null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Libelle Legt Uit: kun je ook te veel water drinken?

Er wordt altijd gezegd dat je genoeg water moet drinken. Dat is namelijk goed voor je lichaam, want zo blijf je gehydrateerd. Maar kun je eigenlijk ook te veel water drinken?

We leggen het je uit.

Gezond

Water is gezond. Het voert gifstoffen af uit het lichaam, houdt de vochtbalans op peil en het drinken van water vermindert bovendien je hongergevoel. Je lichaam heeft dus water nodig, maar pas wel op. Je kunt namelijk ook te veel water drinken en dit kan best gevaarlijk zijn.

Watervergiftiging

Als je echt te veel water drinkt, kun je zelfs een watervergiftiging oplopen. Dit wordt ook wel hyponatriëmie genoemd en houdt in dat je te veel water in je lichaam en te weinig natrium in je bloed hebt. De balans tussen water en zout in het lichaam raakt hierdoor verstoord. Je bloed raakt verdund, wat kan leiden tot een lage bloeddruk. Dit veroorzaakt klachten als een opgeblazen gevoel, misselijkheid, braken en hoofdpijn.

Balans

Je lichaam moet in balans blijven. Maar als er te veel vocht ineens in het lichaam komt, lukt het je lichaam niet om ineens zo veel vocht te verwerken. Ook kunnen je darmen en je nieren deze hoeveelheid niet aan. Te veel water drinken is dus niet goed voor je vochtbalans. "Onze nieren kunnen ongeveer één liter per uur verwerken", legt Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum uit aan Vrouw.nl. “Je lichaam raakt van slag als je te veel water drinkt. Er kunnen dan vochtophopingen in je hersenen ontstaan."

Bewusteloos

Cellen gaan door een dalend zoutgehalte steeds meer water opnemen en dus opzwellen. Dit kan gevaarlijk zijn. Hoofdpijn is vaak het gevolg van opgezwollen hersencellen die tegen je zenuwen drukken. Maar in het ergste geval kan er ook zuurstofgebrek ontstaan waardoor iemand bewusteloos kan raken en zelfs kan overlijden.

Vochtbehoefte

Maar hoeveel moet je dan drinken om genoeg vocht binnen te krijgen, maar niet te veel? Dit is moeilijk om te zeggen, want dit verschilt per persoon. Een slanke vrouw die weinig zweet en in een rustig tempo sport, heeft een andere vochtbehoefte dan een grote, brede man die zweet als een otter. Toch raadt het Voedingscentrum je aan om gemiddeld 1,5 tot 2 liter te drinken op een dag. Maar verspreid over de hele dag. Water is in dit geval het gezondste, maar je kunt dit ook afwisselen met thee of koffie zonder suiker.

Seintje

Je hebt in elk geval een halve liter vloeistof in je lichaam nodig om de afvalstoffen kwijt te raken. Daarnaast heb je vocht nodig voor de bloedcirculatie en om de vloeistofspiegel op peil te houden. Gelukkig geeft je lichaam een seintje, mocht je te weinig vocht in je lichaam hebben. Je krijgt dan dorst. "Je lichaam reguleert dat zelf", vertelt Liffert Vogt aan EditieNL. Hij is als arts gespecialiseerd in de nieren. "Als je ouder wordt, kan dat mechanisme verstoord raken. Maar de gemiddelde Nederlander kan dat zelf reguleren."

Dorst

Genoeg water drinken is dus belangrijk, maar let goed op dat je niet ineens heel veel water achter elkaar drinkt. Luister altijd naar je lichaam en drink wanneer je dorst hebt. Dit betekent namelijk dat je vochthuishouding aangevuld moet worden. Ga dus niet steeds drinken omdat jou is verteld dat je veel moet drinken. Dat schiet niet op en kan dus gevaarlijk worden. Bouw het langzaam op.

Zin in wat fris in plaats van water, maar niks kouds in de koelkast? Bekijk in deze video hoe je een blikje drinken razendsnel koelt:

De beste artikelen in je mailbox ontvangen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

Bron: Vrouw.nl, Gezondheidsnet, RTL Nieuws. Beeld: GettyImages.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden