te trainen, maak je ze sterker waardoor je zulke klachten in de toekomst kunt voorkomen. Extra handig: deze oefeningen kun je overal doen, dus ook tijdens je werk. Neem hier dan ook rustig de tijd voor als je veel en lang achter een computer zit. Op die manier weet je ook zeker dat je af en toe een korte pauze neemt.

Stretchen

Het doel van de oefeningen is bestaande klachten verminderen en nieuwe problemen en pijntjes voorkomen. Wat vooral belangrijk is, is dat je je spieren regelmatig stretcht. Dat doe je zo:

  1. Ga goed rechtop zitten.
  2. Strek je linkerarm uit en zorg dat je schouder laag blijft.
  3. Pak met je rechterhand je linkerhand vast en beweeg rustig je linkerhand naar beneden. Hou deze rek gedurende 30 seconden vast.
  4. Beweeg je hand daarna rustig terug. Herhaal deze oefeningen vervolgens met je andere arm.

In onderstaande doet fysiotherapeut Nadia van YorBody Fysiotherapie Nadia Dolatabadi de oefening voor én geeft ze nog meer tips:

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden