Vezels tegen vermoeidheid Beeld Getty Images
Vezels tegen vermoeidheidBeeld Getty Images

Diëtist legt uit

Voel je je vaak vermoeid? Waarom je dan misschien meer vezels nodig hebt

Zo’n zes jaar geleden kampte 64% van de Nederlanders nog met vermoeidheid. Herkenbaar? Volgens diëtist Lindsey Klein kan het helpen om meer vezels te eten als je je negen van de tien keer een uitgewrongen vaatdoek voelt.

Renée MulckhuijseGetty Images

De grote, kleine letters: ieder lichaam is anders en heeft andere behoeften. Bij (extreme) vermoeidheid die langdurig aanhoudt, is het belangrijk om je huisarts te raadplegen en te onderzoeken wat eraan de hand is en wat je het beste kunt doen.

Verschillende soorten vezels

Er is een verschil tussen moe zijn – de ‘ik heb nog een uur slaap nodig’-moeheid – en vermoeid zijn, waarbij je je overweldigend moe en uitgeput voelt. In het laatste geval kán voeding daar een rol in spelen. Zo kan ijzertekort leiden tot vermoeidheid. Maar ook een vezelrijk eetpatroon kan helpen om de problemen te verminderen, aldus Lindsey Klein. “Hoewel vezels geen energie leveren, helpt het wel bij de energieregulatie.” Het Voedingscentrum adviseert om 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten.

Er zijn verschillende type vezels die op hun beurt allerlei eigenschappen hebben. Sommige vezels zijn oplosbaar, andere vezels maken vloeistoffen dikker, houden vocht vast of dragen bij aan het vormen van de ontlasting. Dan heb je nog fermenteerbare vezels die afgebroken worden door bacteriën in de dikke darm. Meestal hebben vezels meerdere eigenschappen. Ze zijn dan bijvoorbeeld goed oplosbaar en fermenteerbaar, of goed oplosbaar en nauwelijks fermenteerbaar.

Connectie tussen vezels en vermoeidheid

“Wanneer oplosbare vezels in beeld zijn, vertraagt ​​het de snelheid waarmee suiker de cellen binnenkomt”, zegt Lindsey. Met andere woorden: het helpt om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Hoe minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, hoe minder snel je vermoeid raakt. De diëtist benadrukt dat je onoplosbare vezels ook nodig hebt: ze helpen beide bij een goede spijsvertering.

Andere gezondheidsvoordelen van vezels

  • Verminderen het risico op hart- en vaatziekten
  • Bevorderen de darmfunctie en de stoelgang
  • Geven een vol en verzadigd gevoel (wat helpt bij het behouden van een gezond gewicht)
  • Verkleinen de kans op diabetes type 2
  • Verlagen het risico op kanker

Vezelrijk eten

Zit je al klaar met je boodschappenlijstje om vezelrijk voedsel in huis te halen onder het mom: baat het niet, dan schaadt het niet? De volgende producten kun je in de categorie vezelrijk eten scharen:

  • Volkoren producten, zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst
  • Groenten, bijvoorbeeld broccoli, zoete aardappel en artisjok
  • Fruit, zoals bramen, banaan en peer
  • Ontbijtgranen, bijvoorbeeld havermout
  • Peulvruchten, denk aan linzen, kikkererwten en zwarte bonen
  • Noten, zoals pistachenoten, amandelen en hazelnoten

Wat kun je het best eten?

Als je maaltijden bestaan uit proteïne, gezonde vetten en vezels, ben je al heel goed op weg. Een gebalanceerd eetpatroon kan je helpen om je zo goed (en zo kwik) mogelijk te voelen. Hierbij inspiratie voor als je even niet weet wat je moet eten:

  1. Volkoren avocado toast met feta, schijfjes appel en rucola
  2. Bananenpannenkoeken met havermout en kokos
  3. Couscoussalade met artisjok, broccoli en een gepocheerd ei
  4. Gevulde aubergine met kikkererwten
  5. Aspergesalade met paprikasaus en amandelen
  6. Plaattaart met jackfruit en spruitjes

Ben je snel moe en buiten adem en zie je ook wat bleek? Dan heb je misschien bloedarmoede. Dokter Rutger legt precies uit wat er gebeurt in je lichaam als je bloedarmoede hebt en geeft handige tips tegen de klachten.

Bron: Well and Good, Voedingscentrum, Radboudumc, Moe van vermoeidheid

Vezels eten tegen vermoeidheid Beeld Getty Images
Vezels eten tegen vermoeidheidBeeld Getty Images

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden