Piriformis syndroom Beeld Shutterstock
Piriformis syndroomBeeld Shutterstock

Stekende pijn in je bil? Deze symptomen van het piriformis syndroom wil je niet negeren

Het piriformis syndroom is één van de meest voorkomende oorzaken van bil-, heup- en lage rugklachten. Toch hoor je hier maar weinig over. Het is daarom erg belangrijk om de symptomen op tijd te herkennen.

Let op

Bij het piriformis syndroom is er vooral sprake van een stekende pijn rondom je billen. “De musculus piriformis is een diepe bilspier met een platte uitgerekte peervorm, die vanaf je heiligbeen naar de buitenzijde van het bovenbeen loopt”, legt fysiotherapeute Steffie Schoenmakers uit. Onder deze spier ligt een grote zenuw vanuit je lage rug naar je been. “Wanneer deze zenuw geïrriteerd raakt, geeft dit herkenbare klachten in je rug of bil.”

Symptomen van het piriformis syndroom

  • Pijn in je bil (vaak diep van binnen en vooral bij het zitten)
  • Drukpijn in het midden van je bil
  • Pijn aan je heup
  • Uitstralende pijn aan de achterkant van je been
  • De pijn verergert als je lang tijd zit, loopt of rent
  • De pijn vermindert als je op je rug ligt

Mogelijk oorzaken

Als je last hebt van het piriformis syndroom dan komt dat meestal door een verdikking, verkorting of hoge spanning van de piriformis spier, waardoor deze spier te strak komt te staan en een vervelende pijn veroorzaakt. Deze oorzaken kunnen het gevolg zijn van overbelasting, een ongeluk of val of een standafwijking in het lichaam.

Wat kun je zelf doen?

Het is over het algemeen heel belangrijk om je lichaam soepel en sterk te houden om dit soort klachten te voorkomen. Probeer voldoende te bewegen en regelmatig van houding te wisselen. “Helemaal als je de hele dag achter een bureau werkt”, zegt Schoenmakers.

Wat je zelf tegen dit syndroom kunt doen, is het oprekken van de piriformis spier. “Dat doe je door op je rug te gaan liggen en je knie naar de tegenovergestelde zijde van je borst of schouder toe te trekken, totdat je een spanning of rek voelt in je bil”, zegt de fysiotherapeute. “Deze positie moet je minimaal twintig seconden vasthouden. Herhaal dit drie keer.”

Tennisbal

Verder kun je ook een tennisbal onder je pijnlijke bil leggen. Schoenmakers: “Probeer rondjes erop te draaien, zodat je de spier wat masseert. Zo verminder je de spanning en uiteindelijk ook de pijn.” Als deze oefeningen onvoldoende werken, is het verstandig om naar de fysiotherapeut te gaan voor verder onderzoek en andere behandelmethoden.

Dr. Rutger: “Lage rugpijn? Met deze oefeningen ga je je klachten te lijf”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden