Zó verbeter je je houding: oefentherapeut Laura geeft tips voor de lange duur Beeld Getty Images
Zó verbeter je je houding: oefentherapeut Laura geeft tips voor de lange duurBeeld Getty Images

Zó verbeter je je houding: oefentherapeut Laura geeft tips voor de lange duur

Borst vooruit, kin omhoog en schouders naar achter. We weten allemaal hoe we rechtop moeten staan. Toch is dit soms lastig volhouden. In no-time sta je weer voorovergebogen. Hoe verbeter je je houding?

Twijfel je of je een goede lichaamshouding hebt? Fysio- en oefentherapeut Laura van Acker legt uit waarom een verkeerde lichaamshouding zo slecht is en geeft je een paar tips om je houding te verbeteren.

Wat is de juiste houding?

“Wij oefentherapeuten zeggen altijd: ‘de juist houding is de volgende’. Daarmee bedoelen we dat afwisseling de beste volgende houding is. Hierdoor blijft het lichaam in beweging en dat is wat wij graag zien. Vooral statische houdingen zijn over het algemeen pittig om vol te houden en kunnen klachten veroorzaken.”

Kun je ook een slechte lichaamshouding hebben terwijl je geen last hebt?

“Vroeger dachten we dat een kromme houding per definitie slecht is. Toch zijn deskundigen hier enkele jaren geleden op terug gekomen. Soms ervaar je ondanks een kromme houding helemaal geen last, terwijl iemand met een rechte houding juist wél klachten heeft. Bij een goede houding is je gewicht evenwichtig verdeeld, waardoor het weinig moeite kost om een goede balans te houden. Wanneer je last hebt, is dat niet het geval en kun je het beste langs een fysio- of oefentherapeut gaan. Door middel van een houdingcheck leer je hoe je efficiënter met je lichaam om kan gaan.”

Wat is een slechte zit- of slaaphouding?

“Een slechte zit- of slaaphouding spreken wij eigenlijk nooit over. Eerder passief of inefficiënt. Ik raad mensen wel altijd af om op hun buik te slapen. Je moet dan je hoofd en nek kantelen om te kunnen ademen en daarbij trek je vaak ook een been omhoog waardoor je je rug forceert. Als je het presteert om acht uur lang in deze houding te liggen, sta je geheid op met rug of nekklachten.

Qua zithouding is het heel persoonlijk wat wordt geadviseerd. Als je veel achter je beeldscherm werkt, is het natuurlijk belangrijk om rechtop te zitten, met je heupen iets hoger dan je knieën. Ook is het belangrijk dat de bovenrad van je beeldscherm op ooghoogte staat en je toetsenbord zo’n tien centimeter van het bureau.”

Waarom is een verkeerde lichaamshouding zo slecht voor je?

“Het lichaam is niet gemaakt om heel de dag stil te zitten, te staan of te liggen. Wij horen te bewegen. Als je toch voor een lange periode achter elkaar een statische houding aanneemt, kunnen er klachten optreden zoals nekklachten, hoofdpijn, rugklachten. Hoe langer je met deze klachten rondloopt, hoe moeilijker het wordt om dit te veranderen.”

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van een slechte lichaamshouding?

“Als je kijkt naar de evolutie van de mens, zijn wij steeds meer gaan zitten. Zitten wordt niet voor niks het nieuwe roken genoemd. De meest voorkomende oorzaak is simpelweg gezegd dat we allemaal wat passiever zijn geworden. Vroeger moest we jagen voor ons voedsel, nu stappen we de auto in en rijd je naar de supermarkt. Daarnaast zijn er veel zittende beroepen bijgekomen. Als je dan ook nog een zittende hobby hebt zoals series kijken, dan zit je eigenlijk heel de dag. Maar liefst vier van de tien werknemers beweegt of sport te weinig. Terwijl ons lichaam het meest geschikt is om rechtop te staan en lange wandelingen te maken.”

Heb je tips voor een betere houding in je dagelijks leven?

“Een tip voor alle beeldschermwerkers is: wissel zo veel mogelijk van zitobject. Je verandert dan gelijk je houding. Dus probeer een keer een half uur op zo’n yoga bal te zitten, op een wiebelkussen of een krukje. Dat houdt je spieren alert.”

Wat zijn manieren om je houding de langere termijn te verbeteren?

“Een houding veranderen is een gedragsverandering, dit is helaas niet zomaar gebeurd. Dit duurt minimaal drie maanden. Het is dus veel oefenen, jezelf betrappen op je ‘oude’ houding en dan je nieuwe houding aannemen. Aan het begin ben je de goede houding na enkele minuten alweer vergeten, maar als je dit meerdere keren per dag doet wordt het uiteindelijk een gewoonte. Ik zou willen dat ik dé oefening had voor iedereen, maar ieder lichaam is verschillend. Wel heb ik een grote tip: probeer te voldoen aan de Nederlandse norm van gezond bewegen. Als je dit probeert te combineren met je werkzaamheden, zal je ook minder klachten hebben.”

Wanneer heb je hulp nodig van een fysiotherapeut of oefentherapeut?

“Als je een houding uitvoert waardoor een klacht optreedt, is het verstandig om aan de bel te trekken. Dus bijvoorbeeld als je snel last hebt als je staat op een verjaardag of festival? Of als je zit op de bank of juist achter je computer of na lang lopen ofwel slenteren in de stad.”

Sportvlogger Lot: “Door deze schouderoefeningen voorkom je klachten in je bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers”:

Beeld: Getty Images

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden