We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Koninklijk genieten in Lago Maggiore: 'Net als een sprookje'

Eveline Sterkenburg (53) en haar man gingen op droomreis naar Lago Maggiore. Samen ontdekken ze deze sprookjesstad en delen hun leukste tips met ons.

Eveline: “Toen ik in Libelle de oproep voor De Droomreis las, dacht ik: ja! Ik doe mee. Het Lago Maggiore heeft voor mij altijd al een magische aantrekkingskracht gehad. Vaak zag ik in vakantiegidsen foto’s van kastelen en villa’s die daar rondom het meer staan, met uitzicht over het water, omzoomd door hoge bergen. Wat zou ik daar graag naartoe gaan.”

Advertentie

Italiaanse grandeur
“Het is een enorme verrassing als de doos met de ballon wordt bezorgd. In juni stappen Ad en ik in het vliegtuig naar Milaan-Malpensa, waar een huurauto klaarstaat. Na vijftig minuten rijden komen we aan bij ons hotel. Nou ja, hotel… meer een paleis! Castello Dal Pozzo, een vijfsterrenhotel dat hoort bij een kasteel uit de achttiende eeuw. Onze auto wordt voor ons geparkeerd, de koffers worden elegant van ons overgenomen, Porsches rijden af en aan de parkeerplaats op. We kunnen onze ogen amper geloven. Onze kamer bevindt zich in een zachtroze Palazzo even verderop naast het kasteel. In de kamer staat een lits-jumeaux met satijnen lakens, voor de ramen hangen zware fluwelen gordijnen met draperieën. Veel marmer in de badkamer. We voelen ons miljonairs. We kleden ons om en lopen naar de eetzaal. Die is al even chic: wit gesteven linnen en buigende obers met een arm op hun rug serveren het ene verrukkelijke gerecht na het andere. Vijf gangen maar liefst, die steeds onder een zilveren dekschaal sierlijk worden gepresenteerd. Het lijkt wel een droom.

De volgende dag rijden we naar de zondagsmarkt in Cannobio, een begrip in de omstreken. Onderweg passeren we het meer: het is de eerste keer dat ik het Lago Maggiore in het echt zie. De aanblik is betoverend. Het water schittert, is diepblauw van kleur en aan de oever van het meer staan enorme villa’s. Precies zoals het in de reisgidsen staat en zoals ik het me altijd had voorgesteld. In Cannobio slenteren we langs de stalletjes met kaas, worst, salami, groenten, fruit en bloemen. Verderop liggen de lederwaren, schoenen, tassen, riemen en jassen. We eten een pizzaatje in een van de restaurantjes op het plein en ik voel me gelukkig.”

“Watervallen, groene valleien, ruige rotsen. Alsof je door een filmlandschap rijdt”

Filmlandschap
“De volgende dagen regent het. Een beetje jammer wel, eerlijk is eerlijk, maar in de omgeving is genoeg te doen. We maken een lange wandeling. Het moet hier wemelen van de wilde zwijnen en reeën, maar helaas zien we die niet. Geeft niets, het is zo ook al prachtig. Ook bezoeken we het kasteel Dal Pozzo en vergapen ons aan de Italiaanse allure. Op woensdag staat er een dagtrip op het programma. Met de Lago Maggiore Express rijden we voor slechts 34 euro langs de highlights van mijn favoriete meer. In Arona stappen we in de trein en glijden richting Domodossola, een schattig middeleeuws dorpje waar we een poosje rondslenteren en koffiedrinken. Dan stappen we over op de Centovalli, een trein met gigantische ramen. Dat die goed van pas komen blijkt al gauw. Twee uur lang tuffen we door het ‘gebied van de honderd valleien’. Tijd om te tellen heb ik niet, ik ben overdonderd door de beeldschone decors die voorbijkomen. Dat het hier mooi moest zijn wist ik wel, maar zo mooi! Watervallen, groene valleien, ruige rotsen. Alsof je door een filmlandschap rijdt.

‘La dolce vita bestaat echt’
Dan komen we aan in Locarno, het meest noordelijke stadje aan Lago Maggiore. Locarno ligt in Zwitserland en dat zie en voel je, het is hier net nog wat mondainer. Locarno schijnt de zonnigste stad van Zwitserland te zijn. In het centrum staan palm- en citroenbomen en op de Piazza Grande, bekend door het jaarlijkse filmfestival, is het gezellig druk. Alle smalle steegjes van de oude binnenstad komen hierop uit. Wat heerlijk om hier zonder zorgen te kunnen rondlopen. We eten een ijsje en brengen een snel bezoek aan Castello Visconteo, een burcht uit de twaalfde eeuw waarvan nog een deel intact is. Boven Locarno, in Orselina, ligt de bedevaartskerk Madonna del Sasso, die zou zijn gebouwd na een Maria-verschijning. Het uitzicht vanaf hier moet fantastisch zijn, maar we hebben geen tijd meer, want we moeten naar de boot die ons terugbrengt naar onze auto. Vier uur lang varen we over het azuurblauwe water en kijken naar de voorbijglijdende oevers met pittoreske dorpjes en hun gekleurde huizen. Eindelijk bevind ik me op mijn favoriete meer! En nog in het zonnetje ook. Iedere minuut geniet ik van de beeldschone vergezichten en probeer alles voor altijd in mijn geheugen op te slaan. ’s Avonds genieten we weer van ons vijfgangenmenu en de als knipmessen buigende obers. La dolce vita bestaat echt.”

Zalen vol pracht en praal
“Donderdag staat een bezoek aan het modieuze stadje Stresa op het menu. Stresa’s grote publiekstrekker zijn de drie Borromeïsche eilanden tussen de plaatsen Verbania en Stresa, vernoemd naar de machtige adellijke familie Borromeo. Isola Madre is het grootste eiland, maar wij varen rechtstreeks naar Isola Bella. Ook hier staat een kasteel, het zeventiende-eeuwse Palazzo Borromeo, ook met tuinen en kunstwerken. Volgens ingewijden is dit het mooiste museum van de hele Lago Maggiore-streek. Saillant detail: in dit kasteel staat het bed waarin in 1797 Napoleon en zijn geliefde Joséphine sliepen. Ik kijk mijn ogen uit, zo veel zalen, vol pracht en praal, talloze schilderijen, beschilderde plafonds. En dan buiten, naar de overdonderend mooie tuin met zeldzame planten, ik spotte zelfs een witte pauw. Een sprookjesachtig en zonnig paradijs.”

Suizend richting het meer
“Vrijdag, alweer de laatste dag. In Stresa nemen we de cabinelift richting de top van de Mottarone. Deze berg ligt op de grens van de Italiaanse provincies Verbania en Novara. De berg is 1491 meter hoog en is het hoogste punt van het gebergte tussen het Lago Maggiore en het Ortameer. De Mottarone wordt gezien als een van de mooiste natuurlijke balkons in Piemonte. De cabinelift gaat niet helemaal tot de top, we moeten overstappen in een stoeltjeslift die vanaf daar verdergaat. Wandelen is ook een optie, maar het is vakantie, dus het hoeft niet van mezelf. We maken van de tussenstop in Alpina gebruik om de botanische tuinen te bezoeken. Uiteindelijk komen we met de stoeltjeslift helemaal boven, het eindpunt. Hier val ik stil. Zo’n prachtig uitzicht heb ik mijn leven nog niet gezien. Ik kijk uit over de westelijke Alpen en het Noord-Italiaanse merengebied met maar liefst zeven meren, namelijk: het Lago Maggiore met de Borromeïsche eilanden, het Meer van Mergozzo, Ortameer, Meer van Biandronno, Meer van Varese, Meer van Comabbio en Meer van Monate. Mijn topografische kennis is in één klap weer bijgeschaafd. What a view! Maar ook: wat fris! Logisch, het is hier veel koeler dan beneden. Voor we aan de afdaling beginnen, zijn we natuurlijk eerst nog in de ernaast gelegen rodelbaan gestapt. Om naar beneden te suizen richting Lago Maggiore. Terug in ons kasteel vlijen we ons naast het net geopende zwembad neer. In gedachten breng ik een toast uit op mijn ouders en geniet ik van de laatste zonnestralen.”

Vorstelijk genieten aan het Lago Maggiore
vanaf € 499,- p.p.
Boek hier je reis

Beeld: iStock. Tekst: Elleke van Duin

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien