Magnesiumtekort Beeld Getty Images
MagnesiumtekortBeeld Getty Images

Magnesiumtekort: dit zijn de symptomen en dit kun je ertegen doen

Magnesium is een belangrijk mineraal dat je lichaam nodig heeft. Een tekort kan voor problemen zorgen. Alleen kan je dus ongemerkt te weinig magnesium binnenkrijgen. Het is daarom belangrijk dat je de signalen op tijd herkent.

Je hebt magnesium nodig voor onder andere de vorming van je botten en spieren. Bovendien speelt dit mineraal een rol bij de goede werking van spieren en de overdacht van zenuwprikkels.

Eigenschappen magnesium

Een belangrijke eigenschap van magnesium is ontspanning. Daar waar calcium zorgt voor het aanspannen van de spieren, zorgt magnesium juist voor het ontspannen. Wanneer je veel last hebt van kramp, kan je bijvoorbeeld een acuut tekort hebben aan magnesium.

Verder kan magnesium helpen bij het bestrijden van stress. Ook om beter te slapen kan magnesium behulpzaam zijn. De werking van dit mineraal is dus zeer divers.

Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium bij een volwassen vrouw is 300 milligram, voor een volwassen man is dat volgens het Voedingscentrum iets meer: 350 milligram. Deze hoeveelheid kun je het beste gewoon uit je voeding halen. Hieronder lees je welke voedingsmiddelen magnesium bevatten.

We verbruiken continu magnesium en je lichaam kan er geen voorraad van aanleggen. Een tekort aan magnesium ligt daarom snel op de loer.

Symptomen van een magnesiumtekort

  • Vermoeidheid
  • Last van onrust en spanning
  • Prikkelbaarheid
  • Duizeligheid
  • (Spier)kramp (zoals spasmen in het ooglid)
  • Hoge bloeddruk
  • Rusteloze benen
  • Tintelingen in je handen of voeten
  • Beklemmend gevoel op de borst
  • Laag libido

Magnesium in voeding

Magnesium zit in veel voedingsmiddelen, zoals groene groenten, noten en zaden, bonen, bananen en yoghurt. Goed nieuws voor alle chocoladeliefhebbers: ook in chocolade zit magnesium. Dit zijn stuk voor stuk voedingsmiddelen die veel mensen dagelijks eten. Toch komt een magnesiumtekort vaker voor dan je denkt. Dit heeft dan vaak te maken met de ziekte van Crohn, coeliakie (glutenintolerantie) of insulineresistentie.

Mocht je bovenstaande symptomen bij jezelf herkennen, dan is het verstandig om wat beter op je voeding te letten. We hebben een aantal voedingsmiddelen voor je op een rijtje gezet die je magnesiumwaardes een boost kunnen geven.

  • Een handje amandelen - 76 milligram magnesium
  • Een grote lepel gekookte spinazie - 39 milligram magnesium
  • Een eetlepel havermout - 64 milligram magnesium
  • Een grote lepel gekookte volkorenpasta - 28 milligram magnesium
  • Een stukje kipfilet - 25 milligram magnesium
  • Een snee volkorenbrood - 19 milligram magnesium
  • Een glas halfvolle melk - 18 milligram magnesium
  • Twee blokjes pure chocolade - 11 milligram magnesium

Hier moet je volgens diëtiste Wendy op letten bij het maken van een salade:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women’s Health UK, Het voedingscentrum.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden