GABA dieper slapen Beeld Getty Images
GABA dieper slapenBeeld Getty Images

Wat is GABA en hoe kan dit lichaamseigen stofje je helpen dieper te slapen?

Ben je snel gestrest of prikkelbaar? En slaap je ook nog een slecht? Het lichaamseigen stofje GABA kan je helpen tot rust te komen. Maar hoe werkt dit precies?

Gamma-aminoboterzuur (GABA) is één van de vier primaire neurotransmitters die je in je hersenen aanmaakt. Een neurotransmitter is een stofje dat signalen naar je hersenen stuurt. GABA doet dit ook maar blokkeert daarnaast ook specifieke signalen in het centrale zenuwstelsel en vertraagt ​​de hersenen. Dit zorgt voor een beschermend en kalmerend effect op zowel je hersenen als je lichaam.

Uit balans

Door bepaalde factoren zoals stress, voedingstekorten of gebruik van medicijnen, alcohol en drugs kan de productie van jouw neurotransmitters verstoord raken. Zij geven hierdoor te weinig of verkeerde seintjes door aan je hersenen. Hierdoor kan je lichaam uit balans raken, waardoor je bijvoorbeeld slaapproblemen kunt krijgen.

Tot rust komen

Mocht je niet goed kunnen slapen, dan is het belangrijk om voldoende GABA binnen te krijgen. Het wordt namelijk ook wel een remmende neurotransmitter, omdat-ie bepaalde hersensignalen juist remt of blokkeert zodat je lichaam tot rust komt. GABA kan ook helpen tegen angst of stress.

Door deze fantastische eigenschappen is GABA de laatste jaren steeds populairder geworden. Gelukkig zijn er verschillende natuurlijke manieren om deze neurotransmitter aan te vullen. Zo kun je je leefstijl aanpassen om ervoor te zorgen dat je voldoende GABA binnenkrijgt.

Voeding

In de volgende voedingsmiddelen zit GABA:

  • Broccoli
  • Groene bladgroenten
  • Soja- en tuinbonen
  • Zaden
  • Verse noten
  • Tomaten
  • Aardappelen
  • Bananen
  • Uien
  • Eieren

Daarnaast tonen onderzoeken aan dat gefermenteerd voedsel zoals miso, kimchi en tempeh ook kunnen resulteren in de directe productie van GABA.

Supplementen

Het natuurlijke kalmerende effect van GABA op de hersenen heeft geleid tot talloze beweringen over het gebruik van GABA-supplementen om stress te verminderen. Vooral mensen met epileptische aandoeningen, bewegingsstoornissen, zoals de ziekte van Parkinson, stemmingsstoornissen (depressie) of een angststoornis nemen deze supplementen. Hoewel dit in theorie logisch is, is er nog niet veel bewijs dat suggereert dat GABA-supplementen kunnen helpen bij deze aandoeningen. Experts weten namelijk niet hoeveel GABA de hersenen bereikt wanneer het wordt geconsumeerd als supplement. Er is meer bewijs nodig om de mogelijke voordelen van het gebruik van GABA beter te begrijpen.

Zijn er gevaren?

Aangezien er nog niet heel veel onderzoek is gedaan naar GABA, zijn de bijwerkingen ook niet helemaal bekend. Volgens experts zou je last kunnen krijgen van maagklachten, hoofdpijn, slaperigheid en spierzwakte. Het is dan ook niet verstandig om na het innemen van GABA auto te rijden. Ook is niet duidelijk wat er gebeurt als je het combineert met bepaalde medicijnen. Ga daarom eerst langs een arts om hierover te praten.

5 tips tegen slapeloosheid van dokter Rutger:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Healthline, Medical News Today.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden