Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Middagje tuinieren? Zó voorkom je dat je last krijgt van je knieën en rug

Naast dat je er natuurlijk een mooie tuin voor terugkrijgt, is tuinieren ook nog eens goed voor je geest. Het vermindert stress en verbetert je mentale gezondheid. Helaas komt er zo nu en dan ook weleens vervelende pijn bij kijken, zoals knie- en rugklachten.

Met deze 4 tips kun je jezelf een hoop pijn en leed besparen.

Advertentie

1. Goede voorbereiding
Klinkt misschien een beetje gek, maar helpt écht: warm je lichaam van tevoren een beetje op. Dit hoef je echt niet heel intensief te doen. Een beetje rondwandelen in je tuin en wat spullen bij elkaar verzamelen is al voldoende. Zie het gewoon als een kleine warming-up.

2. Goede houding
Zorg ervoor dat je tijdens het tuinieren zo min mogelijk voorovergebogen staat. Ben je bezig met het vullen van een bloempot? Plaats deze dan op een tafel zodat je niet krom hoeft te gaan staan. Probeer daarnaast geen al te zware dingen te sjouwen en neem af en toe een korte zitpauze.

3. Voldoende afwisseling
Wist je dat het langdurig uitvoeren van dezelfde taak één van de grootste boosdoeners kan zijn van rug- en knieklachten? Zet daarom om het kwartier een wekker en wissel de ene taak met de andere af. Zo voorkom je dat je urenlang met dezelfde klus bezig bent.

4. Hulpmiddelen
Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en maak waar het kan gebruik van hulpmiddelen. Zo kun je bijvoorbeeld kniebeschermers aanschaffen, zodat het hurken wat minder snel pijn doet. Ook kun je een lichte schep kopen met een klein draagvlak, zodat je niet teveel in één keer kunt opscheppen.

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: The middle-sized garden. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien