Queen-Musical ‘We Will Rock You’: tot € 15,- voordeel per kaart

Zoek binnen:

Gezond eten hoeft helemaal niet duur te zijn dankzij déze tips

Veel mensen geloven ten onrechte dat gezond eten heel duur is. Oké, eerlijk is eerlijk: groente en fruit zijn niet de goedkoopste voedingsmiddelen in de supermarkt. Maar gelukkig zijn er heel wat handige trucjes zodat je alsnog veel geld bespaart.  

Wij hebben 5 tips, waardoor gezond eten ineens een stuk voordeliger wordt.

Advertentie

1. Ga voorbereid boodschappen doen
Probeer een weekmenu te maken. Zo kom je minder in de verleiding om allerlei andere, ongezonde of dure dingen mee te nemen. Bovendien is het zonde als je allerlei soorten fruit meeneemt, die uiteindelijk in de fruitschaal liggen weg te rotten.

Maak daarom eerst een boodschappenlijstje, voordat je op pad gaat. Wat is er nog in huis en wat heb je nog nodig? Zo voorkom je de kans dat je dingen moet weggooien.

2. Check van tevoren de folders
Het is heel slim om voordat je boodschappen gaat doen, eerst even alle folders te bekijken. Zo weet je precies wat er in de aanbieding is, zodat je je weekmenu daarop kan aanpassen. Tomaten, courgettes en pesto in de aanbieding? Dan is het vast hoogtijd dat jullie deze week pasta pesto gaan eten.

3. Hou rekening met het seizoen
Sommige soorten groente en fruit zijn goedkoper in een bepaald seizoen, dus probeer hier rekening mee te houden. Een bakje aardbeien kan in de winter al gauw zo’n 5 à 6 euro kosten. Terwijl je er in de zomer slechts 2,50 euro voor neerlegt.

4. Vergeet het diepvriesvak niet
Uit diverse studies blijkt dat diepgevroren groente en fruit net zo gezond zijn als gewoon fruit of groente. Er is geen sprake van voedingswaardeverlies of iets dergelijks. Dus als je het hele jaar door aardbeien en blauwe bessen wilt eten, kun je het beste voor de diepgevroren versie gaan. Deze zijn een stuk goedkoper, voornamelijk in de winter. Ook vis kun je prima uit het diepvriesvak halen.

5. Gooi niet te snel iets weg
Een verrimpelde tomaat of paprika, hoeft niet per se bedorven te zijn. Vries ze in, bak ze in een wokpak of maak er soep van. Hartstikke handig!

Overrijp fruit kun je trouwens ook prima gebruiken voor in smoothies. Alleen als ze beschimmeld zijn, moet je ze echt weggooien.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Goed Gevoel, het Voedingscentrum. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien