Sporten Beeld Getty Images
SportenBeeld Getty Images

Waarom je nu onder werktijd zou moeten sporten - en zó doe je dat

Nu we allemaal weer thuiswerken én te maken hebben met een lockdown, is sporten niet echt gemakkelijk. Als je wilt gaan voordat je werkdag begint, is het intens vroeg. Na werktijd zijn de sportscholen dicht. Onder werktijd sporten zou daarom uitkomst bieden, maar hoe doe je dat zonder gedoe van bovenaf?

Anne-Flore MullerGetty Images

Minder of niet sporten

Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders minder of zelfs helemaal niet meer sport als gevolg van de avondlockdown. Dat blijkt uit gegevens van sportkoepel NOC*NSF uit de maandelijkse Sportdeelname Index, die wordt opgesteld door onderzoeksbureau Kantar.

Geen verrassing

“Deze cijfers komen helaas niet als een verrassing”, aldus algemeen directeur Marc van den Tweel . “We zien dat veel Nederlanders, zeker kinderen en jongeren, echt een sportclub nodig hebben om te sporten en voldoende te bewegen.”

Betere concentratie

De oplossing? Sporten onder werktijd! Niet alleen omdat het goed voor je is, maar ook omdat het je werkprestaties zou bevorderen. Dat stelt Anne van der Put, promovendus aan de Universiteit Utrecht. “Je kunt je beter concentreren, het is ook een soort van pauze. Even sporten doorbreekt het patroon van de hele dag achter je pc zitten, waardoor je aan het eind vaak niet meer helder kunt nadenken.”

Sporten onder werktijd

Nu klinkt dit allemaal erg logisch, maar hoe kun je onder werktijd sporten - en dus voor je gevoel extra pauze nemen - zonder scheve gezichten van je werkgever te krijgen? Te beginnen is een klein voordeel van de coronamaatregelen dat meer werkgevers openstaan voor ietwat flexibelere werktijden, omdat veel werknemers inmiddels hebben bewezen prima te presteren vanuit huis.

Overleggen

Ga het gesprek dus gewoon aan en peil dus eerst eens of het mogelijk is dat je bijvoorbeeld tussendoor een uurtje sport, om dan vervolgens een uurtje langer door te werken - of eerder te beginnen. Als je thuis werkt en geen reistijd meer hebt, is eerder starten wellicht ook fijner. Krijg je toch geen medewerking? Dan kun je zelf van alles doen om wat extra beweging in te boeken.

Andere opties

Wandel bijvoorbeeld een half uurtje voordat je achter je computer kruipt, bij wijze van ‘reistijd’. En gebruik ook je lunchpauzes voor een portie beweging. Af en toe een paar simpele oefeningen tussen de bedrijven door doen kan ook al helpen om je nét even frisser te voelen. Denk aan een paar squats, een minuutje planken of een paar jumping jacks. Kost weinig tijd, maar geeft bergen resultaat.

Ben je nu helemaal gemotiveerd om te gaan sporten? Goed bezig! Met de tips in onderstaande video weet je wat je het best kunt eten voor en na je work-out.

Bron: Welingelichtekringen, RTL Nieuws

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden