Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Eerste natuurijsbaan van het land is geopend: vannacht vroor het -10,8 graden

Het is flink koud in ons land en is voor het eerst, deze winter. Vannacht vroor het lokaal maar liefst -10,8 graden.

Vanaf -10,0 graden is er sprake van een ‘strenge vorst’.

Advertentie

Uit het vet
In Leeuwarden werd het zo koud vannacht, maar in de Bilt, waar het landelijke weer wordt gemeten, koelde het af tot -6,2 graden. Dat is een ‘matige vorst’. In De Bilt heeft het al sinds 25 januari 2013 niet meer streng gevroren. Overigens is januari wel de maand waarin die strenge vorst het vaakst voorkomt.

In Doorn is de eerste natuurijsbaan van het land al geopend: er kan nu geschaatst worden. Als het overdag erg warm wordt, zal de baan weer sluiten. Maar de ijsmeesters houden hoop. Zeker omdat de voorspellingen goed blijven voor alle schaatsliefhebbers: het blijft koud. Maar let wel: het ijs op plassen of slootjes is nog lang niet dik genoeg om erop te kunnen schaatsen.

Vanmiddag lijkt het kwik maar een paar graden boven nul uit te komen. Vannacht koelt het opnieuw af naar een graad of -8.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Weerplaza. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Opgeblazen gevoel: dit zijn de oorzaken en zó komt je buik weer tot rust

Of het nu door fruit, een driegangendiner of een borrelavondje komt: een opgeblazen gevoel in de buik kan erg vervelend zijn, vooral als het echt pijn doet. Maar maak je geen zorgen, je kunt er makkelijk weer vanaf komen. 

Advertentie

Wat is een opgeblazen buik?

Bij een opgeblazen buik heb je last van een verstoring van de spijsvertering of is er een hogere aanwezigheid van gas in het maag- en darmstelsel. Door lucht die je inslikt of vanwege extra gasvorming door bepaalde voedingsmiddelen, zit er soms meer gas in je maag- en darmstelsel aanwezig dan normaal. Dit merk je doordat je buik gaat rommelen, uitzet en hard wordt. Dit wordt ook wel een opgeblazen buik genoemd.

Wat zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel?

Iedereen heeft weleens een opgeblazen gevoel in de buik. Vaak ervaren mensen keer op keer hetzelfde soort vervelende gevoel. De verschijnselen die erbij horen zijn misselijkheid, winderigheid en overmatig boeren laten. Meestal is er geen reden voor paniek. Over het algemeen zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel niets om je zorgen over te maken. Vooral als het wordt geassocieerd met eten, het niet steeds erger wordt en binnen dag of twee weer weggaat.

Een opgeblazen gevoel kan veroorzaakt worden door:

  • Te veel eten
  • Te snel eten
  • Het eten van veel vetrijk voedsel
  • Een opeenhoping van gas in de maag en darmen (komt vaak door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder kruisbloemige groenten zoals bloemkool, broccoli en kool)
  • Maagproblemen
  • Constipatie
  • Stress
  • Alcohol
  • Roken
  • Voeding
  • Medicijngebruik
  • Aandoeningen als het prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Zó komt je buik weer tot rust

Als je eenmaal last hebt van een opgeblazen gevoel, kun je hier niet veel meer tegen doen. Een goede manier om je lichaam rust te geven en je spijsvertering te stimuleren is een kop warm water met wat citroen of een kopje thee (met citroen). Verder is het gewoon rustig aan doen en wachten tot het over is. Luister ook goed naar je lichaam. Zit die broek te strak? Doe hem dan even open. Probeer te ontspannen, voor je het weet is dat vervelende gevoel weer weg.

Hoe kun je een opgeblazen gevoel voorkomen?

In dit geval geldt echt: voorkomen is beter dan genezen. Aangezien je er dus op dat moment weinig tegen kunt doen, is het belangrijk om het probleem vooraf aan te pakken. Heb je regelmatig last van je buik? Dan ligt het waarschijnlijk aan je voedingspatroon. Slechts een paar kleine aanpassingen en wat meer beweging kunnen al genoeg zijn om dit vervelende gevoel tegen te gaan.

Dit kan helpen:

1. Drink voldoende water
Als je te weinig water drinkt, gaan je nieren vocht proberen vast te houden wat kan leiden tot een opgeblazen buik.

2. Beweeg voldoende
Dit kan helpen gas sneller door je lichaam te transporteren.

3. Eet genoeg vezels
Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang, wat een opgezette buik kan voorkomen. Probeer ook de hoeveelheid vet en suiker te verminderen.

3. Meer kauwen
Probeer bij iedere hap zeker vijftien keer op je eten te kauwen. Zo neem je alle voedingsstoffen op en heb je minder last van dat vervelende opgeblazen gevoel.

4. Drink niet te veel koolzuurhoudende dranken
Dit spreekt voor zich.

5. Matig je cafeïne-inname
Drink ook niet te veel koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat voedsel de maag te snel verlaat, waar door je ook last kan krijgen van opgezwollen buik. Je lichaam heeft tijd nodig al het eten te verteren.

Het verschil tussen een opgeblazen buik en buikpijn

Buikpijn is een term die gebruikt wordt als verzamelnaam voor alle pijntjes en klachten rondom je buik. Toch is er een belangrijk verschil tussen een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Ga daarom goed na of je last hebt van een opgeblazen gevoel door te veel eten of bepaalde voedingsmiddelen. Zo niet, dan kan het een medisch probleem zijn. Vaak komt de pijn dan onverwachts en in de vorm van steken. In dat geval heb je ernstige buikpijn door een medisch probleem. Ga bij twijfel langs de huisarts.

Dit kun je het beste doen tegen een prikkelbare darm – dokter Rutger legt het uit:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Medical news today, Zorgwijzer. Beeld: Getty Images

Opgeblazen gevoel

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Opgeblazen gevoel: dit zijn de oorzaken en zó komt je buik weer tot rust

Of het nu door fruit, een driegangendiner of een borrelavondje komt: een opgeblazen gevoel in de buik kan erg vervelend zijn, vooral als het echt pijn doet. Maar maak je geen zorgen, je kunt er makkelijk weer vanaf komen. 

Advertentie

Wat is een opgeblazen buik?

Bij een opgeblazen buik heb je last van een verstoring van de spijsvertering of is er een hogere aanwezigheid van gas in het maag- en darmstelsel. Door lucht die je inslikt of vanwege extra gasvorming door bepaalde voedingsmiddelen, zit er soms meer gas in je maag- en darmstelsel aanwezig dan normaal. Dit merk je doordat je buik gaat rommelen, uitzet en hard wordt. Dit wordt ook wel een opgeblazen buik genoemd.

Wat zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel?

Iedereen heeft weleens een opgeblazen gevoel in de buik. Vaak ervaren mensen keer op keer hetzelfde soort vervelende gevoel. De verschijnselen die erbij horen zijn misselijkheid, winderigheid en overmatig boeren laten. Meestal is er geen reden voor paniek. Over het algemeen zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel niets om je zorgen over te maken. Vooral als het wordt geassocieerd met eten, het niet steeds erger wordt en binnen dag of twee weer weggaat.

Een opgeblazen gevoel kan veroorzaakt worden door:

  • Te veel eten
  • Te snel eten
  • Het eten van veel vetrijk voedsel
  • Een opeenhoping van gas in de maag en darmen (komt vaak door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder kruisbloemige groenten zoals bloemkool, broccoli en kool)
  • Maagproblemen
  • Constipatie
  • Stress
  • Alcohol
  • Roken
  • Voeding
  • Medicijngebruik
  • Aandoeningen als het prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Zó komt je buik weer tot rust

Als je eenmaal last hebt van een opgeblazen gevoel, kun je hier niet veel meer tegen doen. Een goede manier om je lichaam rust te geven en je spijsvertering te stimuleren is een kop warm water met wat citroen of een kopje thee (met citroen). Verder is het gewoon rustig aan doen en wachten tot het over is. Luister ook goed naar je lichaam. Zit die broek te strak? Doe hem dan even open. Probeer te ontspannen, voor je het weet is dat vervelende gevoel weer weg.

Hoe kun je een opgeblazen gevoel voorkomen?

In dit geval geldt echt: voorkomen is beter dan genezen. Aangezien je er dus op dat moment weinig tegen kunt doen, is het belangrijk om het probleem vooraf aan te pakken. Heb je regelmatig last van je buik? Dan ligt het waarschijnlijk aan je voedingspatroon. Slechts een paar kleine aanpassingen en wat meer beweging kunnen al genoeg zijn om dit vervelende gevoel tegen te gaan.

Dit kan helpen:

1. Drink voldoende water
Als je te weinig water drinkt, gaan je nieren vocht proberen vast te houden wat kan leiden tot een opgeblazen buik.

2. Beweeg voldoende
Dit kan helpen gas sneller door je lichaam te transporteren.

3. Eet genoeg vezels
Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang, wat een opgezette buik kan voorkomen. Probeer ook de hoeveelheid vet en suiker te verminderen.

3. Meer kauwen
Probeer bij iedere hap zeker vijftien keer op je eten te kauwen. Zo neem je alle voedingsstoffen op en heb je minder last van dat vervelende opgeblazen gevoel.

4. Drink niet te veel koolzuurhoudende dranken
Dit spreekt voor zich.

5. Matig je cafeïne-inname
Drink ook niet te veel koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat voedsel de maag te snel verlaat, waar door je ook last kan krijgen van opgezwollen buik. Je lichaam heeft tijd nodig al het eten te verteren.

Het verschil tussen een opgeblazen buik en buikpijn

Buikpijn is een term die gebruikt wordt als verzamelnaam voor alle pijntjes en klachten rondom je buik. Toch is er een belangrijk verschil tussen een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Ga daarom goed na of je last hebt van een opgeblazen gevoel door te veel eten of bepaalde voedingsmiddelen. Zo niet, dan kan het een medisch probleem zijn. Vaak komt de pijn dan onverwachts en in de vorm van steken. In dat geval heb je ernstige buikpijn door een medisch probleem. Ga bij twijfel langs de huisarts.

Dit kun je het beste doen tegen een prikkelbare darm – dokter Rutger legt het uit:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Medical news today, Zorgwijzer. Beeld: Getty Images

Opgeblazen gevoel

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is voor íedereen het beste moment om te poepen

Het is vandaag Nationale Poepdag en: als je moet, gá dan ook. Het is het beste om dagelijks een vast moment te hebben om te poepen. Uiteraard verschilt het tijdstip per persoon, maar er is wel een overeenkomst.

Je kunt namelijk het beste gaan poepen binnen een halfuur na het opstaan. Waarom? Als je slaapt, verwerken je darmen wat je de dag ervoor hebt gegeten. Als je weer in beweging komt, is dat het ideale moment om dat ‘afval’ zo snel mogelijk te lozen.

Advertentie

Tips

Wil het allemaal niet zo lukken met die ‘nummer 2’ op jouw vaste tijdstip? Misschien heb je dan wat aan de volgende tips:

  1. Kom in beweging. Dat brengt je metabolisme op gang en daarmee ook je darmen.
  2. Klassieker: drink een kopje koffie.
  3. Eet zo veel mogelijk vezels, bijvoorbeeld uit groenten en fruit. Dat is goed voor een regelmatige stoelgang.
  4. Probeer een vast eet- en slaappatroon te ontwikkelen, dan komt er ook regelmaat in je toiletbezoek.

Heb je last van aambeien? Dokter Rutger vertelt hoe aambeien ontstaan, wat de symptomen zijn en natuurlijk ook: wat je ertegen kunt doen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan. Beeld: Getty Images.

beste moment poepen pin

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is voor íedereen het beste moment om te poepen

Het is vandaag Nationale Poepdag en: als je moet, gá dan ook. Het is het beste om dagelijks een vast moment te hebben om te poepen. Uiteraard verschilt het tijdstip per persoon, maar er is wel een overeenkomst.

Je kunt namelijk het beste gaan poepen binnen een halfuur na het opstaan. Waarom? Als je slaapt, verwerken je darmen wat je de dag ervoor hebt gegeten. Als je weer in beweging komt, is dat het ideale moment om dat ‘afval’ zo snel mogelijk te lozen.

Advertentie

Tips

Wil het allemaal niet zo lukken met die ‘nummer 2’ op jouw vaste tijdstip? Misschien heb je dan wat aan de volgende tips:

  1. Kom in beweging. Dat brengt je metabolisme op gang en daarmee ook je darmen.
  2. Klassieker: drink een kopje koffie.
  3. Eet zo veel mogelijk vezels, bijvoorbeeld uit groenten en fruit. Dat is goed voor een regelmatige stoelgang.
  4. Probeer een vast eet- en slaappatroon te ontwikkelen, dan komt er ook regelmaat in je toiletbezoek.

Heb je last van aambeien? Dokter Rutger vertelt hoe aambeien ontstaan, wat de symptomen zijn en natuurlijk ook: wat je ertegen kunt doen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan. Beeld: Getty Images.

beste moment poepen pin

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien