Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

5 originele buitenactiviteiten voor wie zich wat opgesloten voelt

Lockdown nummer twee valt veel mensen zwaar. Het is winter, het is koud, er is bijna niets te doen en dus zit je de hele dag binnen. Voel jij je ook opgesloten deze dagen? Wij hebben goed nieuws. Deze vijf originele buitenactiviteiten zijn leuk én corona-proof

Advertentie

1. Oesters rapen

Één van de origineelste buitenactiviteiten is misschien wel oesters rapen. Hiermee heb je gegarandeerd een leuke (en lekkere) dag met je gezin of met vriendinnen. Hoe ga je te werk? Dat is vrij simpel. Ten eerste zoek je op waar je oesters kunt rapen. In Zeeland, Texel en Groningen zijn mogelijkheden zat. Goes en Lauwersoog zijn bekende locaties. Zoek vervolgens de getijden van jouw locatie op. Je wil namelijk oesters plukken als het eb is.

Heb je alle voorbereidingen getroffen? Dan moet je nog zorgen dat je de juiste spullen bij je hebt. Trek oude kleding, regenlaarzen en dikke handschoenen aan en neem een emmer, een beitel, een hamer, een oestermes en een weegschaal mee. En je kunt op pad gaan!

Eenmaal aangekomen bij je bestemming zul je zien dat deze activiteit hartstikke corona-proof is. Oesterpluklocaties zijn namelijk hartstikke groot en niet zo heel druk bezocht. Je hoeft je dus ook geen zorgen te maken over de hoeveelheid oesters: er is voldoende voor iedereen. Op de rotsen, tussen het zand, overal liggen de lekkernijen voor het oprapen. Beitel de mooiste oesters los met je gereedschap en verzamel alles in een emmer. Je mag maar liefst 10 kilo mee naar huis nemen. Let er wel op dat je alleen oesters pakt die nog eetbaar zijn. Oesters die open zijn of heel makkelijk open te wrikken zijn, zijn vaak al bedorven.

Uiteindelijk kun je thuis van je vondsten gaan genieten. Maar de échte oesterliefhebber kan op locatie al beginnen met eten. Neem een fris citroentje mee en een flesje bubbels (als je op de fiets bent) en maak er een heuse picknick van!

2. Leesuurtje

Ben jij op zoek naar een iets rustigere activiteit? Dan hoef je niet ver te zoeken. Je kunt voor deze activiteit namelijk een fijn plekje in de natuur kiezen dat dichtbij je huis is. Heb je dat? Doop deze plek dan om tot jouw leesplek. Spreek met jezelf af dat je één, twee, drie keer per week (of misschien wel dagelijks) hier naartoe gaat om een momentje te lezen. Dat kan een half uurtje zijn voordat je werkdag begint, of juist een moment om je dag af te sluiten. En nee, je hoeft zeker niet te verkleumen daar. Trek meerdere lagen kleding over elkaar aan en vul een thermosfles met jouw favoriete warme drankje. Je zult zien dat je je een stuk frisser en minder opgesloten voelt als je na jouw leesmomentje weer thuiskomt.

3. Paardrijden

Voor mensen die niet zo gek zijn op paarden klinkt dit misschien een beetje als een gek idee. Maar voor wie op zoek is naar leuke buitenactiviteiten, is dit toch echt het proberen waard. Je kunt namelijk hele mooie bos- of strandritten maken met paarden, ook als je maar weinig ervaring hebt. Dus haal je partner over om uit zijn of haar comfortzone te treden of zoek een vriendin die met jou op pad wil en vind een manege in de buurt die buitenritten aanbiedt. In het begin kan het best even spannend zijn om op een paard te zitten, maar er gaat altijd iemand mee ter begeleiding. En je zult zien dat je helemaal tot rust komt als je eenmaal door het bos draaft in de frisse buitenlucht. Daarbij zou een paardenrit zelfs therapeutisch werken.

4. Wildplukken

Ben jij fan van de wat minder intensieve buitenactiviteiten? Dan is wildplukken een leuke activiteit voor jou. In Nederland is er namelijk genoeg lekkers te vinden in de natuur. Op de Wildplukwijzer kun je precies zien wat je kunt plukken en waar je dat kunt plukken. Zo kun je op veel plekken in Nederland aardperen plukken deze tijd van het jaar. En in bijna het hele land vind je nog rozenbottels om lekkere jam van te maken. Ga van huis met een mandje en goed schoeisel en je bent zeker een middag zoet. En hoe leuk is het om ’s avonds van je eigen geplukte ingrediënten een maaltijd te bereiden?

5. Buiten BBQ

Barbecueën bij 5 graden? Jazeker, dat kan gewoon. Zoals de Scandinaviërs zeggen: er bestaat geen slecht weer, slechts slechte kledij. En dus is het vooral zaak om je warm aan te kleden als je je wilt wagen aan een eetfestijn in de open buitenlucht in deze tijd van het jaar. Trek je skisokken aan en ga voor een outfit met veel lagen, dan zit je goed en kan de barbecue beginnen.

Van alle buitenactiviteiten in de winter, is barbecueën misschien wel het meest sfeervol. Het is donker en je kunt het zelf zo gezellig maken als je wilt. Hang lichtjes op, zet de vuurkorf aan en, zet de stoelen anderhalve meter uit elkaar en voorzie ze van gezellige kussens en kleden. Leg allerlei lekkernijen op de barbecue en geef de gasten een stokje met marshmallows. Om het af te maken kun je een gietijzeren pannetje op het vuur zetten met zelfgemaakte glühwein erin, of warme Aperol. Je zult merken dat het al gauw voelt alsof je ver van huis op skivakantie bent. En daar zijn we allemaal wel aan toe, toch?

Heb jij meteen zin om vanavond zo’n buiten barbecue te organiseren, maar zit het vlees nog in de vriezer? Zó ontdooi je het in slechts 10 minuten. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock. 

Dingen om buiten te doen

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Slecht slapen zorgt voor 30% meer kans op dementie'

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat op middelbare leeftijd consistent kort slapen leidt tot 30% meer kans om dementie te krijgen. Een verslag van deze Frans-Britse studie verscheen dinsdag in het vakblad Nature Communications.

Nog nooit eerder werd de link tussen dementie en slecht slapen zo duidelijk aangetoond. Vijftig en zestigers die consistent zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op de hersenziekte dan mensen van middelbare leeftijd die minstens zeven uur slapen.

Advertentie

Onderzoek naar dementie

Voor deze studie hebben de onderzoekers decennia uitgetrokken. Vanaf 1985 werden zo’n 8000 mensen gevolgd. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten over het slaappatroon en van horloges die gegevens  van de deelnemers konden opmeten. Van de bijna 8000 deelnemers ontwikkelden 521 mensen dementie, de meesten na hun 70ste.

Korte slapers

Onder de korte slapers van de groep werd de diagnose het meest gesteld. Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen licht toe: “Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder. Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.”

Geen paniek

Wel wil hij benadrukken dat vijftigers en zestigers die slecht slapen niet gelijk in paniek hoeven te raken. Eén slecht nachtje maakt niet het verschil, en mensen die regelmatig kort slapen hoeven zich ook geen zorgen te maken. In het ontstaan van dementie spelen namelijk meerdere factoren mee.

Advies

Slechts 30% van de gevallen van dementie kan volgens wetenschappers voorkomen worden door leefstijlaanpassingen. Desondanks vindt Claassen het geen slecht idee om op je nachtrust te letten: “Omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten die ook een risicofactor vormen voor dementie.”

Dit zijn de verschillende soorten dementie en zó voorkom je het

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trouw. Beeld: iStock.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Slecht slapen zorgt voor 30% meer kans op dementie'

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat op middelbare leeftijd consistent kort slapen leidt tot 30% meer kans om dementie te krijgen. Een verslag van deze Frans-Britse studie verscheen dinsdag in het vakblad Nature Communications.

Nog nooit eerder werd de link tussen dementie en slecht slapen zo duidelijk aangetoond. Vijftig en zestigers die consistent zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op de hersenziekte dan mensen van middelbare leeftijd die minstens zeven uur slapen.

Advertentie

Onderzoek naar dementie

Voor deze studie hebben de onderzoekers decennia uitgetrokken. Vanaf 1985 werden zo’n 8000 mensen gevolgd. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten over het slaappatroon en van horloges die gegevens  van de deelnemers konden opmeten. Van de bijna 8000 deelnemers ontwikkelden 521 mensen dementie, de meesten na hun 70ste.

Korte slapers

Onder de korte slapers van de groep werd de diagnose het meest gesteld. Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen licht toe: “Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder. Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.”

Geen paniek

Wel wil hij benadrukken dat vijftigers en zestigers die slecht slapen niet gelijk in paniek hoeven te raken. Eén slecht nachtje maakt niet het verschil, en mensen die regelmatig kort slapen hoeven zich ook geen zorgen te maken. In het ontstaan van dementie spelen namelijk meerdere factoren mee.

Advies

Slechts 30% van de gevallen van dementie kan volgens wetenschappers voorkomen worden door leefstijlaanpassingen. Desondanks vindt Claassen het geen slecht idee om op je nachtrust te letten: “Omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten die ook een risicofactor vormen voor dementie.”

Dit zijn de verschillende soorten dementie en zó voorkom je het

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trouw. Beeld: iStock.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Zó gaat jouw dagcrème nooit meer 'rullen'

Een goede gezichtsverzorging is belangrijk voor de huidconditie, zeker als de huid gevoelig en/of droog is. Sommigen hebben echter last van een rullende dagcrème (lijkt op vervellen). Een oplossing voor dat probleem begint ironisch gezien bij je dagcrème.

Dagcrème kan nog zó lekker smeren, je moet er niet teveel van gebruiken. Want als je een te dikke laag dagcrème opsmeert, kan je huid die niet goed absorberen. Medisch schoonheidsspecialist Nadia Kramer van Novelty, legt uit hoe dit werkt. “Een crème op basis van natuurlijke olie trekt veel beter in de huid dan een crème op basis van een minerale olie (paraffine of vaseline). Die laatste soort trekt nooit echt volledig in de huid, waardoor de poriën worden afgesloten en de andere producten die je gebruikt dus evenmin intrekken.” De producten die je hebt gebruikt, blijven dus als het ware op je huid liggen en dát is de reden dat ze gaan ‘rullen’.

Advertentie

Neem de tijd

Toch op zoek naar die glow? Breng dan dunnere laagjes crème op je gezicht aan, maar niet meer dan nodig is. Kramer: “Het is afhankelijk van het product dat je gebruikt. Smeer je een serum op je gezicht, dan kun je na een minuut verder met je dagcrème (met SPF!). Wacht vervolgens 2 minuten voordat je eventueel make-up aanbrengt.” Zorg er dus voor dat je jezelf niet al te haastig opmaakt; neem de tijd om je gezicht te hydrateren en voor te bereiden op die laag foundation of poeder.

Werkstoffen

Skincare is een lastige puzzel: als je meerdere producten over elkaar heen smeert, moeten ze wel bij elkaar passen. Waar sommige stofjes elkaar aanvullen, stoten andere stofjes elkaar weer af. Gebruik jij meerdere gezichtsproducten? Kijk dan eens goed naar de stoffen die in de producten zitten. Kramer: “Cosmetische producten werken oppervlakkiger dan bijvoorbeeld cosmeceuticals (een samenvoeging van de woorden cosmetica en farmaceutica, red.). Die werken in de diepere huidlagen omdat er een hoger percentage actieve werkstoffen in zit. Cosmetische producten haal je vaak bij een drogist en cosmeceuticals bij een huidspecialist.”

Start sowieso met een reiniging

Medisch schoonheidsspecialist Kramer raadt verder aan om niet te veel verschíllende soorten producten te gebruiken. “Het is sowieso per huidconditie verschillend. Maar wat belangrijk is, is dat je in ieder geval start met een reiniging om make-up, zweet, talg en afvalstoffen van je huid te verwijderen. Een serum is heel belangrijk om de diepere huidlagen te voeden, dus dat kun je het beste na de reiniging van de huid gebruiken. Tot slot gebruik je een crème om de oppervlakkig gelegen huidlagen te hydrateren en te beschermen.”

Een laatste tip van Kramer: “Gebruik iedere dag een product met SPF, ook in de winter. Het is belangrijk om je huid 365 dagen per jaar te beschermen tegen uv-straling, want die is er áltijd (ja, zelfs als de zon niet schijnt). Kies dus een goede dagcrème met SPF die speciaal geschikt is voor jouw huidtype.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: The Make-up Spot, Novelty. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Zó gaat jouw dagcrème nooit meer 'rullen'

Een goede gezichtsverzorging is belangrijk voor de huidconditie, zeker als de huid gevoelig en/of droog is. Sommigen hebben echter last van een rullende dagcrème (lijkt op vervellen). Een oplossing voor dat probleem begint ironisch gezien bij je dagcrème.

Dagcrème kan nog zó lekker smeren, je moet er niet teveel van gebruiken. Want als je een te dikke laag dagcrème opsmeert, kan je huid die niet goed absorberen. Medisch schoonheidsspecialist Nadia Kramer van Novelty, legt uit hoe dit werkt. “Een crème op basis van natuurlijke olie trekt veel beter in de huid dan een crème op basis van een minerale olie (paraffine of vaseline). Die laatste soort trekt nooit echt volledig in de huid, waardoor de poriën worden afgesloten en de andere producten die je gebruikt dus evenmin intrekken.” De producten die je hebt gebruikt, blijven dus als het ware op je huid liggen en dát is de reden dat ze gaan ‘rullen’.

Advertentie

Neem de tijd

Toch op zoek naar die glow? Breng dan dunnere laagjes crème op je gezicht aan, maar niet meer dan nodig is. Kramer: “Het is afhankelijk van het product dat je gebruikt. Smeer je een serum op je gezicht, dan kun je na een minuut verder met je dagcrème (met SPF!). Wacht vervolgens 2 minuten voordat je eventueel make-up aanbrengt.” Zorg er dus voor dat je jezelf niet al te haastig opmaakt; neem de tijd om je gezicht te hydrateren en voor te bereiden op die laag foundation of poeder.

Werkstoffen

Skincare is een lastige puzzel: als je meerdere producten over elkaar heen smeert, moeten ze wel bij elkaar passen. Waar sommige stofjes elkaar aanvullen, stoten andere stofjes elkaar weer af. Gebruik jij meerdere gezichtsproducten? Kijk dan eens goed naar de stoffen die in de producten zitten. Kramer: “Cosmetische producten werken oppervlakkiger dan bijvoorbeeld cosmeceuticals (een samenvoeging van de woorden cosmetica en farmaceutica, red.). Die werken in de diepere huidlagen omdat er een hoger percentage actieve werkstoffen in zit. Cosmetische producten haal je vaak bij een drogist en cosmeceuticals bij een huidspecialist.”

Start sowieso met een reiniging

Medisch schoonheidsspecialist Kramer raadt verder aan om niet te veel verschíllende soorten producten te gebruiken. “Het is sowieso per huidconditie verschillend. Maar wat belangrijk is, is dat je in ieder geval start met een reiniging om make-up, zweet, talg en afvalstoffen van je huid te verwijderen. Een serum is heel belangrijk om de diepere huidlagen te voeden, dus dat kun je het beste na de reiniging van de huid gebruiken. Tot slot gebruik je een crème om de oppervlakkig gelegen huidlagen te hydrateren en te beschermen.”

Een laatste tip van Kramer: “Gebruik iedere dag een product met SPF, ook in de winter. Het is belangrijk om je huid 365 dagen per jaar te beschermen tegen uv-straling, want die is er áltijd (ja, zelfs als de zon niet schijnt). Kies dus een goede dagcrème met SPF die speciaal geschikt is voor jouw huidtype.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: The Make-up Spot, Novelty. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien