Pas op: door déze populaire app slaap je een stuk slechter

Voordat we gaan slapen, sturen we vaak nog even een appje, scrollen we door social media of checken we onze mail. Het licht heeft een negatieve invloed op je nachtrust, maar blijkbaar verschilt het per app hoeveel invloed dit heeft. Déze app spant de kroon.

Demi Schoenmakers

Maar liefst 90% van de mensen tuurt voor het slapengaan nog naar zijn of haar computer, televisie, tablet of telefoon. Door het oplichtende effect van bijvoorbeeld je mobiele telefoon raakt je biologische klok van slag en maakt het je lichaam juist wakker in plaats van moe voor het slapengaan. Dat lichtgevende scherm kan je nachtrust dus enorm verstoren.

Onderzoek

Het platform Sleep Junkie, dat onderzoek doet naar allerlei onderwerpen rondom slaap, publiceerde de resultaten van een onderzoek waarvoor ze verschillende apps hadden vergeleken. De onderzoekers maakten uiteindelijk een overzicht met de apps die het meeste effect hebben op de slaapkwaliteit.

Hier blijkt dat alle social media-apps slecht zijn voor je slaap, maar dat TikTok het allerergst is. De kans dat je door deze app wakker ligt is erg groot en de onderzoekers adviseren dan ook deze app te vermijden, vooral voor het slapengaan.

Wat is TikTok?

De afgelopen jaren is de app TikTok steeds populairder geworden onder jongeren. Nu mensen over de hele wereld vanwege de coronacrisis thuiszitten, groeit het aantal gebruikers van de app alleen maar harder. Zie je jouw (klein)zoon of -dochter alleen maar korte filmpjes kijken of misschien zelf filmpjes opnemen? Grote kans dat zij bezig zijn met TikTok. In eerste instantie werd de app vooral gebruikt door tieners, maar tegenwoordig zijn ook steeds meer volwassenen verslaafd aan de app. Benieuwd wat je allemaal met deze app kunt? Je leest het hier.

Moeilijk in slaap vallen

Gemiddeld deden de deelnemers van het onderzoek er één uur en zeven minuten over om na gebruik van TikTok in slaap te vallen. Daarnaast bestond hun slaapcyclus voor slechts 14% uit de REM-slaap, oftewel de diepe slaap. Dat is bijna de helft van de aanbevolen hoeveelheid voor een gezonde volwassene. Deze slaapfase is belangrijk voor je lichaam omdat we dan fysiek het beste herstellen. De testpersonen die geen electronica mochten gebruiken voor hun slaap, sliepen zo’n 23% in REM-slaap

Stoorzender

TikTok is natuurlijk lang niet de enige app die je nachtrust verstoort. Na het gebruik van Instagram sliep het grootste deel van de deelnemers 15,5% procent in de REM-slaap. Het duurde 58 minuten om in slaap te vallen. Bij Snapchat liggen de cijfers wat lager, namelijk 16% en 56 minuten. Bij Twitter is het 18% en 50 minuten en bij Facebook 19,6% en 45 minuten. Kortom: social media blijkt niet echt bevordelijk te zijn voor een goede nacht.

Dus slaap jij of je (klein)zoon of -dochter de laatste tijd slecht? Probeer eens wat minder op TikTok te zitten en dan vooral voor het slapengaan. Dit zal hoe dan ook veel verschil maken.

Slaap lekker: met deze voeding bevorder je je nachtrust

Bron: Sleep Junkie

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden