Pre- en probiotica Beeld Getty Images
Pre- en probioticaBeeld Getty Images

Wat is het verschil tussen pre- en probiotica?

Zowel probiotica als prebiotica zijn tegenwoordig ondenkbaar in de voedingswereld. Ze klinken haast hetzelfde, maar doen wel degelijk iets heel anders voor je darmen.

Demi SchoenmakersGetty Images

Even kort door de bocht: probiotica zijn nuttige bacteriën en prebiotica zijn soorten vezels die deze bacteriën in het spijsverteringsstelsel voeden. We leggen het even uit.

Gezonde darmflora

Het voedsel dat je eet, speelt een belangrijke rol in de balans van goed een slechte darmbacteriën. Het is van belang om voldoende goede bacteriën in je spijsverteringskanaal te hebben, want deze helpen je te beschermen tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Een dieet met veel suiker en vet kan bijvoorbeeld een negatieve invloed hebben op de darmbacteriën en kan bijdragen aan insulineresistentie en andere aandoeningen. Als je eenmaal regelmatig de verkeerde bacteriën voedt, kunnen ze sneller groeien en hebben de goede bacteriën geen tijd om je darmen te beschermen.

Het verschil

Probiotica

Dit zijn de goede bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen voorkomen. Ze bieden tal van gezondheidsvoordelen. Probiotica worden soms toegevoegd aan bepaalde yoghurtdranken of als supplement.

Voorbeelden van gefermenteerde voedingsmiddelen die vol probiotica zitten:

  • Zuurkool
  • Kimchi
  • Kombucha thee
  • Kefir (zuivel en niet-zuivel)
  • Sommige soorten augurken (ongepasteuriseerd)
  • Andere ingemaakte groenten (ongepasteuriseerd)

Prebiotica

Prebiotica zijn voeding voor onze goede darmbacteriën. Ze komen van nature voor in verschillende voedingsmiddelen, maar soms worden ze ook toegevoegd aan producten. Kortom: dankzij prebioticia heb je meer goede bacteriën én kunnen ze hun werk beter doen.

Geef je jouw darmflora de juiste voeding, dan groeit het aantal gezonde bacteriën in de darm waardoor de slechte bacteriën (en andere organismen) minder kans krijgen.

Voorbeelden van gefermenteerde voedingsmiddelen die vol prebiotische vezels zitten:

  • Peulvruchten, bonen en erwten
  • Haver
  • Bananen
  • Bessen
  • Artisjokken van Jeruzalem (niet hetzelfde als gewone artisjokken)
  • Asperges
  • Knoflook
  • Prei
  • Uien

Wanneer slikken?

Darmflora in balans

Uitgebalanceerde hoeveelheden van zowel pro- als prebiotica kunnen ervoor zorgen dat je de juiste balans van deze bacteriën hebt om je darmflora gezond te houden.

Probiotische supplementen zijn ontworpen om zeer specifieke soorten bacteriën aan de menselijke darm te leveren. Niet alle probiotische supplementen zijn echter van dezelfde kwaliteit of bevatten dezelfde hoeveelheid bacteriën.

Ga langs je huisarts om ervoor te zorgen dat je de juiste hoeveelheden van elk eet.

Goed voor je

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de werking van probiotica. Daaruit blijkt dat het gebruik van probiotica een positief kan hebben als je last hebt van het prikkelbare darm syndroom (PDS). Ook zijn er aanwijzingen dat probiotica kunnen helpen bij darmklachten als obstipatie en diarree. Er is nog geen bewijs dat probiotica gezondheidsvoordelen hebben voor gezonde mensen.

Heb je regelmatig last van darmklachten? Dan kun je probiotica proberen om te kijken of het helpt. Daarbij is het belangrijk dat je probiotica een aantal weken dagelijks gebruikt voor een merkbaar effect. Ga voor het juiste advies langs de huisarts.

Antibioticakuur

Ook als je een antibioticakuur moet slikken, is het verstandig om wat probiotica te nemen. Antibiotica pakt namelijk niet alleen schadelijke bacteriën aan, maar ook nuttige bacteriën. Hierdoor kan je darmflora verstoord raken. Ook kan het helpen de klachten zoals diarree, misselijkheid of buikkrampen te verminderen.

Wanneer is een aanvulling van prebiotica nuttig?

Je kunt prebiotica slikken als een goede ondersteuning van de darmen gewenst is. Bijvoorbeeld bij slechte eetgewoonten of onregelmatige stoelgang. Wel kun je bij een teveel aan prebiotica last krijgen van een opgeblazen gevoel en winderigheid.

Voedingsdeskundige Wendy legt uit: op déze manier houd je je darmen gezond

Bron: MLDS, Healthline.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden